دنیاپرستی؛ ضعف سپاه دشمن در کربلا/ افزایش بصیرت در امام‌شناسی؛ پیام عاشورا
کد خبر: 3747454
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
وقایع روز پنجم و ششم محرم؛

دنیاپرستی؛ ضعف سپاه دشمن در کربلا/ افزایش بصیرت در امام‌شناسی؛ پیام عاشورا

گروه معارف - یک کارشناس دینی دنیاپرستی را یکی از علل پیوستن مردم به سپاه دشمن در حوادث کربلا عنوان کرد و گفت: افزایش بصیرت در امام‌شناسی یکی از پیام‌های عاشوراست.

دنیاپرستی ضعف سپاه دشمن در کربلا/ افزایش بصیرت در امام‌شناسی پیام عاشورااکرم علوی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد اتفاقات حوادث کربلا اظهار کرد: در روز چهارم محرم دشمن برای تجمیع سپاه خود پول‌هایی را در میان مردم تقسیم کرد، عطایای هم برای مردم شام در نظر گرفت تا با فریب آن‌ها سپاهی را در مقابل امام حسین(ع) و یارانش تشکیل دهد.
وی با اشاره به اینکه دنیا‌پرستی نقطه ضعف مردم کوفه بود، خاطرنشان کرد: عبیدالله‌بن زیاد از همین نقطه ضعف استفاده کرد و با پول و حیله سپاه ۲۰ هزار نفری را تدارک دید و به کربلا گسیل کرد.
این کارشناس دینی در مورد وقایع روز پنجم محرم بیان کرد: در این روز عبیدالله‌بن زیاد، شبث بن ربعی که فرمانده شجاعی بود اما ثبات در ایمان نداشت را دعوت می‌کند و با وعده و وعیدها او که خود را به بیماری زده بود تا در جنگ شرکت نکند را به کربلا می‌فرستد.
وی ادامه داد: عبیدالله همچنین فردی به زحر بن قیس را با ۵۰۰ نفر مامور می‌کند تا در پلی که محل عبور افراد به کربلا بود در آنجا اسکان یابند و راه کسانی که قصد یاری امام حسین(ع) را داشتند را سد کند.
علوی به وقایع روز ششم محرم اشاره و ابراز کرد: در این روز عبیدالله نامه‌ای را به عمر سعد می‌فرستد و به او گوشزد می‌کند که سواره نظام و امکانات جنگ را فراهم کرده و باید توجه کند که در کارش موفق شود و عمر سعد باید روزانه گزارش کارش را به عبیدالله بدهد.
وی با اشاره به اینکه مردم می‌دانستند که جنگ با امام حسین(ع) در حکم جنگ با خدا و پیغمبر(ص) است، تصریح کرد: دشمن همچنان با وعده و وعیدها و با استفاده از عوام فریبی و نزدیکی به خدا، جنگ با امام حسین(ع) را در پیش می‌گیرد.
این کارشناس دینی دنیاطلبی و هواپرستی را یکی از موارد تاثیرگذار در پیوستن مردم به سپاه دشمن عنوان کرد و افزود: از طرف دیگر بی‌بصیرتی و امام‌نشناسی سبب شد مردم در مقابل امام زمان خود بایستند.
وی با بیان اینکه حبیب بن مظاهر به سراغ قبیله بنی اسد رفت و به آنها گفت که بهترین بندگان را برای شما آوردم تا شما آنها را یاری کنید و در این راستا افراد عشیره خود را راهنمایی کرد، افزود: او با این کار عده‌ای را همراه خود می‌کند.
وی ادامه داد: با این اقدام 90 نفر از این قبیله با او همراه می‌شوند اما در نهایت در شب نهم عده‌ای لشکر امام(ع) را ترک می‌کنند اما عده‌ای هم می‌مانند و امام حسین(ع) نیز دنبال تجهیز نیرو بود اما هم راه بسته بود و از طرفی کسانی که آخرت را انتخاب می‌کردند اندک بودند.
علوی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه دوست داشتن دنیا سرمنشأ تصمیمات غلط و گناهان است، اظهار کرد: برای اینکه در یاری امام کوتاهی نکنیم اول باید روی هواپرستی کار کنیم.
وی افزود: اگر مردم زمان امام حسین(ع) شناخت واقعی از ارزش‌ها و فضایل داشتند، اینگونه فریب تبلیغات ظاهری را نمی‌خوردند و افزایش بصیرت دینی می‌تواند ما را در شناخت راه حق یاری کند.
انتهای پیام
captcha