صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اربعین نیاز داریم/ چینی‌ها بازار اربعین را هم تصاحب خواهند کرد؟
کد خبر: 3749582
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
صمیمی:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اربعین نیاز داریم/ چینی‌ها بازار اربعین را هم تصاحب خواهند کرد؟

گروه جامعه ــ مدیر شتاب‌دهنده شفق از تبدیل 12 طرح خلاقانه اربعینی به محصول در رویداد «نوآوری با پای پیاده» خبر داد گفت: برای تبدیل ایده‌ها به محصول استارتاپ و شتاب‌دهنده داریم اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر(VC) نداریم.

محمدامین صمیمی، مدیر نخستین شتاب دهنده فرهنگی قرآنی «شفق» در گفت‌‌وگو با ایکنا؛ از برگزاری رویداد‌ استارتاپی با محوریت ایده‌پردازی برای پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: هفته آخر مهرماه سومین رویداد استارتاپی با محور اربعین با عنوان «نوآوری با پای پیاده» توسط شتاب‌دهنده شفق برگزار می‌شود.  

وی در پاسخ به این سؤال که چرا زودتر استارتاپ‌ها برگزار نمی‌شود تا فرصتی برای تبدیل ایده‌ها به محصولات و استفاده در مراسم اربعین همان سال وجود داشته باشد؟ گفت: در این رویداد گروه‌هایی که در طول سال فعالیت کرده‌اند برای نهایی کردن طرح‌هایشان حضور دارند. گروه‌هایی هم که تازه شروع کرده‌اند، بخشی از کارهایشان را انجام و تا اربعین سال بعد محصولشان را تولید می‌کنند.

تبدیل 12 ایده اربعینی به محصول

صمیمی در پاسخ به این سؤال که چند ایده در دو رویداد‌ قبلی اجرایی و در اربعین مورد استفاده قرار گرفت؟ گفت: در رویداد اول استارتاپ‌ «نوآوری با پای پیاده» (در سال 95) 12 تیم حضور داشتند که چهار تیم موفق شدند محصول خود را به اربعین برسانند. در سال گذشته نیز از 18 تیم، هشت ایده برای اربعین همان سال تولید شد و ما تلاش کردیم حرکت این گروه‌ها را تا رسیدن به محصول تصریح ‌کنیم.

دستبند هوشمند اربعین؛ اجرایی شد اما آیا توسعه پیدا می‌کند؟

وی با اشاره به اینکه اربعین دومین رویداد مذهبی جهان با این حجم جمعیت است، گفت: به همین دلیل از جنبه‌های مختلف فرصت‌های زیادی برای ارائه خدمت در آن وجود دارد، ایده‌های مختلف در حوزه‌های متعدد نیز می‌توان برای این رویداد ارائه کرد که برخی از ایده‌ها محصولات و ابزارها هستند. از جمله دستبند هوشمند که به هم کاروانی‌ها کمک می‌‌کند همدیگر را گم نکنند یا از یک حدی بیشتر از هم فاصله نگیرند. این دستبند به ویژه برای کودکان و سالمندان بسیار مفید است که ایده آن در سال اول مطرح و در سال دوم اجرایی شد که امیدواریم در سال جاری توسعه پیدا کند.

مدیر شتاب‌دهنده شفق از طراحی کوله‌پشتی ویژه اربعین و تجهیزات تعبیه شده ویژه در آن نیز خبر داد و گفت: این کوله‌پشتی تولید شد اما برای تولید انبوه آن باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد به خصوص اینکه اقدامات کارشناسی قوی بر روی این طرح صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اساس اربعین مردمی است، بعضی وقت‌ها ما می‌خواهیم کمک‌هایی به این جریان مردمی انجام دهیم اما باعث می‌شویم به سمت دولتی شدن پیش برود و صدمه ببیند. بر این اساس باید با دقت در خصوص حمایت‌های انجام شده از این مناسبت مردمی اقدام شود. ما طی دو سال ایده‌های خوبی گردآوری کرده‌ایم اما برای تولید و توسعه محصولات خوب نیاز به کمک مردمی و دولتی داریم. نیاز است دولت از ایده‌ها و طرح‌های مردمی حمایت کند نه از ایده‌های دولتی.

استارتاپ و شتاب‌دهنده داریم اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر(VC) نداریم

صمیمی در پاسخ به این سؤال که مراکز شتاب‌دهنده مراکزی برای اجرایی کردن ایده‌های خوب هستند، چرا این ایده‌ها به شتاب‌دهنده‌ها ارائه نشده تا به محصول تبدیل شوند؟ چرا منتظر دولت هستید؟ گفت: شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در درجه اول به دنبال سود اقتصادی هستند و ایده‌های فرهنگی محصولاتی با ارزش فرهنگی تولید می‌کنند که ارزش مالی چندانی شاید نداشته باشند به همین دلیل شتاب‌دهنده‌هایی که فعال هستند چندان در این حیطه ورود نمی‌کنند. از سوی دیگر کار شتاب‌دهنده‌ها حمایت مالی اولیه از طرح‌ها است و اقدامات مربوط به سرمایه‌گذاری اصلی را صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر(Venture Capital) باید انجام دهند که برخلاف جاهای دیگر دنیا در ایران این بخش را نداریم.

انجل گروه فرهنگی مذهبی ایجاد می‌کنیم

وی در واکنش به این سؤال که پس مهم‌ترین بخش چرخه استارتاپ‌ها را نداریم؟ گفت: سیستم استارتاپی ما نقص دارد. در این سیستم باید هم استارتاپ‌ها و جوانان صاحب ایده فعال باشند و هم مراکز رشد و شتابدهنده‌ها که این دو مرکز در کشور فعال هستند اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر(VC) را نداریم. البته امسال در حال راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در شتاب‌دهنده شفق هستیم و می‌خواهیم یک انجل گروه فرهنگی مذهبی ایجاد کنیم. (انجل گروپ؛ Angle Investor گروهی از افراد کارآفرین توانگر هستند که از طریق دریافت سهام و یا اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام، اقدام به سرمایه‌گذاری‌های انفرادی یا گروهی جسورانه در کسب‌وکارهایی با پتانسیل رشد بالا می‌‌کنند).

صمیمی افزود: با جمعی از فعالان بخش خصوصی که دغدغه فرهنگی ـ مذهبی دارند نیز ارتباط گرفته‌ایم و در حال ورود به بحث سرمایه‌گذاری هستیم.

آیا چینی‌ها بازار اربعین را هم تصاحب خواهند کرد؟

وی در پاسخ به این سؤال که قبول دارید اگر دیر بجنبیم چینی‌ها وارد شده و تمام بازار اربعین را در دست می‌گیرند؟ گفت: اگر مواد مصرفی که در اربعین به صورت معمول مصرف می‌شود را نگاه کنیم به صورت عادی هم بسیاری از محصولات تولید چین است؛ از جمله سوغاتی‌هایی که آورده می‌شود اما این محصولات اختصاصی شده اربعین نیست و به نظر می‌رسد چینی‌ها نیازهای خاص اربعین را نمی‌شناسند. درست است که آنها در شناسایی نیازها و تولید محصول برای آن نیاز موفق هستند اما هنوز به این مرحله نرسیده‌اند.

مدیر شتاب‌دهنده شفق  ادامه داد: ایده‌پردازان ایرانی به تازگی در حال شناسایی فرصت‌های فرهنگی اربعین هستند تا اقداماتی در این حوزه انجام دهند. بعد که نیازها شفاف‌تر شد ممکن است بخش‌های دیگر از جمله طرح‌هایی که سود اقتصادی دارند وارد حوزه اربعین شوند. از سوی دیگر اربعین بزرگ‌ترین رویداد خدمات رسانی رایگان در دنیا است و چون فضا فضای رایگانی است به راحتی بازار اقتصادی قابل رقابت برای یک رقیب خارجی در آن فراهم نمی‌‌شود.

اپلیکیشن‌ها و کمپین‌های موفق اربعین/ باز هم باید حمایت شود

وی افسوس بزرگ پیاده‌روی اربعین را از دست دادن فرصت‌های فرهنگی بی‌نظیر آن دانست و گفت: در استارتاپ‌های ایران نیز عموماً مخاطب ما ایرانی‌ها هستند و کمتر با مردم عراق و سایر کشورها که در اربعین حاضر هستند ارتباط گرفته‌ایم و این فرصت‌های فرهنگی را به راحتی از دست می‌دهیم. البته طرح‌هایی مانند ایجاد اپلیکیش‌های مختلف و طرح‌های کمپینی سال‌های گذشته مطرح و اجرایی شد که تلاش خوبی برای ارتباط گرفتن با مخاطبان گسترده‌تر اربعین بود که باید ادامه پیدا کند. اپلیکیشن‌هایی مثل الزائر و نینوا توانستند موفق و جدی به مباحث فرهنگی اربعین ورود پیدا کنند. ویکی اربعین نیز محتوای خوبی را تولید کرد. کمپین‌هایی مثل موکب سیار، روزنامه 61 هجری نیز موفق بودند. اینها فرصت‌هایی است که در این راهپیمایی عظیم وجود دارد اما باز هم همه اینها نیاز به حمایت دارد.

مدیر نخستین شتاب دهنده فرهنگی قرآنی کشور در پایان اظهار امیدواری کرد: انشالله امسال بتوانیم حلقه مفقوده‌ای که وجود دارد یعنی متصل کردن خیرین فرهنگی و سرمایه‌گذارانی که دغدغه فرهنگی دارند را به این استارتاپ‌ها پر کنیم. طی سه سال برگزاری رویداد «نوآوری با پای پیاده» در سال اول معرفی فضای استارتاپی اربعین انجام شد و تیم‌ها شکل گرفت، در سال دوم نیز ایده‌های خوبی شکل گرفت و امسال که سال سوم است، سال ورود سرمایه‌گذارهاست.

 انتهای پیام

captcha