رئیس‌جمهور با استناد به جنایت اهواز، استاندارد دوگانه غرب را در موضوع تروریسم به چالش بکشد
کد خبر: 3750011
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
منصوری آرانی:

رئیس‌جمهور با استناد به جنایت اهواز، استاندارد دوگانه غرب را در موضوع تروریسم به چالش بکشد

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی و سایر دیدارها باید این موضوع را به خوبی تبیین کنند که ترورهای صورت‌گرفته در ایران، از جمله جنایت اخیر در اهواز، مورد حمایت و پشتیبانی آمریکا و کشورهای منطقه‌ بوده و از طرف دیگر نه تنها از سوی برخی کشورهای غربی با محکومیت مواجه نشده بلکه بعضا حتی حرکتی تروریستی شناخته نشده و از این طریق استاندارد دو گانه غرب در موضوع تروریسم را برای جهانیان با صراحت و شفافیت نشان دهند.

عباسعلی منصوری، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره همراستایی جنایت تروریستی اهواز با اظهارات برخی مقامات عربستان و امارات مبنی بر کشاندن جنگ به داخل خاک ایران و ضرورت پیگیری سیاسی و حقوقی این مسئله گفت: پس از اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت با حرکات تجزیه‌طلبانه در نقاط مختلف از جمله در گنبد، کردستان، و خوزستان مواجه شد و گروه‌های تروریستی مانند منافقین در تهران دست به جنایات فراوانی زدند. همه این گروه‌ها از سوی قدرت‌های فرامنطقه‌ای مانند آمریکا و برخی کشورهای منطقه‌ای مانند عربستان حمایت می‌شدند و در طی این جنایات بیش از 17هزار نفر از هموطنان ما به خاک و خون کشیده شدند و ایران از این منظر یکی از نادرترین کشورهای قربانی تروریسم است. با این اوصاف جمهوری اسلامی ایران همواره در نوک پیکان مبارزه با تروریسم بوده است.

جنایت تروریستی اهواز در راستای ایده برخی حاکمان مرتجع منطقه برای کشاندن جنگ به داخل ایران بود  

وی ادامه داد: جنایت تروریستی اهواز نیز در روز 31 شهریور به عنوان نماد اقتدار نیروهای مسلح و روزی که برای ملت ایران یک نقطه عطف محسوب می‌شود، انجام گرفت تا اقتدار کشور مورد هدف قرار بگیرد. مسلماً برنامه‌ریزی، پشتیبانی مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی این گروه تروریستی از سوی آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش انجام شده است و این دقیقاً نشان می‌دهد که آن‌ها از هر فرصتی برای همان ایده خود یعنی کشاندن جنگ به داخل ایران استفاده می‌کنند تا قدرت و توانمندی دفاعی کشور را زیر سؤال ببرند.

منصوری با اشاره به همزمانی این جنایت با سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی و سایر دیدارها باید این موضوع را به خوبی تبیین کنند که ترورهایی که تاکنون در ایران صورت گرفته، از جمله جنایت اخیر در اهواز، با حمایت و پشتیبانی آمریکا و کشورهای منطقه‌ای بوده و از طرف دیگر از سوی کشورهای غربی با محکومیت مواجه نشده و حتی گاه حرکتی تروریستی محسوب نشده است تا از این طریق استاندارد دوگانه غرب در نگاه به تروریسم را برای جهانیان با صراحت و شفافیت نشان دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: متأسفانه در بعضی کشورهای غربی حتی اگر یک شیشه شکسته شود اقدام تروریستی محسوب می‌شود، اما وقتی در کشور دیگری مانند ایران ده‌ها نفر به خاک و خون کشیده می‌شوند، رسانه‌های غربی به جای اقدام تروریستی از آن به عنوان عملیات مسلحانه یاد می‌کنند.

رئیس‌جمهور در سازمان ملل بر پاسخ متقابل و با شدت بیشتر ایران به جنایت تروریستی اهواز تأکید کند

وی یادآور شد: قطعاً سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ما اسامی کشور‌ها و دولت‌های دخیل در این جنایت تروریستی را اعلام خواهند کرد و رئیس‌جمهور به عنوان نماینده جمهوری اسلامی نیز باید هم در مجمع عمومی سازمان ملل به این اقدام اعتراض دیپلماتیک کرده و هم اعلام کند که پاسخ متقابل و با شدت بیشتر را، حتی در بعد نظامی، در قبال این عمل جنایتکارانه از سوی ایران دریافت خواهند کرد و جمهوری اسلامی ایران در زمان و مکانی که مسئولان تشخیص دهند این پاسخ را خواهد داد تا برخی کشورها به راحتی تروریست‌ها را پشتیبانی مالی و تجهیزاتی نکنند و امنیت کشور و جان هموطنان ما را با خطر مواجه نسازند. زیرا این نوعی تجاوز است. لذا این کشورها باید بدانند پاسخ متقابل به این تجاوز از سوی ایران داده خواهد شد و در این زمینه دولت نقش اساسی و بنیادی دارد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: لذا در گام اول آقای روحانی باید این دوگانگی رفتاری غرب در مسئله تروریسم را به ویژه با استناد به جنایت تروریستی اهواز تبیین کرده و روشن سازند و سایر نهادها مانند وزارت امور خارجه، نهادهای نظامی و شورای عالی امنیت ملی نیز در کنار موضع‌گیری‌های محکم و قاطعی که تاکنون داشته‌اند اقدامات مقتضی بعدی را هم انجام دهند. در این راستا باید مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل را وادار به واکنش کرد تا کشورهای پشتیبان و حامی تروریست‌ها این ترور را محکوم کنند و در این خصوص بیانیه صادر شود.

نهادهای ذی‌ربط پیگیری حقوقی جنایت اهواز را با جدیت دنبال کنند/ ضرورت طلب خسارت از کشورهای حامی تروریست‌ها

منصوری درباره ضرورت پیگیری حقوقی مؤثر برای تعقیب این تروریست‌ها در سایر کشورها و وادار ساختن دولت‌ها به ممانعت از فعالیت این گروه‌ها و بستن دفتر و تشکیلات آن‌ها گفت: در بعد حقوقی حتماً باید به داگاه‌های بین‌المللی شکایت کرد. دشمنان به صورت واهی از اقدامات صورت نگرفته علیه جمهوری اسلامی ایران شکایت کرده و گاه به نفع خود حکم می‌گیرند و طلب خسارت می‌کنند. اما الان یک اقدام تروریستی واقعی انجام شده و به طور قطع باید مدارک و مستندات این جنایت و حامیان تروریست‌ها را به دادگاه‌های بین‌المللی ارائه کرد تا هم کشورهای حامی تروریست‌ها را رسوا کرد و هم بابت آسیبی که به خانواده‌های داغدار و امنیت کشور وارد شده از آن‌ها طلب خسارت کرد و از طرف دیگر این دولت‌ها را وادار کرد که جلوی فعالیت این گروه‌های تروریستی را در کشورشان بگیرند و صرفاً به محکومیت لفظی بسنده نکنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha