سوگواری حسینی در «هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد (ص)» برگزار شد
کد خبر: 3750021
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸

سوگواری حسینی در «هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد (ص)» برگزار شد

هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)، مجلس سوگواری شهادت امام حسین(ع) و اصحاب باوفایشان و همچنین مصائب حضرت زینب کبری(س) را برگزار کرد.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت:هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)، مجلس سوگواری شهادت امام حسین (ع) و اصحاب باوفایشان و همچنین مصائب حضرت زینب کبری(س) برگزار کرد.

حجت الاسلام ناصرالدین کمره‌ای در این مراسم با قرائت آیه «فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصِیراً»(سوره انسان، آیه دوم) گفت: امام حسین (ع) در روز عاشورا خطاب به لشکر دشمن نفرمودند « مرا یا عملکرد مرا ببینید. » بلکه فرمودند « سخن من را بشنوید. » ، موضوعی که نشان دهنده اهمیت حس شنوایی در انسان‌ها است.

وی افزود: حس شنوایی نسبت به حس بینایی به چند دلیل مهم‌تر است، اول آن که انسان صدا را از شش جهت می‌شنود در حالی که چشم این توانایی را ندارد، دوم این که گوش زودتر از چشم در انسان، یعنی در دوران شکل‌گیری جنین در رحم مادر، رشد می‌کند و سوم خواندن تلقین در گوش انسان مرده به این دلیل است که طبق پژوهش‌های علمی گوش انسان بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از مرگ، همچنان می‌شنود، درحالی که چشم این قابلیت را ندارد.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه اضافه کرد: خداوند بارها در آیات قرآن کریم، انسان‌ها را به استماع دقیق و تدبر در آیات الهی توصیه می‌کند؛ همین موضوع نیز نشان‌دهنده جایگاه برتر و برجسته‌تر شنوایی نسبت به بینایی است.

وجود بهشت و جهنم در صورت بی اختیار بودن انسان، بی معنا است

کمره‌ای در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به آیه «اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم»(سوره رعد، آیه ۱۱) ، گفت: انتخاب راه خوب یا بد، و مسیر درست یا نادرست، با خود انسان است، البته خداوند به انسان‌ها کمک می‌کند و به آنان نیرو می‌بخشد. به عبارت دیگر، انسان در انجام اعمال خود صاحب اختیار است که اگر نبود و موضوع جبر در کار بود آن‌گاه وجود بهشت یا جهنم بی‌معنا می‌شد.

وی در ادامه با اشاره به داستان حضرت یوسف در قرآن کریم، گفت: برادران یوسف زمانی قصد کشتن برادر خود را کردند اما پس از گذشت حدود ۴۰ سال، دچار تحول روحی شدند و زمانی که نزد یوسف که در آن هنگام عزیز مصر بود، رسیدند به او گفتند یکی از ما را نزد خود نگه دار و بنیامین را همراه ما نزد پدرمان بفرست. تحول روحی برادران یوسف و گذشت و ایثار آنان، نشان از عبرت‌آموزی آنان از ماجرای یوسف دارد.

تحول روحی حر با مشاهده گذشت امام حسین(ع)

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه افزود: تحول در برادران یوسف را روزگار پدید آورد اما تحول در حر ریاحی را امام حسین (ع) پدید آورد. حر ریاحی که آب را همراه با لشکر هزار نفره‌اش به روی حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) بست، وقتی گذشت امام حسین (ع) را بر تقدیم آب به خود مشاهده کرد، دچار تحول روحی شد، توبه کرد و در رکاب حضرت سیدالشهدا (ع) به شهادت رسید.

کمره‌ای با اشاره به آیه «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» (سوره زمر، آیه ۵۳) خاطرنشان کرد: خدا بر پایه فیاض بودنِ مستمر خودش، هر کس را که توبه واقعی کند، می‌بخشد. بر این اساس، به نظر من، آیه ۵۳ سوره زمر، امیدوارکننده‌ترین آیه قرآن است.

بنا بر این گزارش، محسن چایچیان، شاعر و ذاکر اهل بیت (ع) و فرزند مرحوم حبیب‌الله چایچیان (متخلص به حسان) در ادامه این مراسم، اشعاری در وصف امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و مصائب واقعه عظیم عاشورا، قرائت کرد.

این گزارش می افزاید، احمد محتشم‌نیا، پژوهشگر و کارشناس حوزه‌های دینی و فرهنگ در ادامه مراسم سوگواری حسینی در هیئت علمی پیروان مکتب محمد(ص) با بیان اینکه طبق روایت «یک ساعت تفکر، ارزشمندتر از ۷۰ سال عبادت بدون تفکر است»، گفت: من بر همین اساس، در سال ۱۳۴۱ این هیئت را با رویکرد معرفت‌افزایی و ترغیب انسان‌ها به اندیشیدن بیشتر تاسیس کردیم.

وی در ادامه با اشاره به علاقه غیر مسلمانان به سیدالشهدا( ع) ، گفت: دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع)، معجزات خاصی دارد که موجب تعجب همگان شده است. همین معجزات و از شخصیت عظیم حضرت ابا عبدالله(ع) موجب شده است که اکنون نیز پس از گذشت ۱۴ قرن، مراسم سوگواری آن حضرت در سراسر ایران و جهان برگزار شود.

محتشم‌نیا با بیان این که امام‌شناسی دقیق و معرفت به ائمه اطهار(ع) یکی از اهدافِ تأسیس هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) بوده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه امامان معصوم(ع) را به خوبی به ما معرفی نکرده‌اند و امام‌شناسی ما ضعیف است.

موسس و مسئول هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) اظهار کرد: متاسفانه برخی رسانه‌ها مانند تلویزیون نیز در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند، واقعیتی که به وضوح در سریال مختارنامه مشاهده می‌شود. در این سریال مشاهده کردیم که مختار حتی یک بار نزد امام زمانش یعنی حضرت سجاد(ع) نرفت؛ در حالی که شیعیان همیشه باید نزد امام معصوم(ع) بروند و با اذن آنان دست به قیام بزنند.

یادآور می شود، «هیات علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)» سال ۱۳۴۱ با رویکرد افزایش اطلاعات دینی و تعمیق باورهای مذهبی مردم، پایه گذاری شد و شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی کشور در آن حضور داشته و سخنرانی کرده اند.

captcha