طرح مسجد تاریخی جامع ارومیه در بوم نقاشان حوزه ‌هنری آذربایجان غربی جای‌گرفت
کد خبر: 3750220
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵

طرح مسجد تاریخی جامع ارومیه در بوم نقاشان حوزه ‌هنری آذربایجان غربی جای‌گرفت

گروه فرهنگی - جمعی از نقاشان حوزه هنری آذربایجان غربی صبح امروز سوم مهر 1397 در کنار مسجد تاریخی جامع ارومیه گردهم‌آمدند و بنای این اثر ارزشمند تاریخی را در بوم‌های نقاشی خود به تصویر کشیدند.

طرح مسجد تاریخی جامع ارومیه در بوم نقاشان حوزه ‌هنری آذربایجان غربی جای‌گرفت

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، در این طرح که به همت واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری آذربایجان غربی با هدف معرفی هویت ایرانی، اسلامی و ظرافت‌های مهندسی مسجد جامع ارومیه برای مردم برگزار گردید، 11 نفر از هنرمندان نقاش به سرپرستی «حمیده رنجکش زاده» بومهای نقاشی خود را مزین به طرح بنای مسجد کردند.

یاسر قادر مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری آذربایجان غربی در خصوص اجرای این برنامه فرهنگی و هنری گفت : ما در راستای اجرای این برنامه به دنبال کشف هویت‌های فرهنگی خود هستیم که در بسیاری از موارد به دلایل مختلف تاریخی و غفلت فرهنگی آن‌را گم کرده و از دست داده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ادامه اجرای این طرح به صورت ماهانه در قالب‌های مختلف فرهنگی از جمله بناهای تاریخی ، مشاغل سنتی ، طبیعت منطقه، پرتره های ویژه با رویکرد هویت «ایرانی - اسلامی» خبر داد و افزود : آثار تولیدشده در این کارگاهها در صورت تایید نهایی می‌توانند به عنوان سفیر فرهنگی استان آذربایجان غربی در قالب نمایشگاه‌های عمومی حقیقی و مجازی در سطح کشور و جهان معرفی شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرند.

لارم به ذکر است، در حاشیه این برنامه هنرمندان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از قسمتهای مختلف مسجد جامع تاریخی ارومیه بازدید کردند.

مسجد جامع ارومیه، یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه بوده و در خیابان اقبال قرار دارد، این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است.
برخی از محققین معتقدند این بنا ابتدا آتش‌کده بود و بعد از تسلط مسلمین ویران شد و سپس در قرن هفتم هجری قمری بر روی آن مسجدی ساخته شد، به اعتقاد این گروه از محققین سبک تزیینات، گچ‌بری‌ها، ستون‌بندی‌ها و طاق‌های مسجد عیناً شبیه به سبک معماری سلجوقیان است.

انتهای پیام

captcha