«بهشت خاكی» شیراز در یك نگاه/ شرحی از نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی
کد خبر: 3750887
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴

«بهشت خاكی» شیراز در یك نگاه/ شرحی از نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی

گروه اجتماعی ـ دهمین نمایشگاه «بهشت خاكی» به‌مناسبت ایام هفته دفاع مقدس در شیراز برپا شد كه در آن بخش‌های مختلفی نظیر شبیه‌سازی عملیات فتح‌المبین اجرا می‌شد.

به گزارش ایكنا از فارس، «بهشت خاكی» عنوان نمایشگاهی است كه طی چند سال اخیر به‌همت بسیجیان پایگاه مقاومت مسجدالرضا(ع) و همچنین پایگاه بسیج پتروشیمی شیراز وابسته به سپاه ناحیه ثارالله(ع) در ایام هفته دفاع مقدس برپا می‌شود.

«بهشت خاكی»؛ منحصر به‌فردترین نمایشگاه هفته دفاع مقدس فارس
این نمایشگاه به دلیل استفاده از نوآوری‌ها و ابداعات و همچنین به كار بردن ذوق‌های هنری و شبیه‌سازی عملیات‌های مختلف اعم از عملیات‌های دفاع از حریم اهل بیت(ع) و عملیات‌های دوران دفاع مقدس، جذابیت خاصی برای اقشار مختلف مردم دارد به طوری كه می‌توان گفت یكی از منحصر به فردترین نمایشگاه‌هایی است كه همه ساله در ایام هفته دفاع مقدس در استان فارس برپا می‌شود.

استفاده از ظرفیت نوجوانان و جوانان در بهشت خاكی
استفاده از ظرفیت نوجوانان و جوانان بسیجی به‌صورت گسترده در برپایی این نمایشگاه و توجه ویژه به مباحث تربیتی كودكان و نوجوانان یكی از مهم‌ترین نقاط قوت این نمایشگاهی است كه مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌كند.

«بهشت خاكی» در یك نگاه
محل برپایی این نمایشگاه در سال جاری ضلع جنوبی بوستان بعثت شیراز انتخاب شده بود. در كنار درب ورودی نمایشگاه كه به زیبایی هرچه تمام‌تر صحنه‌های دفاع مقدس را تداعی می‌كرد، تمثال‌های مبارك شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم قرار داده شده بود كه به زیبایی ورودی آن می‌افزود.
راهرو ورودی نمایشگاه یك محوطه نسبتاً عریضی بود و در دو طرف آن سنگرهای خاكی قرار داشتند كه در آن‌ها نوجوانان بسیجی حضور داشتند و دقیقا مانند دوران دفاع مقدس بر روی پایه‌های چوبی شعارهایی درباره دفاع مقدس نوشته شده و برخی از مكان‌ها نیز به نام یكی از شهدای دفاع مقدس نامگذاری شده بود.

«بهشت خاكی» شیراز در یك نگاه/ شرحی از نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی
در وسط و از ابتدا تا انتهای راهروی ورودی با خلاقیت و زیبایی هرچه تمام‌تر با استفاده از شلینگ‌های آب، حوضچه‌ای ایجاد شده و در آن فواره‌های آب در حال جریان بودند و در كنار آن نیز گل‌های شمعدانی به یاد شهدا قرار داشتند و این مسئله به لطافت محیط و زیبایی نمایشگاه افزوده بود.
در انتهای راهروی ورود یك توپ قرار داده شده بود كه مخاطبان بسیاری در كنار این توپ می‌نشستند و عكس‌های یادگاری از خود می‌گرفتند.

«بهشت خاكی» شیراز در یك نگاه/ شرحی از نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی
در محوطه سمت راست نمایشگاه یكسری غرفه‌ها نظیر اسلحه‌شناسی، غرفه‌های كودكان و نوجوانان كه به نام موقعیت شهید محمد امین احمدی نامگذاری شده بود، قرار داشت و در انتهای این بخش نمایشگاه چند رسانه‌ای به چشم می‌خورد.

استقبال گسترده مردم از بخش «دفاع همچنان باقی است»
در این بخش نمایش چند رسانه‌ای با عنوان «دفاع همچنان باقی است» برپا شده بود كه در آن تصاویری از غدیر تا بحث ظهور امام زمان(عج) كه در آن مباحثی از قبیل دفاع مقدس، دفاع از حرم، كوچه‌های بنی هاشم و خرابه‌های شام مطرح شده بود،‌ همراه با صدا به چشم می‌خورد و استقبال از این نمایشگاه به دلیل استفاده از فناوری‌های نوین بسیار خوب بوده و مخاطبان بسیاری را جذب می‌كرد.

«بهشت خاكی» شیراز در یك نگاه/ شرحی از نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی
البته روایت‌گری یكی از راویان دوران دفاع مقدس نیز در این بخش به جذابیت آن افزوده بود به طوری كه هر كسی می‌توانست سئوالات و شبهاتی كه در این زمینه داشت را بپرسد.
بعد از این بخش غرفه‌های مربوط به ایستگاه صلواتی و همچنین غرفه آشنایی با واقعه عاشورا و اصحاب امام حسین(ع) قرار داشت كه علاقه‌مندان در این بخش می‌توانستند كلیپ شبیه‌سازی سه بعدی واقعه عاشورا را مشاهده كنند.

«بهشت خاكی» شیراز در یك نگاه/ شرحی از نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی

برپایی 10 غرفه اقتصاد مقاومتی
در سمت راست نمایشگاه نیز 10 غرفه اقتصاد مقاومتی داشت و در آن آخرین محصولات بنگاه‌های كوچك زودبازده كه به واسطه ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی سپاه ثارالله(ع) شیراز به بار نشسته بودند، به فروش می‌رسید.
در بخش دیگری از نمایشگاه برنامه راپل اجرا می‌شد كه تعدادی از بسیجیان آموزش دیده در این بخش مسیری را با طناب از بالا تا پایین طی می‌كردند.
یكی از جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین بخش‌های این نمایشگاه بخش «سنگر آسمانی» بود كه در آن كودكان 6 تا 12 سال می‌توانستند در عملیات شبیه‌سازی شده فتح‌المبین شركت كرده و از نزدیك با واقعیت‌های جنگ آشنا شوند.
در گام نخست این بخش ابتدا باید والدین به غرفه ثبت‌نام مراجعه می‌كردند و بعد از پر كردن رضایتنامه و همچنین ارائه توضیحاتی درباره چگونگی عملیات، كودكان آنان وارد محوطه بخش سنگر آسمانی می‌شدند.

«بهشت خاكی» شیراز در یك نگاه/ شرحی از نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی

ثبت لحظات ماندگار نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی
در این بخش، دقایقی را همراه كودكان شدیم تا بتوانیم لحظات ماندگار و شورآفرین آنان را در این عملیات ثبت كنیم. شور و اشتیاق آنان برای حضور در عملیات وصف‌ناشدنی بود.
كودكان در سنین مختلف، در این بخش ابتدا وارد پادگان آموزشی می‌شدند و بعد از ارائه آموزش‌های نظامی و مباحث تاكتیكی و پوشیدن لباس‌های مخصوص نظامی، اسلحه به دست به سمت عملیات به راه می‌افتادند.

«بهشت خاكی» شیراز در یك نگاه/ شرحی از نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی
در ادامه كودكان بعد از طی كانال‌ها و تونل‌های مختلف به سنگر اطلاعات عملیات وارد می‌شدند در این بخش فرمانده اطلاعات عملیات توضیحاتی درباره نحوه عملیات بیان می‌كرد و سپس همگی به سمت میدان مین و معبرها حركت می‌كردند.

تمام دیالوگ‌های فرماندهان دارای بعد تربیتی بود
دیالوگ‌های فرماندهان و كودكان در این بخش بسیار شنیدنی و جذاب بود. دیالوگ‌هایی كه فرماندهان این عملیات استفاده می‌كردند همگی دارای بعد تربیتی بوده و بعضاً از دیالوگ‌های واقعی فرماندهان دوران دفاع مقدس استفاده می‌شد.
تأكید بر اهمیت ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان، داشتن شجاعت و رشادت در انجام عملیات، نهراسیدن از دشمنان، تزریق روحیه ایثار و شهادت‌طلبی، تبیین معارف مكتب حقه اسلام در برخورد با دشمنان دین و میهن و غیره از جمله مباحثی بود كه در این بخش به كودكان آموزش داده می‌شد.
صداهای توپ و انفجار و تیراندازی‌ها موجب شده بود تا كودكان احساس بیشتری كنند كه واقعاً با دشمنان در حال جنگ هستند و این مسئله به شور آنان افزوده بود.

«بهشت خاكی» شیراز در یك نگاه/ شرحی از نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی
كودكان در این بخش بعد از عبور میدان مین، كانال و تونل‌ها به سنگرهای عراقی می‌رسیدند و در سنگرهای كمین قرار می‌گرفتند. باز هم در این بخش دیالوگ‌های جالبی از فرماندهان برای كودكان پیرامون نحوه برخورد با دشمنان و همچنین اسرای جنگی بیان می‌شد.

«بهشت خاكی» شیراز در یك نگاه/ شرحی از نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی
بعد از آن دستور مقابله رو در رو صادر شد و كودكان اسلحه به دست به سمت دشمنان یورش می‌بردند. عكس‌العمل كودكان در این بخش بسیار جذاب بود به طوری كه گمان می‌كردند به صورت واقعی با دشمن مقابله می‌كردند البته در این میان یكی دو كودك خردسال هم بودند كه از جلو رفتن واهمه داشتند.
بعد از دستگیری اسرای عراقی و مقابله رو در رو با آنان، كودكان به همراه فرماندهان در حالی كه شعارهای مختلفی نظیر به سمت كربلا با شهدا می‌رویم و غیره سر می‌دادند از محوطه جنگی خارج شده و به مكان ورودی باز می‌گشتند.

«بهشت خاكی» شیراز در یك نگاه/ شرحی از نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی
علیرضا جوانمردی، مسئول برپایی این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا به ارائه توضیحاتی درباره «بهشت خاكی» پرداخت و گفت: امسال دهمین سال برپایی نمایشگاه «بهشت خاكی» است كه محوریت نمایشگاه امسال طرح سنگر آسمانی است.
وی افزود: طرح سنگر آسمانی الهام گرفته از طرحی است كه چند سال در مناطق عملیاتی جنوب كشور اجرا شده است و در اینجا ما عملیات فتح‌المبین را شبیه‌سازی می‌كنیم.

اجرای شبیه‌سازی عملیات فتح‌المبین با محوریت شهید شیرعلی سلطانی
جوانمردی با تصریح اینكه این عملیات را با محوریت شهید شیرعلی سلطانی، یكی از سرداران شهید شیراز بازسازی می‌كنیم، گفت: شهید شیرعلی سلطانی بعد از انجام رشادت‌های فراوان در عملیات فتح‌المبین به فوز عظیم شهادت نائل شدند.
مسئول برپایی نمایشگاه «بهشت خاكی» ضمن تشریح بخش‌های مختلف این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه از روز جمعه، 30 شهریورماه آغاز به كار كرد اما افتتاحیه رسمی آن با حضور مسئولان در روز یكشنبه، اول مهرماه برگزار شد و تا شامگاه پنجشنبه، 5 مهرماه برپاست.
وی با یادآوری اینكه مباحثی كه سال گذشته در قالب برپایی نشست‌های روایتگری در این نمایشگاه دنبال می‌كردیم امسال در قالب نمایشگاه چند رسانه‌ای اجرا كردیم، گفت: در بخش سنگر آسمانی كه ویژه شبیه‌سازی عملیات فتح‌المبین است ما دقیقاً تمام مراحلی كه رزمندگان دوران دفاع مقدس باید برای اعزام به جبهه‌ها طی می‌كردند را عملیاتی كردیم.
جوانمردی همچنین به ارائه توضیحاتی درباره این بخش پرداخت و گفت: نكته حائز اهمیت در سنگر آسمانی سناریویی است كه اجرا می‌شود و در آن همه دیالوگهایی كه فرماندهان جنگ استفاده می‌كردند، استفاده می‌شود.

«بهشت خاكی» شیراز در یك نگاه/ شرحی از نقش‌آفرینی كودكان در سنگر آسمانی

بازی؛ بهترین زبان انتقال مفاهیم به كودكان
وی گفت: همه دیالوگ‌هایی كه در این عملیات مطرح می‌شود بعد تربیتی دارد به عنوان مثال وقتی به بخش بعثی‌ها می‌رسند و می‌خواهند آنان را اسیر كنند، فرمانده عملیات می‌گوید در دین ما آمده است كه با اسرا خوش رفتاری كنیم لذا باید مراقب احساس خود باشید و جلوی هیجانات خود را بگیرید یعنی لحظه به لحظه‌هایی كه كودكان در این عملیات حضور دارند، با بهترین زبان انتقال مفاهیم در این سن كه همان بازی است، مبانی اصلی دین اسلام را فرا می‌گیرند.
جوانمردی با بیان اینكه بخشی هم به اولیا اختصاص دادیم، گفت: اولیای كودكان شركت‌كننده در این عملیات می‌توانند در جایی مستقر شده و برنامه را مشاهده كنند البته تنها تا یك قسمت می‌توانند كودكان خود را ببیند و بعد از آن كودكان وارد عملیات می‌شوند.
وی با تصریح اینكه چند نكته در طرح سنگر آسمانی رخ می‌دهد، گفت: یكی از اتفاقاتی كه در این می‌افتد این است كه بعثی‌های كه آنجا هستند هر شب كتك می‌خورند و كودكان نیز در شرایط رزم قرار می‌گیرند كه این تقویت روحیه جهادی كودكان را به دنبال دارد و این یكی از چیزهایی است كه ما به دنبال آن هستیم.

والدین كودكان دقایقی خود را جای والدین رزمندگان دفاع مقدس قرار می‌دهند
جوانمردی ادامه داد:‌ نكته بعدی اولیا هستند، وقتی منتظر می‌مانند تا كودكانشان بازگردند در این حین صدای انفجارها را می‌شنوند و می‌پرسند چه اتفاقی افتاده و نكند برای فرزندان ما اتفاقی رخ دهد و در این لحظات شاید دقایقی خودشان را جای آن پدر و مادرانی بگذارند كه جوانانشان را به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل فرستادند.
كلام آخر اینكه همیشه اجرای برنامه‌های فرهنگی ـ تربیتی به ویژه برای آینده‌سازان این مرز و بوم دارای اهمیت فراوانی است لذا امید است كه تمام مسئولان فرهنگی به خصوص به این نوع برنامه‌ها توجه ویژه‌ای داشته و بر تقویت اجرای این چنین برنامه‌هایی همواره در طول سال و نه تنها در هفته دفاع مقدس، همت گمارند.
انتهای پیام

captcha