معجزات پیامبران تنها با اذن و اراده پروردگار اتفاق افتاده است
کد خبر: 3766612
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
حجت‌الاسلام قرائتی:

معجزات پیامبران تنها با اذن و اراده پروردگار اتفاق افتاده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: هرجا احساس خطر مى‌‏شود باید توجّه بیشتر در کار باشد، در زنده ‏کردن مردگان، شفا دادن کوران و سایر بیماران، خطر انحراف عقیده و غلوّ وجود دارد، لذا در آیه ۴۹ سوره آل‌عمران دو بار و در آیه ۱۱۰ سوره مائده، چهار مرتبه مسئله اذن خدا مطرح شده است.

معجزات پیامبران تنها با اذن و اراده پروردگار اتفاق افتاده است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از حوزه؛ حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در تفسیر نور به ارائه نکات ناب و پیام‌های زیبای آیه 49 سوره مبارکه آل‌عمران پرداخته که در ادامه می‌خوانید.
وی گفت: خداوند در آیه 49 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید:« وَ رَسُولاً إِلي‏ بَني‏ إِسْرائيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُکُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّينِ کَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَکُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتي‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في‏ بُيُوتِکُمْ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآيَةً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنينَ؛ و (عیسى را به) پیامبرى به سوى بنى‌اسرائیل (فرستاد تا بگوید) كه همانا من از سوى پروردگارتان براى شما نشانه‌‏اى آورده‌‏ام. من از گل براى شما (چیزى) به شكل پرنده مى‌‏سازم، پس در آن مى‌دمم، پس به اراده و اذن خداوند پرنده‌‌اى مى‏‌گردد و همچنین با اذن خدا كور مادرزاد و مبتلایان به پیسى را بهبود مى‌بخشم و مردگان را زنده مى‌‏كنم و از آنچه مى‏‌خورید و آنچه در خانه‌هایتان ذخیره مى‌‏كنید به شما خبر مى‌‏دهم، براستى اگر ایمان داشته باشید در این معجزات براى شما نشانه و عبرتى است.»
رئیس ستاد اقامه نماز کشور به نکته‌های این آیه شریفه اشاره کرد و افزود: هرجا احساس خطر مى‌‏شود باید توجّه بیشتر در كار باشد، در زنده ‏كردن مردگان، شفا دادن كوران و سایر بیماران، خطر انحراف عقیده و غلوّ وجود دارد، لذا در این آیه دو بار و در آیه 110 سوره مائده، چهار مرتبه مسأله اذن خدا مطرح شده است.
حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: از دیگر نکات این آیه این است که رسالت عیسى علیه‌السلام كه همراه با لطف یا قهر الهى بوده، مخصوص بنى‌‏اسرائیل است؛ «رسولاً الى بنى‏اسرائیل» ولى نبوّت او كه مقام تبلیغ و ارشاد بوده، براى تمام مردم است. همانند حضرت موسى كه به او خطاب مى‌‏شود: « اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ » ولى هنگامى كه ساحران شهر، معجزه حضرت موسى را مى‌‏بینند به او ایمان مى‏‌آورند. بنابراین حضرت موسى یک مأموریت ویژه نسبت به شخص فرعون داشت و مأموریت دیگر براى ارشاد عمومى همه‏ مردم.
وی افزود: هر پیامبرى باید معجزه‏‌اى داشته و معجزه‌اش نیز باید متناسب با شرایط و افكار مردم آن عصر باشد. امام رضا علیه السلام فرمود: عیسى ‏علیه السلام در زمانى ظهور كرد كه بیمارى‌‏ها شیوع داشته و مردم به طبیب نیاز داشتند. لذا معجزات آن حضرت در جهت شفاى بیماران بود واگر ولىّ خدا از گِل پرنده‌‏اى مى‌سازد، پس زنده شدن مردگان در روز قیامت با قدرت الهى كار مشكلى نیست.
قرائتی گفت: از پیام‌های آیه 49 سوره مبارکه ال‌عمران این است که معجزه، جلوه‏‌اى از ربوبیّت خدا و در راستاى هدایت و تربیت انسان‌‏ها است. «جِئْتُکُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ»، اولیاى خداوند با اذن او قدرت تصرّف و تغییر در نظام آفرینش را دارند؛ «فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَکُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ‌»، انبیا علم غیب دارند و حتى به جزئیات زندگى مردم آگاهند؛ «أُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في‏ بُيُوتِکُمْ»
انتهای پیام

captcha