مصاحبه منتشر نشده مرحوم «احمد‌رضا دالوند» درباره هنر مقاومت
کد خبر: 3771360
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

مصاحبه منتشر نشده مرحوم «احمد‌رضا دالوند» درباره هنر مقاومت

گروه هنر ــ روابط عمومی پنجمین جشنواره هنر مقاومت آخرین مصاحبه هنرمند فقید گرافیک ایران مرحوم احمدرضا دالوند را منتشر کرد.

مصاحبه منتشر نشده  مرحوم «احمد‌رضا دالوند» درباره هنر مقاومت

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره هنر مقاومت، این گفت‌و‌گو در حاشیه عیادت جمعی از مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح و جشنواره هنر مقاومت از مرحوم دالوند و کمتر از ۲۴ ساعت پیش از درگذشت وی انجام شده است. در این دیدار احمدرضا دالوند درباره کتاب علمی پژوهشی رویش‌های نسل جدید هنر انقلاب و تفاوت‌های آن با نسل اول هنر انقلاب و شرایط فضا‌های هنری کشور توضیحاتی ارائه می‌کند. احمدرضا دالوند استاد گرافیک ایران روز دوشنبه، ۱۹ آذرماه و پس از ابتلا به عوارض بیماری دیابت جان به جان آفرین تسلیم کرد.
مرحوم دالوند در ابتدای این گفت‌وگو اظهار کرد: نسل دوم رویش‌های انقلاب نیازی به تعریف و بزرگنمایی ندارد. نسل اول به خاطر مواجهه با شرایط جنگ، انقلاب و دسیسه‌های داخلی شرایطی پیدا کرد که چهره شد. خوب هم چهره شد، اما نسل دوم رویش‌های انقلاب چهره نیستند و ما روی این موارد کار می‌کنیم، پیشنهاد مسعود نجابتی درباره نگارش کتابی با مضمون هنر انقلاب بسیار خوب بود و من سعی کردم کتابی بنویسم که وقتی منتشر شد نسل دوم هنر انقلاب راه بهتری را نسبت به نسل اول بپیمایند. کتاب «پیامی به تاریخ»، 90 درصدش نگاشته شده و نگارش این اثر در حال اتمام است.
دالوند در ادامه افزود: اما چرا نام این کتاب پیامی به تاریخ است؟ برای این‌که مشابه انقلاب ایران در روسیه، مکزیک و کره اتفاق افتاده است و هنر انقلاب این‌ کشورها به سبک خودشان بوده و... (صحبت‌های استاد به دلیل شرایط نامساعد نیمه کاره مانده است).
مرحوم دالوند بیان کرد: گرافیک، هنر روز جهان است و یک سری تازگی‌هایی دارد که در عین حال تلاش کردم شأن هنرمندان قدیم مخدوش نشود و وارد فضای انتقادی نشدیم. ما در جهان کنونی با فضایی متفاوت روبرو هستیم؛ مثلاً رسانه‌ها به اتفاقات میانمار یا قتل خاشقچی می‌پردازند و این موضوعات سوژه اصلی می‌شوند، ولی در پشت صحنه جنگ یمن را می‌کوبند و در محاق خبری قرار می‌دهند و باید حواسمان به این‌ موارد باشد. امروز هنرمندان جای خوبی ایستادند، اما کامل نیستند. اگر به آن‌ها استاد، استاد نگوییم بهتر هم خواهند شد...(خنده حضار)
مصاحبه منتشر نشده  مرحوم «احمد‌رضا دالوند» درباره هنر مقاومت
او تأکید کرد: رویش‌ها نیازمند حمایت هستند، این حمایت هم دو نوع است، اول اینکه به آن‌ها تریبون بدهیم تا صدایشان شنیده شود، دوم این‌که حمایت شوند. این‌ افراد با شرکت در مسابقات گه‌گاه جایزه‌ای می‌گیرند، اما سفارش ندارند و همین موضوع عاملی برای ریزش نسل دوم هنر انقلاب می‌شود. جای هنر انقلاب در بنیاد فرهنگی روایت فتح است. هنر مقاومت در کشور می‌تواند رشد و نمو کند. در ضمن هنرمندان نباید دچار تذبذب شوند. محیط‌های هنری، گالری‌ها باید جا‌هایی باشند که هنرمندان واقعی در آن‌ها تردد کنند نه کسانی که دنبال تجارتند. ساختار بسیاری از محیط‌های فرهنگی هنری عریض و طویل باید تغییر کند. با این توضیحات ما در کتاب پیامی به تاریخ بررسی نسل اول، دوم و ریل گذاری فرهنگی را در سه بخش است.
وی در پایان گفت: نسل اول هنر انقلاب مظلوم واقع شده است، چون ریل‌گذاری صورت گرفته در زمان شاه به سمت غرب بوده است، برای همین اگر هم بخواهم از میان هنرمندان دوره اول یاد ‌کنم تنها می‌توانم به کاظم چلیپا و حبیب صادقی اشاره کنم.
یادآور می‌شود، فایل صوتی مصاحبه، در آرشیو روابط عمومی جشنواره هنر مقاومت موجود است.
انتهای پیام
captcha