پیش‌بینی مرکز مطالعات یمن از مذاکرات صلح سوئد
کد خبر: 3771484
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

پیش‌بینی مرکز مطالعات یمن از مذاکرات صلح سوئد

گروه بین‌الملل ـ مرکز مطالعات و پژوهش‌های «ابعاد» یمن در گزارشی درباره مذاکرات صلح سوئد، با پیش‌بینی شکست این مذاکرات، بیان کرد: روند صلح در یمن طولانی و سخت خواهد بود.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»؛ مرکز مطالعات و تحقیقات «أبعاد» یمن در این گزارش با اشاره به این‌که در این مذاکرات پیشرفت‌هایی  در پرونده تبادل اسرا و زندانیان حاصل خواهد شد، تحقق یک نقشه‌راه برای حل و فصل بحران یمن در این مذاکرات را بعید دانست.
 
در این گزارش که با عنوان «صلح سخت برای یمنی‌‌ها» منتشر شد، پیش‌بینی شده که طرف‌های مذاکره‌کننده در دست‌یابی به یک نقشه صلح قابل قبول با شکست مواجه شوند.
 
در این گزارش با اشاره به احتمال برگزاری دور دوم این مذاکرات در کویت، آمده؛ با ورود طرف‌های جدید به بحران یمن، روند صلح همچنان طولانی و سخت خواهد بود.

آخرین خبر از مذاکرات صلح یمن در سوئد حاکیست که مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن، 2 پیشنهاد برای حل مشکلات استان‌های تعز و الحدیده ارائه کرده که طرح تعز شامل توقف درگیری‌ها در این استان جنوبی و بازگشایی فرودگاه، گذرگاه‌ها، بنادر و تشکیل کارگروهی تحت نظارت سازمان ملل برای کنترل حُسن اجرای این طرح می‌شود.

همچنین، طرح الحدیده نیز شامل توقف همه فعالیت‌های نظامی از جمله حملات هوایی، حملات موشکی، عدم استفاده از هواپیماهای بدون‌سرنشین، عدم اعزام نیرو و تجهیزات به این استان غربی و عقب‌نشینی همه نیروهای نظامی از الحدیده و بنادر الصلیف و رأس عیسی می‌شود.

این پیشنهاد درحالی مطرح شده که هیئت انصارالله پیش از این ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی دولت یمن برای خروج از الحدیده را رد و تاکید کرده بود که در صورت تأمین نشدن خواسته‌های اولیه مذاکرات را ترک خواهد کرد.

رویترز نیز در این زمینه نوشت: هیئت انصارالله در مذاکرات استکهلم موافقت کرده که الحدیده به یک منطقه «خنثی» تبدیل شود و تحت نظارت سازمان ملل متحد قرار گیرد، این درحالی است که دولت یمن ضمن موافقت با نقش موقت سازمان ملل، با حضور بلند مدت این سازمان در این شهر مخالفت کرده است.

یادآوری می‌شود، مذاکرات صلح یمن از پنجشنبه (۱۵ آذرماه) پس از دو سال توقف در استکهلم سوئد با حضور هیئت‌هایی از طرف‌های درگیر یمنی آغاز شده است. هیئت مذاکره‌کننده دولت عبد ربه منصور هادی (رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن) به ریاست خالد الیمانی و هیئت مذاکره‌کننده دولت صنعا(انصارالله) به ریاست محمد عبدالسلام در این مذاکرات حضور یافته‌اند.

مرکز مطالعات و تحقیقات «أبعاد» یمن یک سازمان مدنی غیردولتی است که مقر آن در شهر صنعا قرار داد و در 10 اکتبر 2010 (26 مهر 1389) با مجوز وزارت امور اجتماعی یمن تأسیس شده است. این مرکز به اموری از مانند مسائل سیاسی، فکری و رسانه‌ای از جمله دموکراسی، انتخابات، امنیت، تروریست، فعالیت‌ گروه‌های ایدئولوژیک، آزادی‌های سیاسی و فکری در کنار مسائل اقتصادی، اجتماعی و انسانی مرتبط با تغییرات سیاسی می‌پردازد.

انتهای پیام

captcha