راه‌های جبران کمبود اعتبارات مؤسسات قرآنی/ از بخشی‌نگری دور شویم
کد خبر: 3771572
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷

راه‌های جبران کمبود اعتبارات مؤسسات قرآنی/ از بخشی‌نگری دور شویم

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه اگر سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را به صورت عقلانی اجرایی کنیم در نهایت با کمبود اعتبار مواجه نخواهیم شد، افزود: یکی دیگر از مشکلات ما این است که هنگامی برای راه‌اندازی یک مؤسسه با افراد توافق می‌کنیم، گردانندگان آن انتظار دارند بلافاصله اعتبار در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

راه‌های جبران کمبود اعتبارات موسسات قرآنیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، اصغر امیرنیا، مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته، 19 آذرماه در دوره آموزشی توجیهی مبین که با حضور رؤسای گروه و کارشناسان قرآن و عترت استان‌ها در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مواردی که در این دوره از برگزاری طرح‌ها اتفاق افتاد، مشخص شدن جایگاه و ساختار قرآن و عترت در استان‌ها بود که از آن حالت بلاتکلیفی بیرون آمد.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی که طراحی شده برای ما هدف نبوده بلکه وسیله‌ای است تا به اهداف متعالی برسیم، افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما افزایش ارتباط با سایر دستگاه‌ها بود چون منابع فرهنگی ما محدود بوده و معاونت قرآن و عترت نیز مجموعه‌ای تازه تأسیس است. اگر نتوانیم از هم‌افزایی و اعتبارات سایر دستگاه‌ها استفاده کنیم، به آن هدف متعالی نخواهیم رسید.

جریان‌سازی فعالیت‌های قرآنی
امیرنیا تصریح کرد: باید در نظر داشت که همه دستگاه‌های حکومت زیرمجموعه نظام هستند؛ اگر بتوانیم از بخشی‌نگری دور شویم، قطعاً می‌توان فعالیت‌های بسیار جدی و بزرگی صورت داد. یکی از مسائل مهم برای ما جریان‌سازی فعالیت‌های قرآنی است که برای این منظور باید بتوان از امکانات مؤسسات دولتی و مراکز دیگر استفاده کرد.

مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از آسیب‌هایی که در برگزاری مراسم هفته قرآن و عترت وجود دارد، این است که افراد همه برنامه‌های خود را به نیمه دوم سال موکول می‌کنند؛ این در حالی است که می‌توان به راحتی برای سال 98، خصوصاً در استان‌هایی که تورسیت‌پذیر هستند، برنامه‌ریزی کرد تا برنامه‌هایشان در نیمه اول سال باشد و از این طریق در همه فصول سال برنامه‌های مختلفی برگزار شود.

وی گفت: اگرچه عده‌ای از مدیران با محدودیت اعتبار مواجه هستند اما اگر به شکل متعهدانه عمل شود، به راحتی می‌توان بعضی برنامه‌ها را در طول سال برگزار کرد.

مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در سال 95، 8 استان و در سال 96، 12 استان مجری برنامه‌های هفته قرآن و عترت بودند.

برنامه‌ریزی‌ها را به صورت عقلانی اجرایی کنیم
وی ادامه داد: برنامه‌های هفته قرآن و عترت برای ما مسئله‌ای اصلی است. اگر سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را به صورت عقلانی اجرایی کنیم، در نهایت با کمبود اعتبار مواجه نخواهیم شد. یکی دیگر از مشکلات ما این است که هنگامی برای راه‌اندازی یک مؤسسه با افراد توافق می‌کنیم، گردانندگان آن انتظار دارند بلافاصله اعتبار در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

امیرنیا افزود: ما برای هفته قرآن و عترت سال آینده 4 الی 5 برنامه طراحی کردیم. اگر مؤسسات برای این هفته برنامه‌هایی پیشنهاد کنند، قطعاً آن را در برنامه‌ریزی‌های خود قرار خواهیم داد. ما کاملاً به این مسئله واقف هستیم که محدودیت‌های اعتباری وجود دارد و برای این منظور تلاش می‌کنیم استان‌ها را جهت حمایت تقسیم‌بندی کنیم. البته مؤسسات قرآنی در استان‌ها نیز باید تلاش کنند با استفاده از منابع استانی در سطح بالاتر و یا پایین‌تر در همه شهرستان‌ها نمایشگاه قرآن و عترت را برگزار کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مؤسسات بیشتر بر مساله قرائت اکتفا کرده‌اند؛ این در حالی است که باید به تدریج به سمت عمل به قرآن گام برداشت. در این راستا برگزاری مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه یکی از اتفاقات خوبی است که با موافقت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد صورت گرفت.

انتهای پیام

captcha