به گزارش ایکنا از استان مرکزی به نقل از حوزه، حجتالاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور به ارائه «نکات ناب» و «پیامهای زیبای آیات 65 و 66 سوره مبارکه آلعمران قرآن کریم» پرداخته است که در ادامه میخوانید.
وی گفت: خداوند در آيه 65 سوره آلعمران میفرماید:« يا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ في إِبْراهيمَ وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ وَ الْإِنْجيلُ إِلاَّ مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ؛ اى اهل كتاب! چرا درباره ابراهیم گفتگو و نزاع مىكنید؟ (و هر كدام او را پیرو آیین خود مىدانید) در حالى كه تورات و انجیل، پس از او نازل شده است، چرا تعقّل نمىكنید؟»
نکتههای آیه 65 آلعمران
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به نکتههای آیه 65 سوره مبارکه آلعمران افزود: هر یك از یهود و نصارى، ابراهیم (ع) را از خود مىدانستند و به قدرى بازار این ادعا داغ بود كه قرآن در دو آیهى بعد مىفرماید: «ما كان ابراهیم یهودیّا و لا نصرانیّا» این آیه براى پوچى ادّعاى آنها مىگوید: چگونه شما ابراهیم را كه قبل از تورات و انجیل بوده، تابع آن دو كتاب مىدانید؟ كتابى كه هنوز نازل نشده است، پیرو ندارد. آیا حاضر نیستید این مقدار هم فكر كنید كه لااقل حرف شما با تاریخ منطبق باشد؟
پيامهای آیه
حجتالاسلام قرائتی بیان کرد: هنگام موعظه، از القاب متین و عناوین فرهنگى مخاطبین استفاده شود، «يا أَهْلَ الْکِتابِ»، علم و كتاب، از چنان ارزشى برخوردارند كه منسوبین به آن نیز محترمند؛ اهل كتاب، اهل قلم، اهل علم. « يا أَهْلَ الْکِتابِ »، سعى نكنید با انتساب شخصیّتها به خود، حقّانیت خود را اثبات كنید، « لِمَ تُحَاجُّونَ في إِبْراهيمَ » به جاى نزاع در انتساب شخصیّتهاى والا، از فكر آنان پیروى كنید و ادّعاهاى خود را مستند و هماهنگ با منطق و فطرت و تاریخ قرار دهید،«وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ »
وی گفت: خداوند در آیه 66 سوره مبارکه آلعمران میفرماید:«ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ حاجَجْتُمْ فيما لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَاجُّونَ فيما لَيْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛ هان (اى اهل كتاب!) شما همانان هستید كه درباره (حضرت عیسى و) آنچه بدان علم داشتید محاجّه و نزاع كردید، پس چرا درباره (ابراهیم و) آنچه بدان علم ندارید نزاع مىكنید؟ در حالى كه خداوند مىداند و شما نمىدانید.»
بیان نکات آیه 66 سوره آلعمران
رئیس ستاد اقامه نماز کشور پیرامون نکتههای آیه فوق اظهار کرد: این آیه شریفه تذكّر و هشدارى است به اهل كتاب، كه شما در مورد آنچه بدان علم و آگاهى دارید، اشكالتراشى و سؤالات بىجا مىكنید. با آنكه شما زندگى طبیعى حضرت عیسى(ع) و نیاز او به غذا و مسكن و لباس را دیدهاید، ولى باز هم در مورد او به گفتگو نشستهاید. گروهى او را دروغگو و گروهى فرزند خدا مىپندارید(1) و یا در شناخت محمّد (ص) كه نشانههایش در تورات و انجیل آمده و براى شما شناخته شده است، به بحث و گفتگو مىپردازید.(2) شما كه درباره معلومات، اهل جدال و بحث هستید و به نقطه توافقى نمىرسید، دیگر چه كار به مسألهاى دارید كه در مورد آن علم ندارید؟ مثل اینكه مذهب حضرت ابراهیم(ع) چه بوده است.
حجتالاسلام قرائتی گفت: افراد مغرور و لجوج را تحقیر كنید، « ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ »، افراد لجوج، حتّى در امور روشن به نزاع مى نشینند. « حاجَجْتُمْ فيما لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ » و اگر سرچشمه ى مباحثات، تحقیق باشد ارزش دارد، ولى اگر براى طفره رفتن باشد، مورد انتقاد است. « حاجَجْتُمْ فيما لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ ».
1) تفاسیر المیزان، فى ظلال، مراغى و المنار
2) تفاسیر مجمع البیان و قرطبی
انتهای پیام