آنچه که از شب‌های قدر انقلاب باید بدانیم/ رزمندگان فارس؛ پرچمدار کربلای ۴ و ۵
کد خبر: 3779948
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶

آنچه که از شب‌های قدر انقلاب باید بدانیم/ رزمندگان فارس؛ پرچمدار کربلای ۴ و ۵

گروه اجتماعی ـ سردار مجتبی مینایی‌فرد که در زمان عملیات کربلای ۴ و ۵ مسئولیت اطلاعات منطقه را به‌عهده داشت؛ در این نوشتار نکاتی درباره این دو عملیات که به تعبیر مقام معظم رهبری شب‌های قدر انقلاب هستند، بیان کرده است.

به گزارش ایكنا از فارس، بسیاری از اوقات اگر بین ماه‌های سال درست نگاه كنیم خواهیم دید كه برخی از آن‌ها بسیار وزین‌تر از بقیه‌اند. فروردین و عید نوروز و ماه مهر و دنیایی خاطره و دی و بهمن که خیلی حرف‌ها و خاطرات را با خود می‌آورند.
دی‌ماه دارای مناسبت‌های کشف حجاب رضاخانی ملعون و یادروز جهان پهلوان تختی و کشتار مردم قم که در پیروزی انقلاب بسیار موثر بود، است اما دو حادثه دفاع مقدس بر تارک آن می‌درخشد. سوم و نوزدهم که سالگرد عملیات‌های غرورآفرین کربلای 4 و 5 است و موجی از احساس و حزن توأم با غرور را به همراه می‌آورد تا آنجا که مقام معظم رهبری شب‌های آن را شب‌های قدر نامیدند و می‌فرمایند، هر کس شب‌های کربلای 4 و 5 را درک نکرده باشد، از اردوگاه انقلاب خارج است.
بازار گفت‌وگو و روایت‌گری به خصوص امسال که توأم با حملات رسانه‌ای در فضای مجازی شد، همه جا گرم بود و جلسات متعدد نقد و بررسی در صدا و سیما و محافل دانشجویی بروبیایی پر معنا داشت. در جلسه‌ای که در دانشکده زرهی سپاه پاسداران برگزار شد جوانان پای صحبت یکی از مجروحان همان عملیات نشسته و دقایقی را در فضای انقلاب و دفاع مقدس به خصوص عملیات کربلای 4 و 5 قرار گرفتند.

آنچه که از شب‌های قدر انقلاب باید بدانیم/ رزمندگان فارس؛ پرچمدار کربلای ۴ و ۵

رکود جبهه‌ها و اجماع بین‌المللی برای فشار به ایران
سردار مجتبی مینایی‌فرد که در آن زمان مسئول اطلاعات عملیات لشکر فجر بود، ضمن تشریح نوع عملیات و لزوم اجرای آن گفت: رسم بر این بود که هر سال یک یا دو عملیات سرتاسری انجام می‌گرفت و به‌خصوص پس از فتح فاو که ایران در کمال قدرت عبور از اروند را انجام داد، برگ برنده‌ای داشت که جبهه استکبار را به هراس انداخته بود تا آنجا که موج جدیدی از کمک‌های تسلیحاتی از تانک و نفربر گرفته تا موشک‌های برد بلند و هواپیماهای اهدایی فرانسه و آواکس‌های عربستان به‌دنبال داشت؛ ایران‌هراسی به‌صورت جدی شکل گرفته بود و اجماع بین‌المللی برای کمک به صدام به شدت فعال شده بود.

آنچه که از شب‌های قدر انقلاب باید بدانیم/ رزمندگان فارس؛ پرچمدار کربلای ۴ و ۵

انهدام ماشین جنگی عراق
مینایی‌فرد افزود: با توجه به تکمیل تسلیحاتی و اطلاعاتی عراق و بالابردن روحیه، صدام اعلام کرد که آنچنان استحکامات و موانع طبیعی و مصنوعی ایجاد کرده‌ایم که اگر ایرانی‌ها توانستند راهی باز کنند، کلید بصره را تقدیم می‌کنم یا به بعضی روایت‌ها عقب‌نشینی می‌کنم، اما مسئله چیز دیگری بود که خود جبهه استکبار نیز به آن توجه نداشت و آن اینکه این تجهیزات برای فتح چند کشور هم زیاد بود و آن شد که می‌گویند اگر ایرانیان ماشین جنگی عراق را در کربلای 4 و 5 منهدم نکرده بودند، معلوم نبود بعد از ایران و کویت به سایر کشورهای همسایه‌اش هجوم می‌برد.

آنچه كه از شب‌های قدر انقلاب باید بدانیم/ رزمندگان فارس؛ پرچمدار كربلای 4 و 5

نقش فارس در کربلای 4 و 5
سردار مینایی‌فرد که در آن زمان مسئولیت اطلاعات منطقه را به‌عهده داشت، ضمن تشریح وضعیت جوی و سرمای دی‌ماه خوزستان و وضعیت خاص زمین منطقه که در چند سال جنگ چندین بار دست به دست شده و به انواع مین‌ها و تله‌های انفجاری و سیم‌های خاردار چند ردیفه و هشت‌پری‌ها و موانع کانال و سنگرهای نونی شکل و کانال ماهی و خط های مختلف پدافندی و چندلایه مسدود شده بود، از برخی رسانه‌ها و افرادی که عظمت شکستن این خط پدافندی را ناديده می‌گيرند و تحلیل‌های ضعیف راجع به دفاع مقدس ارائه می‌دهند، درخواست کرد حداقل یک‌بار تاریخچه عملیات کربلای 4 و 5 را بخوانند و سپس گفت: لشکرهای فجر و المهدی و تیپ‌های امام حسن(ع) و گروه‌های توپخانه و مهندسی و دلاوران ارتش و نیروی هوایی هر کدام آنچنان جانفشانی کردند که فرمانده وقت سپاه فرمودند: پرچمدار کربلای 4 و 5 بچه‌های فارس بودند.

لو رفتن یا فریب
مینایی‌فرد با بيان اينكه این روزها پس از سی سال كه باید دستگاه‌های فرهنگی گنج جنگ را استخراج می‌کردند تا جوانان امروز ما نه تنها بر آن جانفشانی‌ها نگذارند خدشه‌اي وارد شود بلکه به‌عنوان ثروت‌های معنوی کشور بدان افتخار کنند، شاهد تحليل‌های ضعيف برخی‌هستيم، گفت: موفق‌ترین محورهای شناسایی مربوط به بچه‌های لشکر فجر بود، به گونه‌ای که فرماندهان به‌ویژه برادر محسن رضایی شخصاً از شناسایی بچه‌های فجر گزارش‌گیری کرد.

وی تأكيد كرد: این تصور که این عملیات لو رفته بود را هیچ نظامی نمی‌پذیرد چراکه اغلب تحرکات و عملیات‌ها با توجه به اشراف اطلاعاتی که توسط آمریکایی‌ها از طریق ستون پنجم و سیستم‌های اطلاعاتی کشورهایی دیگر و در رأس آن کنترل‌های راداری وجود داشت، مگر می‌شود کاری کرد که دشمن نداند اما آنچه که حائز اهمیت است قدرت و ابتکار عمل سپاه و ارتش ایران بود که بر خلاف این همه توانمندی باز هم رویای شکست‌ناپذیری جبهه مقابل بصره به تاریخ سپرده شد.

سخت‌ترین عملیات
این یادگار دوران دفاع مقدس تأكید كرد: به جرأت می‌توان گفت عملیات‌های کربلای 4 و 5 سخت‌ترین قسمت جنگ هشت ساله بود، به گونه‌ای که به سرعت در اجماع بین‌المللی علیه ایران تغییر موضع پيدا شد و فهمیدند که اگر حرکت بعدی ایران شروع شود قطعاً تمام معادلات فتح ایران ایران خواهد بود و مقدمات تهیه قطعنامه 598 فراهم و به سرعت جهت راضی کردن ایران فعالیت‌های قوی دیپلماتیک صورت گرفت.

آنچه كه از شب‌های قدر انقلاب باید بدانیم/ رزمندگان فارس؛ پرچمدار كربلای 4 و 5

سخن آخر
مینایی‌فرد در پایان روایتگری و پرسش و پاسخ جوانانی که قدم در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی و زنده نگه داشتن راه امام و شهدا گذاشته‌اند، افزود: با توجه به دکترین دشمن که حملات روانی و رسانه‌ای است، بر ما واجب است ضمن مطالعات عمیق برگذشته انقلاب و دفاع مقدس از تحریف تاریخ جلوگيری كرده و مانع نشر اکاذیب و ناامید کردن مردم از اقدامات گذشته کشور شويم چرا كه دشمن سعی در ناراحت کردن به خصوص خانواده شهدا و جانبازانی دارد که از همه چیز خود گذشتند تا کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی به سرنوشت عراق و سوریه و یمن دچار نشود و امنیت امروز ما را به ثبات رساندند.

وی ادامه داد: در هر حادثه‌ و جنگی پیروزی و ناکامی توام است اما آنچه مهم است اقتدار جمهوری اسلامی است که تاکنون با قدرت اهداف خود را دنبال کرده چراکه انقلاب ما انفجار نور بود و جلو متصاعد شدن نور را نمی‌توان گرفت و ان‌شاءالله صبح نزدیک است و ما در انتظار رویت خورشیدیم.
انتهای پیام

captcha