آنچه كه از اسوه صبر و مقاومت باید بیاموزیم/ عاقله‌ای كه حكمت نظری و عملی را درآمیخت
کد خبر: 3780488
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴

آنچه كه از اسوه صبر و مقاومت باید بیاموزیم/ عاقله‌ای كه حكمت نظری و عملی را درآمیخت

گروه اجتماعی ـ حضرت زینب(س)، اسوه صبر و وفا و الگوی بی‌بدیل توحید و بندگی خداوند بود. به طوری كه با قدرت ایمانش توانست تمام مصائب را در راه رضای پروردگارش تحمل كند و همه این‌ها را چون از سوی معبود است، زیبا ببیند.

به گزارش ایكنا از فارس، نامش را زینب(س) نهادند. برگرفته از دو كلمه «زین» و «أب» به معنای زینت پدر. همانطور که حضرت علی(ع) زینت عالم است، حضرت زینب(س) نیز زینت پدر است و یکی از امتیازات حضرت علی(ع) این است که پدر زینب(س) است.
حضرت زینب کبری(س) در روز پنجم جمادی‌الاول سال پنجم یا ششم هجری قمری در شهر مدینه متولد شد. نام مبارک آن بزرگوار زینب و کنیه‌شان ام‌الحسن و ام کلثوم و دارای القابی نظیر صدّیقة الصغری، عصمة‌الصغری، ولیة‌اللّه العظمی، ناموس الکبری، شریکة‌الحسین علیه‌االسّلام و عالمه غیر معلّمه، فاضله، کامله و غیره بود.

چرا به او عقیله بنی‌هاشم می‌گفتند
او را عقیله بنی‌هاشم می‌نامند، چراكه در میان خویشاوندانش كریمه و گرامی بود. با نگاهی به حوادث عاشورا و عملكرد حضرت زینب(س) به خوبی مفهوم عقیله بودن این بانوی بزرگوار قابل فهم و درك است.
هیچ مسلمان و شیعه‌ای نیست كه شرح صبر، وفاداری و مقاومت او را نشنیده باشد. دردانه‌ای كه احیاگر نهضت عاشورا بود و به راستی اگر زینب(س) كربلا در كربلا می‌ماند.
او بانویی بود که با انجام رسالت خویش زینت‌بخش تاریخ شد و موجب افتخار و سرافرازی خاندان وحی و ولایت گشت. عالمه‌ای از تبار بانوی دو عالم بود و به حق نشان داد كه تربیت یافته دامان پاك حضرت زهرا(س) است.

الگوی بی‌بدیل توحید و بندگی خداوند بود
اسوه صبر و وفا، الگوی بی‌بدیل توحید و بندگی خداوند بود. به طوری كه با قدرت ایمانش توانست تمام مصائب را در راه رضای پروردگارش تحمل كند و همه این‌ها را چون از سوی معبود است، زیبا ببیند چنانچه كه بعد از عاشورا فرمود «ما رأیت الا جمیلا».
حضرت زینب كبری(س) در زندگی پر برکت خود که همواره شاهد مصائب و سختی‌های بزرگی بودند، نگاهی توحیدی داشتند و در همه چیز خدا را می‌دیدند و با این دید به زندگی و وقایع پیش رو نگاه می‌کردند و این روشی است که زنان و دختران ما باید با تأسی گرفتن از آن در راه تعمیق باورهای دینی خود گام بردارند.
او، خواهر باوفای دومین و سومین امام معصوم شیعیان بود. خواهری كه در سخت‌ترین برهه‌های زمان، لحظه‌ای از برادران خود غفلت نكرد و همواره یار و یاور آنان در تبلیغ دین خدا بود.

اثرگذارترین فرد در عاشورا
در واقعه عاشورا، حضرت زینب(س) اثرگذارترین فرد بود و در حقیقت می‌توان گفت كه او تکمیل‌کننده قیام امام حسین(ع) بود چرا كه اگر حضرت زینب(س) این کار را نمی‌کرد اهداف قیام امام حسین(ع) بازگو نمی‌شد.
عاشورا، آغاز حماسه‌سازی زینب(س) بود؛ شهر به شهر، منزل به منزل گشت و حقایق عاشورا را با شجاعت هرچه تمام‌تر بیان كرد تا زمانه كر و كور بداند كه حقیقت چیست و برای كیست.

عاقله‌ای كه حكمت نظری و حكمت عملی را با هم درآمیخته بود
عقل و تدبیرش او را از بانوان دیگر متمایز می‌كرد. حكمت نظری و حكمت عملی را با هم درآمیخته بود. اگر عاقله نبود، هیچ‌گاه نمی‌توانست آن هم حوادث را بعد از رحلت جدش حضرت رسول‌الله(ص) و شهادت پدر و برادرنش تحمل كند به همین دلیل در میان زنان قریش و بنی هاشم به عاقله و عقلیةالنساء نیز شهرت داشت.
یكی از كارهای مدبرانه او این بود كه بعد از عاشورا و در حین كوچ دادن اسرا به شام دستور داد، محمل‌ها را سیاه پوش كنند؛ این كارهای او از نظر دشمن بی‌اهمیت بود ولی عقل و درایت زینب(س) به آینده و به حفظ نهضت حسینی با این مظاهر پرمعنی حكم می‌كرد.

صلابت و استواری زینب(س)
در صلابت و استواری این بانو می‌توان به خطبه غرا و به یادماندنی ایشان بعد از عاشورا اشاره كرد. در دربار عبیدالله بن زیاد گفت: این عالم و هستی را نمی‌شناسی من از خاندان رسالت و پرورش‌یافته دامان پیامبر(ص) هستم و می‌فهمم که «ما رأیتُ الا جمیلاً» چه معنایی دارد» و این گفت‌وگو نشان از فرزانگی و فرهیختگی و لقب عقیله بنی‌هاشم دارد.
كلام آخر اینكه عقیله بنی هاشم(س) الگوی بی‌بدیل حكمت، وفا، صبر، ادب و ولایتمداری بود كه امروز هم می‌توان با توجه و تأسی به این مناقب و ویژگی‌ها در طریق حق و حقیقت گام‌های استواری نهاد.
انتهای پیام

captcha