حمایت‌های دولتی به مطبوعات تازه تأسیس تعلق نمی‌گیرد
کد خبر: 3782009
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸

حمایت‌های دولتی به مطبوعات تازه تأسیس تعلق نمی‌گیرد

گروه فرهنگی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: مطبوعات تازه تأسیس تا 3 سال نخست فعالیت از بسته‌های حمایتی دولتی محروم هستند.

حمایت‌های دولتی به مطبوعات تازه تأسیس تعلق نمی‌گیردبه گزارش ایکنا از زنجان، فاطمه کرباسی شامگاه چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: پیش از انقلاب فعالیت‌های هنری غرب‌گرایانه بود و مفاهیم ارزشی جایگاهی نداشت، اما اکنون آموزه‌های دینی و فرهنگ ایرانی - اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه زمینه‌های شکوفایی همه جانبه فرهنگ و هنر در چهار دهه گذشته فراهم شده است، تصریح کرد: آرمان‌های انقلاب با بهره‌مندی از هنرمندان متعهد در تار و پود فرهنگ و هنر ایران رخنه کرده و ثمره آن درخشش هنرمندان استان و کشور در مجامع بین‌المللی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به شکل‌گیری شورای فرهنگ عمومی در راستای توزیع عادلانه زیرساخت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: تاسیس مجتمع‌های فرهنگی و هنری، کانون‌های فرهنگی مساجد و ایجاد کتابخانه‌های سیار و سایر موارد سبب شده تا عمق فعالیت‌های فرهنگی و هنری تا مناطق محروم گسترش یابد.
این مسئول تعداد فرهنگسراها و مجتمع‌های فرهنگی در سطح استان زنجان را ۸ باب خواند و گفت: ۳۳۹ باب کانون فرهنگی و هنری در مناطق شهری و روستایی مشغول فعالیت هستند.
کرباسی در مورد برنامه‌های دهه فجر امسال بیان کرد: جشن پیروزی انقلاب در تمامی شهرستان‌ها برگزار می‌شود و برپایی عصر شعر و موسیقی در شهرستانهای ماهنشان خدابنده و ابهر پیش بینی شده است و دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران در دستور کار قرار دارد.
وی برگزاری ایستگاه نقاشی در سلطانیه، برپایی همایش طراحان و هنرمندان تجسمی در حوزه کودک در زنجان، مراسم شب شعر انقلاب در مجتمع‌های فرهنگی استان، برپایی نمایشگاه علوم قرآنی در فرهنگسرای زنجان ‌ اختتامیه جشنواره شعر و قصه را از مهمترین برنامه های فرهنگی دهه فجر برشمرد.
وی از برگزاری جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ تا ۲۷ بهمن‌ماه خبر داد و گفت: طبق رایزنی‌های انجام شده ۱۴ فیلم از فیلم‌های راه یافته به جشنواره فیلم فجر در سینماهای بهمن و روشا اکران می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به تقارن دهه فجر با ایام فاطمیه خاطرنشان کرد: بر همین اساس این موضوع در برنامه‎های فرهنگی دهه فجر گنجانده شده؛ ضمن اینکه محفل شعر فاطمی روز شنبه ۲۹ دی ماه همزمان با شب شهادت حضرت زهرا(ع) در فرهنگسرای امام خمینی(ع) برگزار می‌شود.
وی در مورد اعتراض روزنامه‌های زنجان به عدم حمایت قانونی از مطبوعات و عدم انتشار در روزهای پنجشنبه در پی این اعتراض تصریح کرد: این روزنامه‌ها نسبت به صدور مجوز برای توسعه روزنامه‌ها و نشریات به جای جلوگیری از توسعه آنها و حمایت از روزنامه‌های موجود معترض بودند که در راستای حفظ حقوق شهروندی نمی‌توان از حق افراد برای انتشار نشریات ممانعت کرد اما بر اساس تصمیم وزارتخانه نشریات تازه تاسیس تا سه سال نخست هیچ بسته حمایتی دولتی دریافت نمی‌کنند تا خودشان سرپا بایستند و اگر قادر به فعالیت نبودند جمع می‌شوند. همینطور مطبوعاتی که بیش از ۲۵ سال سابقه دارند از سیستم حمایتی خارج می‌شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان یادآور شد: برای حمایت از مطبوعات استان و توزیع عادلانه آگهی‌ها مقرر شده آگهی‌‌های دولتی تبلیغاتی باید از کانال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح شوند و اگر توزیع غیر از این کانال صورت گیرد پرداختی انجام نمی‌شود.
وی در مورد مشکلات تامین کاغذ نشریات و کتاب ها خاطرنشان کرد: سوداگران و سودجویان در هر عرصه‌ای موجب خدشه‌دار شدن سرمایه‌های اجتماعی و نارضایتی مردم می‌شوند اما ما برای حمایت از نشریات، مطبوعات و ناشران کتاب‌ها آمار مربوط به آن‌ها را برای دریافت کاغذ مورد نیاز اعلام کردیم.
انتهای پیام
captcha