تمرینِ زندگی برای دیگران در «خانه مهر و همدلی» خوزستان
کد خبر: 3795640
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۲

تمرینِ زندگی برای دیگران در «خانه مهر و همدلی» خوزستان

گروه اجتماعی ــ مدیرعامل «خانه مهر و همدلی» در خوزستان گفت: دلجویی از سالمندان تمرینِ زندگی برای دیگران است. اینکه برای لحظاتی از خود و خودخواهی‌ها فاصله بگیریم و در اندیشه دیگران باشیم.

تمرینِ زندگی برای دیگران(آمــــــاده/ایام عید/نیاز به عکس)

گروه خانه مهر و همدلی خوزستان، یکی از گروه‌های خیریه در استان خوزستان است که چندین سال است در حوزه سالمندان برنامه‌هایی چون بازدید از خانه سالمندان و برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح برای آنها را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

زینب غریب‌زاده، مدیرعامل «خانه مهر و همدلی» خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره تشکیل این گروه گفت: گروه ما از پاییز سال 93 فعالیت خود را در قالب یک سازمان مردم نهاد آغاز کرد. من و خواهرانم از سال‌ها قبل به فکر راه‌اندازی یک گروه مردمی بودیم البته در آن زمان بیشتر به حمایت از ایتام فکر می‌کردیم؛ اما در پاییز سال 93 که برای اولین بار به همراه خانم هدی رشیدی، مدیر گروه «همیاران بی‌نام»، بازدیدی از خانه سالمندان هستی در اهواز داشتیم، تصمیم گرفتیم برای بازدید از خانه های سالمندان اهواز برنامه‌ای منظم ترتیب دهیم و به صورت ماهانه بازدیدهایی گروهی برگزار کنیم. 

وی گفت: به مدت دوسال با نام «گروه بازدید از سالمندان اهواز» فعالیت کردیم؛ اما از بهمن سال 95 پس از ثبت رسمی و دریافت جواز فعالیت از استانداری خوزستان با نامِ «خانه مهر و همدلی» فعالیت خود را ادامه دادیم.  

به گفته غریب‌زاده، تا قبل از ثبت رسمی با جمع‌آوری کمک‌های مردمی تعدادی خانواده نیازمند را تحت پوشش داشتیم؛ اما پس از ثبت رسمی تصمیم گرفتیم که تمرکز خود را فقط در حوزه سالمندان بگذاریم. هر ماه یک بازدید از یکی از خانه‌های سالمندان اهواز برگزار می‌کنیم و سعی می‌کنیم با اجرای موسیقی شادِ سنتی و گفتگو با سالمندان لحظات خوشی را برایشان فراهم کنیم.

51 بازدید گروهی
مدیرعامل خانه مهر و همدلی خوزستان اظهار کرد: تا به امروز 51 بازدید گروهی را برگزار کردیم. به صورت انفرادی نیز بازدیدهایی از خانه‌های سالمندان اهواز داریم و سعی می‌کنیم حتی الامکان کمک‌های خیرین را در قالب دارو، موادغذایی و پوشاک به دست این عزیزان برسانیم.

وی با بیان اینکه هدف ما شاد کردن سالمندان هر چند برای لحظاتی کوتاه است، افزود: در این راه دوستان زیادی به ما کمک کردند از جمله تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد مثل همیاران بینام به مدیریت خانم هدی رشیدی و کانون آینده نگری به مدیریت مرحوم رامین ناصح که بیشترین نقش را در آغاز و ادامه فعالیت‌های ما داشتند.

غریب‌زاده ادامه داد: همچنین تیم 0100 و اخیرا نیز حمایت مدیران صفحات اجتماعی در اینستاگرام بخصوص جناب آقای فرزاد فروزش مدیر صفحه اهواز گردی در گسترش این حرکت بسیار موثر بوده است و دوستان زیادی که همراه ما بودند و برای برگزاری با کیفیت بازدیدها زحمات زیادی متقبل شدند‌ و البته مهمتر از همه موارد فوق، همکاری مدیران خانه‌های سالمندان اهواز و حمایت آنها از این برنامه‌ها در پیشبرد اهداف ما بسیار پر رنگ بوده است.

فقدان حمایت عاطفی؛ منشأ اصلی رنج‌های سالمندان
مدیرعامل خانه مهر و همدلی خوزستان گفت: اظهار نظر در خصوص نیازهای اساسی سالمندان قطعاً در حوزه تخصص ما نیست؛ اما آنچه که ما در این مدت فعالیت احساس کردیم آن است که فقدان حمایت عاطفی از این عزیزان منشأ اصلی اکثر رنج‌ها و آلام آنهاست. به نظر من شاید مهم‌ترین کاری که ما برای سالمندان در خانواده‌های خود می‌توانیم انجام بدهیم حمایت عاطفی و توجه بی قید و شرط به این عزیزان است و بزرگترین کمک به سالمندانی که در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند این است که آنها را فراموش نکنیم، موضوعی که پیام اصلی ما در تمام این بازدیدها بود.

وی بیان کرد: شاید اختصاص زمانِ تنها یک ساعت در ماه، امید را در دل این عزیزان زنده نگاه دارد و این احساس را به آنها بدهد که هنوز کسانی هستند که به آنها اهمیت می‌دهند و هنوز حضورشان برای کسانی مهم است. در اهواز سه خانه سالمندان وجود دارد و ما هر ماه به یکی از آن ها سر می‌زنیم. در واقع هر سه ماه یکبار نوبت یکی از این خانه هاست.

توانستیم امید و شادی را هر چند اندک در دل آنها به وجود آوریم
غریب‌زاده گفت: بهترین لحظات من در بازدیدها زمانی‌ست که وقتی پس از سه ماه وارد یکی از این خانه‌ها می‌شویم حتی سالمندانی که از نظر هوشیاری در وضعیت چندان مطلوبی نیستند ما را به خاطر می‌آورند و از دیدن ما خوشحال می‌شوند. این برای من پیام‌آور این است که ما توانستیم امید و شادی را هر چند اندک در دل آنها به وجود آوریم.

مدیرعامل خانه مهر و همدلی خوزستان گفت: از دید من، هر انسانی باید لحظاتی از عمر خود را به دیگران اختصاص دهد، بدون آنکه برای خود منفعتی داشته باشد و به قول استاد حسین الهی قمشه‌ای کار خوب کاریست که برای خود شما هیچ نفعی نداشته باشد. به این معنا که ما آن کار را منحصرا برای شاد کردن دیگران انجام دهیم و نه منفعت شخصی. دیدار و دلجویی از سالمندان تمرینِ زندگی برای دیگران است؛ اینکه برای لحظاتی از خود و خودخواهی هامان فاصله بگیریم و در اندیشه دیگران باشیم.

انتهای پیام

captcha