عدالت با مجریان آلوده ایجاد نمی‌شود/ ضعف معنویت و عدالت؛ عامل رنج‌های بشر
کد خبر: 3796010
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی:

عدالت با مجریان آلوده ایجاد نمی‌شود/ ضعف معنویت و عدالت؛ عامل رنج‌های بشر

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه ضعف معنویت و عدالت عامل آلام و رنج‌های بشری است، تأکید کرد: اگر بهترین طرح و مدل هم برای عدالت داشته باشیم با مجریان آلوده به نتیجه نخواهد رسید.

احمد واعظی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی امروز، 16 اسفند، در افتتاحیه همایش «امام علی(ع)؛ الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی در قم گفت: رنج‌هایی که بشر امروز تحمل می‌کند به خاطر ضعف اخلاق و معنویت واقعی و فقدان عدالت اجتماعی در عرصه‌های مختلف حیات جمعی است؛ اینکه حجم بالایی از عرفان‌های نوظهور و معنویت‌های سکولار و بی خدا در دنیای امروز مشاهده می‌شود حکایت از عطش و گمشدگی دارد؛ زیرا معنویت ریشه در ذات انسان دارد.

وی افزود: چون بشر از چشمه زلال سیراب و بهره‌مند از معنویت واقعی نمی‌شود به سمت و سوی این سراب‌های معنوی حرکت می‌کند.

واعظی با بیان اینکه عدالت و معنویت نیاز امروز بشر است، تصریح کرد: استقرار عدالت در جامعه دارای سه ضلع است؛ اول وجه نظری یعنی حاکمیت کدام تفسیر و مدل از عدالت اجتماعی؛ زیرا عدالت در تاریخ کهنه اندیشه مورد سخنرانی و بحث همه متفکرین بوده و هست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ادامه داد: بحث دوم در عدالت اجتماعی مربوط به مجریان عدالت است، زیرا اگر بهترین تفسیر و مدل هم از عدالت ارائه شود، نیازمند مجریانی است که صلاحیت و شایستگی‌های پیاده کردن آن مدل از عدالت اجتماعی را داشته باشند، همچنین ضلع سوم نیز مسئله فرهنگ عدالت است؛ زیرا جامعه‌ باید عدالت‌خواه و مطالبه‌گر عدالت باشد تا عدالت مستقر شود.

واعظی بیان کرد: اجرای هر طرح اجتماعی که می‌خواهد روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظام حقوقی آنان را شکل دهد فرهنگ‌پیچ است و این جامعه باید همراه و همسو باشد و فرهنگ متناسب با این مسئله را داشته باشد؛ فرهنگ با معنویت درآمیخته، بنابراین مهم است که فرهنگ جامعه چگونه باشد تا عدالت بتواند مستقر شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تأکید بر پیوند میان عدالت و معنویت و این دو با فرهنگ اظهار کرد: اگر جامعه‌ای از غنای معنوی و معنویت اسلامی بهره‌مند باشد معلوم است که عدالت علوی و مدنظر اسلام با سهولت بیشتر و مقاومت کمتر و با زمینه‌سازی بهتر مستقر خواهد شد، اما اگر سمت و سوی اخلاقی و معنوی جامعه دچار اعوجاج‌هایی شود و مجریان و مدیران جامعه دغدغه‌مند عدالت نباشند و عدالت برای آنان مسئله نباشد بهترین ایده و طرح هم نمی‌تواند به تحقق عدالت کمک کند.

وی افزود: معتقدیم که امام علی(ع) در گفتار، سیره و منش معارف و الگوی عینی و عملی را به رخ تاریخ می‌کشد که برای همیشه تاریخ و همه ابناء بشر الگوست؛ امروز حوزه و اندیشمندان و صاحبان فکر ما برای تنقیح مدل عدالت اسلامی در جامعه نیازمند مراجعه مستمر به سیره و گفتار امام علی(ع) هستند.

واعظی تصریح کرد: در طول تاریخ بسیار از امام گفته و نوشته و شنیده‌ایم، ولی آیا نیاز ما در بعد نخست یعنی تنقیح عدالت با صرفاً واگویی‌ها کفایت دارد یا اینکه فقها و عالمان حوزه و دانشگاه باید کارهای جدیدی انجام دهند؛ معتقدم نیازمند مباحث انضمامی حوزه عدالت هستیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه بهترین طرح عدالت هم اگر به دست مجریان عدالتخواه و مؤمن نباشد به جایی نمی‌رسد، تصریح کرد: با دست‌های آلوده و با دستمال کثیف نمی‌توان اشیاء را تمیز و براق کرد و تحقق عدالت هم مجریان عادل و عالم لازم است.

واعظی با تجلیل از آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: حوزه و طلاب و استادان قدردان زحمات شما در برافروختن نور قرآن در حوزه و ترویج مرام و مکتب اهل بیت(ع) هستند. از این بابت خدا را شاکر هستیم و حوزه قدردان شماست و برای طول عمر با عزت شما و مراجع و رهبری دعا می‌کنیم.

انتهای پیام

captcha