مبارزه با فساد درون‌سیستمی؛ اولویت قوه قضائیه در دوره جدید
کد خبر: 3796624
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
محمدعلی اسفنانی تأکید کرد:

مبارزه با فساد درون‌سیستمی؛ اولویت قوه قضائیه در دوره جدید

گروه سیاسی ــ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه قوه قضائیه برای اجرای عدالت در گام اول باید به ریشه‌کنی فساد درون دستگاه قضا اهتمام ورزد، گفت: گام بعدی این است که رئیس قوه قضائیه هیچ خط قرمزی را جز اجرای عدالت در مورد هیچ شخص و مقامی در نظر نگیرد و با رسیدگی به موقع و به قاعده به تخلفات مسئولان موجب اعتمادسازی در جامعه شود.

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران و سخنگوی سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره اولویت‌های دستگاه قضا در دوره جدید به ویژه با توجه به 8 توصیه مهم رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به ریاست قوه قضائیه اتفاقی است که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب بی‌سابقه است، زیرا فردی از درون همین دستگاه به ریاست قوه انتخاب شده است و از آنجا که چنین فردی اشراف کامل به مسائل و مشکلات قوه قضائیه دارد این اتفاق می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

افزایش امکان تحول در دستگاه قضا با انتخاب فردی از درون قوه

وی ادامه داد: اگر کسی که از خارج قوه قضائیه در رأس این قوه قرار می‌گرفت، چون اشراف سیستمی و کامل به زیرمجموعه نداشت و مراحل رشد و ترقی را در درون قوه طی نکرده بود، نمی‌توانست به شکلی شایسته و مطلوب تحولی در قوه قضائیه ایجاد کند و آن را به سمت اهداف تعریف‌شده پیش ببرد.

اسفنانی با تأکید بر رفع این نقیصه با این انتصاب، گفت: آقای رئیسی در طول دوره خدمت خود به جز دوره کوتاه تولیت آستان قدس رضوی باقی آن را در قوه قضائیه خدمت کرده‌اند و این حسن قابل توجهی است.

قوه قضائیه به مثابه نبض حاکمیت است

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه امروز وضعیت خاصی بر کشور حاکم است، گفت: انقلاب دهه چهارم خود را طی کرده و وارد دهه پنجم انقلاب شده‌ است. این توقع از نظام می‌رود که از پختگی و توانمندی قابل توجهی برخوردار باشد که به الگوی سایر نظام‌های سیاسی جهان تبدیل شود. در چنین نظامی قوه قضائیه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. به تعبیر مقام معظم رهبری قوه قضائیه به مثابه نبض مجموعه حاکمیت است. همان طور که وقتی نبض انسان درست کار کند نشان‌دهنده درست کار کردن سایر اعضای بدن است. اگر دستگاه قضایی هم سالم باشد می‌توان به سلامت سایر مجموعه‌های حاکمیتی هم امیدوار بود. لذا در وضعیت کنونی تکلیف قوه قضائیه بسیار سنگین‌تر از دوره‌های گذشته است.

وی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب در پیام انتصاب آقای رئیسی به ضرورت حفظ شأن و جایگاه قاضی، گفت: در منابع فقهی تأکید شده که حکومت باید به شکلی به قاضی توجه کند که هیچ یک از اصحاب زر و زور قدرت طمع کردن بر او را نداشته باشند. لذا این وظیفه دستگاه قضایی است که جایگاه قاضی را ارتقا دهد.

افزایش امکان تحقق عدالت با تخصصی کردن محاکم قضایی

اسفنانی بیان کرد: نکته دیگر اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب یکی از هفت توصیه خود به جوانان را به موضوع پیشرفت علمی و توجه به پیشرفت‌های علمی دنیا اختصاص دادند. امروزه در علوم مختلف پیشرفت‌هایی در دنیا حاصل شده است که این امکان وجود ندارد که یک قاضی به تمام ابعاد موضوعی اشراف داشته باشد. لذا لازم است مسئله درجه‌بندی و تخصصی کردن شعبات و محاکم حتماً مورد توجه قرار گیرد. اگر محاکم تخصصی نشوند، امکان صدور آرایی را که تضمین‌کننده عدالت باشند نخواهیم داشت. بر این مبنا لازم است رئیس جدید دستگاه قضا به این موضوع اهتمام ورزند.

سخنگوی سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار کرد: از سوی دیگر پیشرفت سریع علوم به ویژه تحولات لحظه‌ای در عرصه ارتباطات امکان ارتکاب جرایم و موارد پیچیده حقوقی را بیشتر کرده و ممکن است در این شرایط برخی اقدامات جرم باشند و برخی جرم تلقی نشوند. بنابراین، لازم است قوه قضائیه برای هر اتفاق و دعاوی جدیدی، رفع مشکل کند.

اسفنانی بهبود تعامل قوه قضائیه با سایر قوا و احقاق حقوق عامه را از دیگر اولویت‌های اساسی قوه قضائیه در دوره جدید ارزیابی کرد که رئیس جدید می‌تواند برای تقویت آن‌ها نقش‌آفرین باشد.

رئیس جدید قوه قضائیه اجرای عدالت را تنها خط قرمز خود بداند 

اسفنانی درباره تأکید رهبر معظم انقلاب به جلب اعتماد مردم به دستگاه قضا با اجرای بدون ملاحظه عدالت و برخی شبهات در میان مردم که دستگاه قضا با دانه‌درشت‌های واقعی و مدیران رده‌بالا برخورد نمی‌کند، گفت: رهبر معظم انقلاب در همین پیام تأکید فرمودند که قوه قضائیه باید حتماً در ریشه‌کنی فساد در دستگاه قضا اهتمام جدی ورزد. اگر در قوه قضائیه فساد باشد یا حتی رگه‌هایی از فساد وجود داشته باشد، نمی‌توان توقع داشت که بتواند با فساد مبارزه کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در پایان ابراز کرد: گام بعدی این است که رئیس قوه قضائیه هیچ خط قرمزی را جز اجرای عدالت در مورد هیچ شخص و مقامی لحاظ نکند. اثربخشی مجازات زمانی خواهد بود که به فساد به موقع‌ و به قاعده رسیدگی و حکم صادر شود. لذا تأخیر در رسیدگی به تخلفات مدیران رده‌بالا و صدور و اجرای حکم آنها اثر تنبیهی و تنبهی حکم را، که جزو ضروریات هر حکم قضایی است، از بین می‌برد و نمی‌تواند به اعتمادسازی در جامعه بینجامد. لذا ضرورت دارد که رئیس جدید قوه قضائیه به این مسئله توجه جدی کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۱۱:۵۳
0
0
مافياي درون سيستمي كمر دلسوزان نظام را شكسته و اغلب ايشان را خانه نشين كرده است.

مافيايي كه از هيچ تهمت و تهديد و توهين و ... فروگذار نيستند.
مافياهاي درون سيستمي با پول بيت المال مار خورده و افعي شده اند.

اگر مافياهاي درون دولت كنترل و منهدم نشوند، آينده نظام با چالش روبرو خواهد شد.

راهكار :
از كارمندان و پرسنل اداري براب شناسايي اين باندها استفاده شود.
captcha