مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز مسابقات قرآن مراکز فنی و حرفه‌ای
کد خبر: 3797481
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز مسابقات قرآن مراکز فنی و حرفه‌ای

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «مسابقات قرآن مراکز فنی و حرفه‌ای در مشهد آغاز شد» عنوان یکی از اخبار مهم رسانه‌ها در روزجاری است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز مسابقات قرآن مراکز فنی و حرفه‌ای

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه، 21 اسفندماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تعداد شش خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «رقابت ۶۳۱ نفر از ۸۲ کشور جهان در سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم» آورده است: سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طی روز‌های ۱۹ تا ۲۵ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. این دوره از مسابقات در پنج بخش برادران، خواهران، طلاب، نابینایان و دانش‌آموزان برگزار خواهد شد که جمعاً ۳۰۷ حافظ، ۱۸۰ قاری، ۲۵ خطیب، ۲۶ مرتل و ۸۲ شرکت‌کننده در بخش پایان‌نامه‌های قرآنی با هم به رقابت می‌پردازند.

از جمهوری اسلامی ایران ایران دو شرکت‌کننده در بخش برادران، یک شرکت‌کننده در بخش بانوان، ۴ شرکت‌کننده در بخش طلاب و سه شرکت در بخش دانش‌آموزان حضور خواهند داشت که با احتساب این آمار ۶۳۱ نفر از داخل و خارج از کشور در این دوره از مسابقات شرکت می‌کنند. کشورهای افغانستان با ۴۸ شرکت‌کننده، نیجریه با ۳۸ شرکت‌کننده و عراق، لبنان و چاد هر کدام با ۲۹ شرکت‌کننده به ترتیب بالاترین میزان شرکت‌کننده را در این دوره از مسابقات دارا هستند. یادآور می‌شود، مرحله نیمه‌نهایی و نهایی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۱۹ تا ۲۵ فروردین‌ماه سال آینده در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

این صفحه در خبری دیگر با عنوان «ثبت‌نام جاماندگان عتبات نوروزی آغاز شد» آورده است: مرتضی آقایی، سرپرست اداره کل عتبات سازمان حج و زیارت درباره آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای عتبات نوروزی توضیح داد: طبق وعده‌ای که سازمان حج و زیارت داده بود، امکان ثبت‌نام و تشرف برای متقاضیانی که در پیش ثبت‌نام عتبات نوروزی شرکت نکرده بودند، فراهم شده است. با تلاش‌های دست‌اندرکاران ذیربط و فراهم آمدن ظرفیت‌های فوق‌العادده، ثبت‌نام و اعزام کسانی که موفق به نام‌نویسی نشده بودند مهیا شده است و این عزیزان می‌توانند هرچه سریع‌تر به کاروان‌ها و دفاتر تحت پوشش سازمان حج و زیارت در سراسر کشور مراجعه داشته باشند. پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش ۱۵ درصدی سفرهای هوایی عتبات و ۱۱ درصدی سفرهای زمینی عتبات می‌کرد اما با تمهیدات اندیشیده شده علیرغم افزایش سفرها و افزایش هزینه خدمات در ایام نوروز، خوشبختانه این افزایش در سفرهای هوایی به کمتر از ۵ درصد و در سفرهای زمینی به کمتر از ۳ درصد رسید.

آقایی با بیان اینکه سفرهای عتبات نوروزی از تاریخ ۲۴ اسفند‌ماه تا ۹ فروردین‌ماه انجام می‌گیرد، گفت: افرادی که تمایل دارند در تاریخ‌های بعد از ایام نوروزی و در ایام ماه مبارک رجب و شعبان به سفرهای اعتاب مقدسه مشرف شوند نیز می‌توانند به دفاتر تحت پوشش سازمان حج و زیارت یا سامانه atabatorg.haj.ir مراجعه داشته باشند.

چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «بسیج میدان‌دار تحقق گام دوم انقلاب/ گفتمان مقاومت در برجام کنار گذاشته شد»، «هنرمندان بسیجی هدایتگر جامعه به سوی تعالی‌اند/ رابطه هنر را با دین و انقلاب روشن کنید»، «برگزاری مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام صالحی خوانساری در ۳ نقطه پایتخت» و «ترتیل صفحه ۶۰۱ قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت 15 امروز تعداد چهار خبر شامل «سفارش‌ قرآن در مواجهه با عداوت دشمنان»، «رشد پدیده نوظهور مداح‌ محوری در هیات‌های مذهبی»، « ۲ ویژگی بزرگ ماه رجب در روایتی از پیامبر(ص) » و «تلاوت مهدی عادلی از سوره مبارکه انسان + صوت» منتشر کرده است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز تعداد سه خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «ثبت خانه آیت‌الله گلپایگانی در فهرست آثار ملی» آورده است: حمید یزدانی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قم گفت: در جلسه کمیته ثبت سازمان میراث فرهنگی که با حضور کارشناسان، صاحب نظران و مسئولان مربوطه برگزار شد سه اثر تاریخی قم واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شدند. خانه آیت الله گلپایگانی (ره) متعلق به اواخر دوره قاجار که حدود ۸۰ سال در خدمت مقاصد دینی و بیت حضرت آیت الله گلپایگانی بوده است، جزء قدیمی ترین نواحی بافت تاریخی استان قم و از معدود خانه‌های ارزشمند تاریخی محسوب می‌شود، این خانه نمونه کاملی از معماری سنتی ایران است که تزئینات آجری و کاشی‌های لعاب دار رخ بام‌ها از ویژگی‌های خاص معماری بنا به حساب می‌آید.

وی افزود: خانه ملاحسین مولوی از مداحان مشهور شهر قم متعلق به دوره قاجار یکی دیگر از آثار ثبت شده در فهرست ملی است، اصلی ترین مصالح ساختمانی این خانه خشت است، تمام دیوارهای باربر و پوشش سقف‌ها در طبقه اول از خشت ساخته شده و از چوب جهت پوشش سقف اتاق‌ها و ساخت درب و پنجره‌ها استفاده شده است.

دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل « صله‌رحم مانعی برای قضاوت نابجا است» و « مسجد دزفول کج شده + عکس» هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان

شش بر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل « دنیا و آخرت در کلام امام هادی (ع)»، «معرفی دعای معراج؛ دعایی که حجاب‌های بین انسان و پروردگار را از بین می برد + متن و ترجمه»، «نماز قضا را تا چه زمانی می‌توان به تاخیر انداخت؟ + فیلم»، «آیا می‌دانید نخستین دین جهان چه بوده است؟»، « روحانیت برای علاقه‌مند کردن مردم به اسلام، ارزش‌ها را در زندگی خودشان پیاده کنند» و «زندگی نامه شهید یونس پرهیزگار» هستند.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز یک خبر با عنوان «جشنواره ملی مهدویت برگزیدگان خود را شناخت» منتشر کرده است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تا این ساعت تعداد دو خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «مسابقات قرآن مراکز فنی و حرفه‌ای در مشهد آغاز شد» آورده است: مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات قرآن کارکنان مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور روز سه‌شنبه در مشهد آغاز شد. حجت الاسلام سجاد عقیلی، مشاور و رئیس شورای فرهنگی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در حاشیه این مسابقات گفت: در این دوره از مسابقات 196 نفر از 31 استان کشور شرکت دارند. شرکت کنندگان در 2 بخش مردان و زنان در رشته‌های قرائت، ترتیل، مفاهیم، حفظ و اذان با یکدیگر رقابت می‌کنند. این مسابقات به مدت 2 روز در مرکز آموزش مهارت های پیشرفته «ارم » مشهد ادامه دارد.
« قرآن، کانون تقویت دیپلماسی عمومی و فرهنگی کشورهای مسلمان» عنوان یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز فقط یک خبر با تیتر « وقتی خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد» منتشر کرده است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز در خبری با عنوان «آموزش قرآنی به همراه تشکیل حلقه‌های معرفتی» آورده است: در چهارمین روز از دهمین دوره طرح اُسوه، برنامه‌های مختلفی با حضور ۷۰ قرآن آموز به اجرا در آمد. در این دوره حسن مختاری و نصرت‌الله حسینی در موضوع صوت و لحن، محمود کریمی در موضوع درک معنای آیات و سعید حاجیان در موضوع حفظ قرآن کریم به تدریس پرداختند. در این دوره از طرح اُسوه، حجت الاسلام مهدی کریمی به‌عنوان مربی پرورشی گروه شمس، حجت الاسلام محمد شهبازی به‌عنوان مربی پرورشی گروه نجم، حجت الاسلام مهدی شاکری به‌عنوان مربی پرورشی گروه قدر و حجت الاسلام مجید صادقی به‌عنوان مربی پرورشی گروه مشکات به‌صورت شبانه روزی در محل برگزاری دوره حضور داشته و به ارائه مشاوره‌های لازم به قاریان و حافظان عضو در حوزه سبک زندگی قرآنی می‌پردازند. در موعد بعد از ظهر، قاریان و حافظان نوجوان پس از صرف نهار و استراحت، با حضور مربیان خود به بحث و گفت‌وگو و پرسش و پاسخ در موضوعات اندیشه اسلامی و احکام دین پرداختند.
پایان بخش برنامه‌های سومین روز از دوره دهم طرح آموزشی-تربیتی اُسوه، برگزاری مراسم عزاداری به‌مناسبت شهادت حضرت امام هادی(ع) بود که این مراسم با همکاری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در شبستان نجمه خاتون(ع) با مداحی تعدادی از اعضای طرح برگزار شد. در روز چهارم، نیز اعضای طرح اُسوه ضمن استفاده از برنامه‌های آموزشی پیش‌بینی شده، از فیض زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها نیز بهره‌مند شدند. یکی از مهمترین اخبار چهارمین روز طرح آموزشی-تربیتی اُسوه، حضور محمدرضا زاهدی (حافظ و قاری عضو گروه فجر) به‌عنوان مدرس درس حفظ قرآن کریم گروه نجم بود. یکی از راهبردهای اصلی دبیرخانه طرح اُسوه، شناسایی و شکوفاسازی استعداد اعضای طرح در زمینه‌های مختلف است. از این رو، استفاده از محمدرضا زاهدی به‌عنوان مدرس، اقدامی در جهت تحقق این راهبرد به شمار می‌آید.
«تصویب ۱۰۰ میلیارد تومانی بودجه قرآن در لایحه ۹۸» عنوان یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.

روزنامه کیهان

صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان « ولایتمداری چرا و چگونه؟» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: برخي ادعا كرده‌اند كه «ولايتمداري» يعني تسليم محض در برابر ولي فقيه و اين يعنی آنكه هيچ نظر و ايده‌اي مخالف فرصت عرض‌اندام نداشته باشد و حال آنكه نص صريح قرآن، پيامبر را به مشورت خواستن از «مردم» فرمان مي‌دهد؛ اطاعت بي‌چون و چرا معمولاً با تعطيلي قوه عقل همراه است و نيز غالباً با «معطل ماندن عقل» مساوي دانسته شده و در « اطاعت و پيروي از ولايت‌فقيه» همچنين است؛ البته طرح اين ادعا در حالی است كه ولايتمداری، تسليم محض در برابر ولايت و رهبری و نيز عدم امكان براي ابراز نظر مخالف نيست. ما براي توضيح مطلب در ابتدا لازم می‌دانيم درخصوص واژه ولايت ‌اشاره کنیم كه آن در معاني گوناگونی به‌كار رفته است؛ در يك جا به معنی قرب و پيوستگي دو چيز و در جای ديگر به معني تصدی امور اجتماعی و سياسی و صاحب اختياری و سرپرستی شئون امت و گاهی به معنای نصرت و ياری و گاهی به معنای حب و دوستی آمده است، از ميان اين معانی متعدد، به نظر می‌رسد كه آنچه با ذهنيت امروزی ما از اين واژه ارتباط دارد، ولايت به معناي تصدی امور اجتماعي و سياسي و صاحب اختياري شئون امت است و « مقصود از ولايت در بحث ولايت فقيه به معني سرپرستي است و مراد از آن همان حكومت و زمامداري امور جامعه است، نه به معنای «آقایی»، «رياست» و «سلطنت» كه نشان از چيرگي «ولي» بر «مولي عليهم» دارد.
انتهای پیام

 

 

captcha