چرا عازم گلستان نشویم؟
کد خبر: 3799634
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱

چرا عازم گلستان نشویم؟

گروه فعالیت‌های جهادی ـــ تجربه‌هایی از زلزله کرمانشاه و تفاوت شرایط سیل با زلزله نشان می‌دهد که حضور فیزیکی مردم نیکوکار در مناطق سیل‌زده گلستان فایده‌ای دارد، کمک‌های مادی نیز بهتر است تنها به شماره حساب سازمان هلال احمر پرداخت شود.

چرا عازم گلستان نشویم؟به گزارش ایکنا؛ سال گذشته بسیاری از مردم کشورمان در زلزله کرمانشاه، صحنه‌های باشکوهی از همبستگی اجتماعی و کمک‌رسانی جهادی را در همان ساعات اولیه حادثه، با حضور فیزیکی خود در مناطق زلزله‌زده رقم زدند، شاید آن‌ها این‌بار نیز دوست داشته باشند عازم گلستان شوند اما بعضی تجارب زلزله کرمانشاه و تفاوت ماهوی شرایط زلزله و سیل نشان می‌دهد که حضور فیزیکی مردم و فعالان عرصه نیکوکاری در مناطق سیل‌زده مفید ثمر نخواهد بود:

1- شرایط سیل به گونه‌ای است که امدادرسانی در آن، بدون تجهیزاتی همچون هلی‌کوپتر، ماشین‌های سنگین، دستگاه‌های تخلیه آب و .... امکان‌پذیر نخواهد بود. حداقل در روزهای اولیه پس از حادثه سیل، حضور فیزیکی داوطلبانه در محل سیل‌زده، خود داوطلبان را با مشکل اسکان، تغذیه و رفت و آمد مواجه می‌کند. نرگس کلباسی، فعال مشهور عرصه نیکوکاری کشورمان که از سال گذشته در کرمانشاه به خدمت‌رسانی مشغول است درباره سفر عجولانه خود به گلستان نوشت: «این بار نیاز به هماهنگی و تعادل بیشتری وجود دارد که آسان نیست و این باعث نگرانی‌ام شده است، من نه هلی‌کوپتر دارم، نه بلدم آب را به جای دیگری منتقل کنم، تنها کاری که می‌توانم انجام بدهم این است که آب معدنی بخرم که این کار را نمی‌کنم چون معتقدم روی فرهنگ مردم عزیزمان تأثیر می‌گذارد، هر چیزی باید جای خودش باشد، ما مردم شاید بعدها بتوانیم کمک کنیم که اگر خسارت به خانه کسی وارد شده بود کمکی بکنیم، مطمئن باشید این کمک هم باید در کنار کمک‌های دولت باشد که به هر خانواده تعلق می‌گیرد...»

چرا عازم گلستان نشویم؟

2- بی‌خیالی برخی مسئولان اجرایی استان گلستان و عدم توجه به پیش‌گیری آسیب‌ها حتی با وجود آنکه یک پایان‌نامه معتبر دانشجویی، دو سال قبل آسیب‌پذیری «آق قلا» را پیش‌بینی کرده بود، برخی تحلیل‌گران را به این نتیجه رسانده که دولت، عادت کرده است تا با استفاده از ظرفیت مردمی از وظایف اصلی خود شانه خالی کند. آن‌ها معتقداند که دولت باید با استفاده از ظرفیت‌های بزرگ مالی و امکانات لجستیکی که در اختیار دارد، در همین روزهای نخست سیل، تخلیه آب، پاکسازی منطقه و تهیه ضروریات زندگی برای مردم گلستان را انجام دهد تا در فرصت مناسب، امکان کمک‌رسانی مردم نیز فراهم شود، همان چیزی که کلباسی پس از مشاهده شرایط گلستان به آن تأکید کرد: هر چیزی باید جای خودش باشد، سیدمجید حسینی، استاد دانشگاه تهران در این زمینه نوشته است: «من عازم گلستان نیستم؛ نمی‌روم پول جمع کنم از مردمان که هزینه کمترین اصلاح در سیل و زلزله هم نشود ولی در عوض دولت از مسئولیت‌هایش فرار کند! ما بد عادت شده ایم، سیل می‌آید، استاندار رفته است خارج و رئیس جمهور، جای دیگر. ما هم یقه مردم را می‌گیریم که بیایید یک قِران، یک قِران پول بدهید، این مردم بدبخت را مشاهیر از سیل و زلزله نجات دهند؟...»

چرا عازم گلستان نشویم؟

3- گروه‌های جهادی یا داوطلبانی که امکاناتی متناسب با شرایط سیل در اختیار دارند یا تخصصی در این زمینه دارند می‌توانند با هماهنگی ارگان‌های مربوطه در منطقه حضور فیزیکی پیدا کنند و خدمتی مؤثر به مردم ارائه دهند. برای مثال یک گروه از آتش‌نشانی شهرداری تهران با تجهیزات تخلیه آب به مناطق زلزله‌زده سفر کرده است. داوطلبان خدمت‌رسانی در هلال احمر نیز می‌توانند آمادگی خود را به سازمان داوطلبان هلال احمر اعلام کنند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرند.

4- در حال حاضر و هر چه از روزهای نخست وقوع سیل دورتر می‌شویم، نیاز به امکانات غذایی و بهداشتی در منطقه بیشتر می‌شود. تجربه زلزله کرمانشاه نشان داد که بسیاری از افراد از اعتماد مردم در جمع‌آوری پول‌ و حتی امکانات، سوء استفاده کردند. در حال حاضر بیشتر مطلعان از وضعیت سیل معتقد اند بهتر است کمک‌های مادی و غیرمادی مردم، تنها از طریق هلال احمر انجام شود. سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که هزینه‌کرد دقیق کمک‌های مردمی در کرمانشاه را منتشر کرده، سوم فرودین‌ماه در اطلاعیه شماره 3 خود پس از سیل نوشت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به دنبال درخواست های متعدد مردمی و همچنین ساماندهی و تمرکز دریافت کمک های نقدی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از احساسات عمومی، فراخوان جدید جلب مشارکت های مردمی خود را پس از زلزله کرمانشاه به سیل زدگان شمال کشور اختصاص داد. بدین ترتیب هموطنان کشورمان می توانند جهت اهدای کمک های نقدی خود برای جبران خسارات سیل زدگان شمال کشور از مسیرهای قانونی زیر اقدام نمایند:

شماره حساب ۹۹۹۹۹ نزد تمامی بانک‌های کشور به نام جمعیت هلال احمر
واریز از طریق شماره کارت بانک رفاه: ۵۸۹۴۶۳۱۸۵۰۲۵۹۷۳۰
واریز از طریق موبایل: *۷۸۰*۱۱۲#

در این اطلاعیه همچنین آمده است: حساب رسمی مشارکت‌های مردمی جمعیت هلال احمر تحت نظارت کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دارد، هرگونه جلب مشارکت از این طریق تا اطلاع ثانوی در اختیار سیل‌زدگان شمال کشور قرار خواهد گرفت و گزارش آن نیز در اسرع وقت به اطلاع افکار عمومی می‌رسد.

انتهای پیام

captcha