حضرت عباس(ع)؛ منبع تمام فضایل اخلاقی و انسانی
کد خبر: 3802580
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱

حضرت عباس(ع)؛ منبع تمام فضایل اخلاقی و انسانی

گروه معارف ـ حضرت ابوالفضل العباس (ع) منبع و مجمع تمام فضایل انسانی و اخلاقی بودند و بصیرت نافذ اوج شخصیت ایشان را یه نمایش گذاشت.

حضرت عباس(ع)؛ منبع تمام فضایل اخلاقی و انسانی/ بصیرت نافذ؛ اوج شخصیت حضرت ابوالفضل(ع) حضرت ابوالفضل (ع) پرچم‌داری است که ولادتش، طلیعه آگاهی، ایمان، دلاوری و آزادگی است. منبع و مجمع تمام فضایل انسانی و اخلاقی بود. ایشان در عبادت، سخاوت، شجاعت، وفا، ایثار و ادب و مهمتر از همه ولایتمداری یگانه بود. 
شناخت ابعاد وجودی حضرت عباس(ع) ارادت انسان را صد چندان و معرفت او را عمیق و بصیرتش را افزایش می‌دهد.
امام صادق(ع) وقتی که می‌خواهد از عموی خویش یاد کند، با اینکه حضرت عباس (ع) فضیلت‌های بسیاری دارد اما در مورد ایشان می‌فرماید: «کانَ عَمُّنَا الْعَبَّاسَ نافِذَ البَصیرَةِ، صَلْبَ الْأیمانِ، جاهَدَ مَعَ أَبی‌ عَبْدِاللَّهِ علیه السلام وَأَبْلی بَلاءً حَسَناً وَمَضی شَهیدا» عموی ما عباس دیده‌ای تیزبین و ایمانی استوار داشت همراه حسین(ع) جهاد کرد و از امتحان سرافراز بیرون شد و سرانجام به شهادت رسید.
زندگانی حکمت‌آمیز و غرورآفرین پیشوایان معصوم (ع) و فرزندان برومندشان، سرشار از نکات عالی و آموزنده در راستای الگوگیری از شخصیت کامل و بارز آنان بوده و نیز درس‌های تربیتی آنان نسبت به فرزندان خویش، در تمامی زمینه‌های اخلاقی و رفتاری، سرمشق کاملی برای تشنگان زلال معرفت و پناهگاه استواری برای دوستداران فرهنگ متعالی اهل‌بیت عصمت (ع) خواهد بود.
ابعاد وجودی حضرت عباس(ع)، كه بر گرفته از شخصيت والا و معنوی و عظمت اخلاقی ايشان بود، عبارتند از فداكاری، ايثار، فضيلت، شجاعت و دليری، رشادت جسمی و روحی، زهد وتقوای الهی، فتوت و جوانمردی، كه همه آنها ناشی از بزرگواری و شايستگی حضرتش بود.
به دليل برخورداری از فضائل بی‌شمار، وجود حضرت عباس(ع) سرشار از كنيه‌ها و القاب بسيار پسنديده‌ای است كه هر كدام، بيانگر يكی از ابعاد درخشان وجودی و زندگی پرنور اوست.
حمدالله مرادی، رئیس شورای هیئت مذهبی خرم‌دره
انتهای پیام
captcha