تنوع عطر غذاهایی که اشتهایی برای غذای روح باقی نمی‌گذارد
کد خبر: 3802791
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۱

تنوع عطر غذاهایی که اشتهایی برای غذای روح باقی نمی‌گذارد

گروه فرهنگی ـ رشد قارچ گونه اغذیه فروشی‌ها در خیابان مهدیه که خیابان منتهی به سه دانشگاه اصلی استان است فضایی را ایجاد کرده که به آرامی در حال تغییر تمایلات دانشجویانی است که روزانه برای رفت وآمد به دانشگاه خود از آن عبور می‌کنند.

 

تنوع عطر غذاهایی که اشتهایی برای غذای روح باقی نمی‌گذاردبه گزارش ایکنا از همدان، در حال گذر از خیابان مهدیه همدان که باشی حتی اگر گرسنه هم نباشی و میلی برای خوردن چیزی نداشته باشی، وجود رستوران‌های سنتی و مدرن، فست فودی‌های دم دستی و یا مجهز،  آبمیوه و بستنی فروشی‌ها و خیلی از خوراکی‌های متنوع دیگر که نشان از رقابت بین این اغذیه فروشان است تو را به خوردن ترغیب و گاهی حتی وادارت می‌کند.

اینکه گرسنه نباشی اما با دیدن رستوران‌های پر زرق و برق و جذاب میل به خوراکی در وجودت را ایجاد کند حتما رابطه‌ای بین آنچه که چشم می‌بیند و دل تمنا کند وجود دارد.

ترکیب پر از خوراکی‌های جورواجور در خیابان مهدیه اجازه نمی‌دهد که به یاد بیاوری که حدود ۵ یا ۶ سال گذشته این خیابان ظاهری دیگر داشت و از این همه اغذیه فروشی خبری نبود.

رشد قارچ گونه این اغذیه فروشی‌ها تمایلات دانشجویانی که روزانه برای رفت وآمد به سه دانشگاه بوعلی‌سینا،صنعتی همدان و علوم پزشکی از آن عبور می‌کنند را تغییر می‌دهد همان رابطه‌ای که بین دیدن و خواستن وجود دارد، ظاهر این خیابان حتما در تغییر تمایلات دانشجویان تاثیر خواهد داشت.

خیابانی که می‌تواند کمی بیشتر فرهنگی باشد اما به جز دو کتاب فروشی رواق و انتشارات دانشگاه بوعلی سینا که متعلق به خود این دانشگاه هستند تنها یک کتاب فروشی دیگر را در خود جای داده است.

اکبر عروتی موفق معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی در جوامع بشری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: میزان رشد جامعه را پیشرفت‌های علمی  و فرهنگی آن رقم می‌زند که این پیشرفت‌ها از طریق کتاب و مطالعه شکل می‌گیرد.

وی افزود: متولیان فرهنگی در زمینه گسترش این فرهنگ لازم است که احساس وظیفه کرده و سطح کتابخوانی را رشد دهند، در برخی کشورها تیراژ کتاب‌ها میلیونی است اما در کشور ما متاسفانه چاپ کتاب به 500 جلد یا هزار جلد رسیده است.

نادیده گرفتن جایگاه کتاب؛ یکی از دلایل کمرنگ بودن کتابخوانی

وی با تاکید بر اینکه مجموعه‌های فرهنگی برای تحقق این رسالت به میدان بیایند و فرهنگ کتابخوانی را نهادینه کنند، گفت: اقلام فرهنگی معمولا گران و پرهزینه است، در این بین دولت باید به نشر و چاپ کتاب نگاه ویژه و مساعدت داشته باشد.

عروتی موفق یکی از دلایل کمرنگ بودن کتابخوانی و فرهنگ مطالعه را نادیده گرفتن جایگاه کتاب دانست و بیان کرد: متاسفانه فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت نگرفته است، خانواده‌ها در کنار در نظر گرفتن مخارج و مایحتاج ماهانه زندگی خود مبلغی هرچند اندک را برای خرید کتاب در نظر بگیرند برایشان سخت است، در هزینه ماهانه خانواده‌ها هزینه فرهنگی لحاظ نشده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر خرید کتاب و استفاده از آن به عنوان یک نیاز در نظر گرفته شود وارد سبد خانواده‌ها می‌شود، برای تفهیم این نیاز و فرهنگ‌سازی در این زمینه مجموعه‌های فرهنگی بسیار نقش دارند.

عروتی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه کتاب در کشور پایین است و باید بیش از آمارهای اعلامی رسمی و غیر رسمی باشد، ابراز کرد: خوشبینانه ترین آمار مطالعه هم برای جامعه ما رضایت بخش نیست، یکی از دلایل کمرنگ بودن مطالعه نیز عدم حمایت‌هاتی لازم است. مجموعه‌های فرهنگی در سطح شهر نیز باید به چشم بخورند.

وی با اشاره به اینکه در همدان خیابان مهدیه منتهی به سه دانشگاه اصلی استان است، ادامه داد: متاسفانه دیده می‌شود که 98 درصد این خیابان به اغذیه فروشی‌ تبدیل شده است، آنقدر که برای خوراک جسم هزینه می‌شود به غذای روح اهمیت داده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این راستا لازم است تا شورای شهر و شهرداری امکانات لازم را برای نهادینه کردن این فرهنگ فراهم کرده و جدی‌تر وارد شوند، هم‌چنین نهادهایی چون اداره ارشاد و فرهنگ شورای عمومی لازم است که مساعدت و زیرساخت‌ها را فراهم کنند. اغذیه فروشی در این خیابان لازم است اما نه اینکه فضای کلی این خیابان تبدیل به فست فود و رستوران شود.

معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه بخش‌هایی برای فعالیت فرهنگی در این خیابان منتهی به سه دانشگاه باید وجود داشته باشد، ابراز کرد: کسی که در حال عبور از  این خیابان است باید نمادی از دانشگاه را در آن ببیند.با  کمک نهادهای فرهنگی با ایجاد کافه کتاب و مراکز فرهنگی  و یا در نظر گرفتن یارانه کتاب می‌‌توان گامی در جهت کتابخوان کردن مردم برداشت، چراکه کتاب بعنوان یک مجموعه فرهنگی و فرهنگ‌ساز بی‌بدیل است.

 مطالعاتدانشجویان بیشتر از طریق فضای الکترونیکی انجام می‌شود

عروتی موفق اشاره کرد: از آنجا که فضاهای مجازی سهل‌الوصول و ارزان‌تر در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد بیشتر مورد گرایش است، دانشجویان نیز بیشتر سعی می‌کنند از طریق صفحات الکترونیکی مطالعات خود را انجام دهند چراکه گوشی‌های همراه همیشه همراهشان است، اما دانشجویان امروز کمتر از گذشته برای مطالعه فرصت می‌گذارند.

عروتی با اشاره به حسن فضای مجازی ابراز کرد: از طرفی فضای مجازی و نرم‌افزارهای مختلف دسترسی به انواع کتاب و مقالات را آسان نموده است،اما این فضا با مزیت‌هایی که دارد کتاب را به غربت برده است.

وی با اشاره به اینکه باید به این نتیجه رسید که چیزی جای کتاب کاغذی را نمی‌گیرد، گفت: سعی کنیم با تهیه ماهانه یک یا دو جلد کتاب کاغذی و مطالع  دیگران را هم به کتاب خواندن ترغیب کنیم، امید است که با همت همگانی بتوان نهضت کتاب و کتابخوانی را دوباره احیا کرد.

وی با برشمردن علل گرایش کمتر دانشجویان به کتاب اعلام کرد: بحث اقتصادی می‌تواند یکی از علل پایین بودن مطالعه در بین دانشجویان باشد، قیمت کتاب با جیب دانشجو همخوانی ندارد اما علت دیگر شاید این باشد که کتاب مرغوب در کشور ما کمتر تهیه می‌شود معمولا کتاب‌ها سنگین و دارای وزن زیاد هستند، کتاب‌هایی با وزن کمتر و شکل مناسب‌تر می‌تواند چشمگیر بوده و رغبت خرید کتاب را بیشتر کند.

وی ادامه داد: از طرفی مجموعه‌هایی همچون صداوسیما، نشریات، مطبوعات و اساتید با معرفی کتاب می‌توانند قدمی در جهت این فرهنگ برداشته و در سطح دانشگاه اساتید به یک منبع محدود نشوند، تک منبع بودن در دانشگاه آسیب‌زا است، استاد با مقید کردن دانشجویان خود به مطالعه چندین کتاب برای ارائه گزارش و پروژه‌های دانشجویی می‌تواند در کتاب‌خوان کردن دانشجویان  موفق باشند.

فضای مجازی و روزنامه هیچ‌یک به اندازه کتاب موثر نیست

کامران گردان رئیس شورای شهر اسلامی همدان درباره وضعیت خیابان مهدیه همدان به ایکنا گفت: در کمیسیون فرهنگی شورا و معاونت فرهنگی شهرداری بودجه‌ قابل توجهی در زمینه‌های مختلف در نظر گرفته شده است که یکی از این موارد در زمینه کتاب و کتابخوانی است، فضای مجازی و روزنامه هیچ کدام نمی‌تواند به اندازه کتاب موثر باشد.

گردان ادامه داد: در زمینه فرهنگی هزینه‌های زیادی انجام می‌گیرد در همدان دو مکان مناسب از سوی شورای شهردر اختیار سازمان کتابخانه‌ها قرار گرفته است. هم‌چنین ایجاد فرهنگسراهایی همچون فرهنگسرای ولایت،ایجاد فضای ۷۰۰ متری  در تالار قرآن برای کتابخانه از اقدامات شورا در زمینه فرهنگ کتابخوانی بوده است.

رئیس شورای شهر همدان با اشاره به وضعیت خیابان مهدیه همدان گفت: اتاق اصناف در این زمینه باید ساماندهی انجام دهد لارم است این خیابان یک خیابان فرهنگی باشد اما این خیابان گردشگری هم هست چراکه منتهی به مناطق گردشگری شهر از جمله گنجنامه و تپه عباس‌آباد است و وجود اغذیه فروشی در این خیابان مسئله‌ای طبیعی است.

وی افزود: مسافران که در مسیر مناطق گردشگری منتهی به این خیابان هستند برای تامین غذا می‌توانند دسترسی آسانتری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر نمی‌تواند در مقابل رشد این اغذیه فروشی‌ها بایستد، بیان کرد: اگر مراکز فرهنگی کمکی در زمینه فرهنگی نمودن این خیابان بخواهند در اختیارشان قرار می‌دهیم، هم‌چنین اگر زمینی برای مراکز فرهنگی در نظر گرفته شود، شورای شهر از طریق مصوبات می‌تواند کمک کند.

با خود فکر می‌کنم با وضعیت مطالعه‌ای که در کشور وجود دارد لازم است که برای احیای دوباره کتابخوانی از خود شروع کنیم، به یاد تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر به همراه داشتن کتاب در رفت و آمدهای روزانه می‌افتم، که می‌توان در زمان‌هایی که منتظر هستیم و یا در مسیر حرکت هستیم از  فرصت خود نهایت استفاده را کرده و علاوه بر آن گامی در جهت ترغیب دیگران به کتابخوانی برداریم.

گزارش از اکرم یوسفی پارسا؛ خبرنگار ایکنا

captcha