روایت انس با قرآن در 72 سالگی/ از طعم شیرین مفاهیم قرآن تا بیان دغدغه‌ها
کد خبر: 3802802
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱

روایت انس با قرآن در 72 سالگی/ از طعم شیرین مفاهیم قرآن تا بیان دغدغه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی- با خانواده‌ای آشنا شدم که اعضای آن در راه حفظ قرآن و همچنین عمل به مفاهیم آن گام برداشتند، دو دختر جوان این خانواده حافظ قرآن هستند و پدر نیز با وجود سن زیاد رو به سمت حفظ آیات قرآن آورده و سعی کرده است سواد مکتبی و قرآنی خود را که در گذشته آموخته کامل کند.

همراه با خانواده قرآنی از طعم شیرین مفاهیم قرآن تا بیان دغدغه‌هافعالان قرآنی در واقع چهره هایی در جامعه هستند که هرچقدر پررنگ‌تر باشند مضامین قرآنی بهتر دیده خواهند شد، بنابراین باید جایگاه مناسبی برای آنان در جامعه اسلامی درنظر گرفت.
آشنایی با مفاهیم قرآنی، نه تنها انسان را از منجلاب گناه و ناپاکی بیرون می‌کشاند، بلکه راهی به روشنی تمام زندگی که هدیه خداوندی است پیش رویت می‌گشاید، حال اگر اعضای خانواده‌ای همگی به مفاهیم قرآن تمسک جویند، قطعا خانواده مدنظر قرآن و اسلام را خواهند ساخت.
اگر با محبت و رفتار درست والدین، فرزندان به سمت قرآن هدایت شوند، دیگر سقف خانواده لرزان نخواهد بود و دچار آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نمی‌شود.
با خانواده‌ای آشنا شدم که اعضای آن در راه حفظ قرآن و همچنین عمل به مفاهیم آن گام برداشتند، دو دختر جوان این خانواده حافظ قرآن هستند و پدر نیز با وجود سن زیاد رو به سمت حفظ آیات قرآن آورده و سعی کرده است سواد مکتبی و قرآنی خود را که در گذشته آموخته کامل کند، ویژگی اصلی این خانواده این است که در عمل به مفاهیم قرآنی پایبند بوده و خانواده‌‌ای قرآنی ساخته‌اند.
بهترین نعمت
سیده اعظم عبدالهی، یک حافظ قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قرآن بهترین هدیه خدا برای انسان و حفظ آن توفیق الهی است که نصیب انسان می‌شود، افزود: در روایات داریم که اگر حافظ قرآن گمان کند، خدا نعمتی بهتر به دیگران داده که به او نداده بهترین نعمت خدا را ناسپاسی کرده است.
این کارشناس ستاد حفظ طرح تربیت حافظان قرآن کریم بیان کرد: حفظ قرآن به صورت ناخودآگاه در زندگی انسان تاثیر می‌گذارد که مهم‌ترین آن انس با قرآن است چراکه باید برای تثبیت محفوظات، روزانه بخشی از قرآن تلاوت شود و زمانی که فرد با قرآن انس گرفت، تصمیم می‌گیرد علاوه بر حافظ بودن عامل به قرآن نیز باشد، به نکات اخلاقی مراجعه می‌کند و سعی خواهد کرد این نکات را در اخلاق و رفتارش به کار بگیرد.
عبدالهی با اشاره به اینکه حفظ قرآن باعث آرامش روحی و تقویت حافظه می‌شود، تصریح کرد: راه ترویج فرهنگ قرآنی از نظر معنویت عمل به قرآن بوده و از نظر مادی درنظرگرفتن جایگاهی مناسب برای فعالان قرآنی است.
محبت و التزام عملی به قرآن؛ راه جذب کودکان
وی در خصوص راه درست تربیت قرآنی کودکان، اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که کودکان آنگونه که هستیم خواهند شد نه آنگونه که می‌خواهیم بنابراین خانواده باید الگوی خوبی برای کودک باشد و بعد از خانواده دوستان و معلمان نیز می‌توانند برای کودکان الگو باشند.

همراه با خانواده قرآنی از طعم شیرین مفاهیم قرآن تا بیان دغدغه‌ها
وظایف مسئولان و فعالان قرآنی
این حافظ قرآن با بیان اینکه برای جذب کودکان به مفاهیم قرآنی باید به آنان محبت کرد، افزود: وظیفه مسئولان برای ترویج فرهنگ قرآنی و قرار گرفتن فعالان قرآنی در جایگاه مناسب خود در جامعه این است که به وعده‌هایی که می‌دهند، عمل کنند و روایات و احادیث تنها در جلسات و محافل بیان نشود بلکه در جامعه به روایات و احادیثی که در مورد حفظ قرآن است، عمل نیز شود.
عبدالهی با اشاره به وظیفه فعالان قرآنی، تصریح کرد: فعالان قرآنی باید حضور پررنگی در مجالس و محافل قرآنی داشته و تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارند و به جای رقابت، رفاقت داشته باشند.
وی با اشاره به تاثیر مفاهیم قرآنی در حل مشکلات جسمی و روحی فرد، افزود: انسان با درک مفاهیم قرآنی به آرامش می‌رسد چراکه خداوند در قرآن می‌فرماید: «و بشر الصابرین» و با درک این جمله فرد در برابر مشکلات صبر می‌کند.
این حافظ قرآن بیان کرد: بعضی از مشکلات نتیجه اعمال و رفتار خود انسان است و با درک آیات قرآنی و انس گرفتن با مفاهیم آن، مواظب رفتار و اعمال خود خواهد بود تا در آینده دچار خسران نشود.
عبدالهی با اشاره به تاثیر برگزاری مسابقات قرآنی، افزود: هرچه مسابقات قرآنی بیشتر برگزار شود، کیفیت کار قاریان و حافظان بیشتر شده چراکه برای مسابقات بیشتر تمرین می‌کنند.
وی با اشاره به مشکلات فعالان قرآنی، تصریح کرد: عدم برخورداری فعالان قرآنی از جایگاه مناسب در جامعه مهم‌ترین مشکل این افراد است.
این کارشناس ستاد حفظ طرح تربیت حافظان قرآن بیان کرد: در عصر نبوی غلامان حافظ قرآن بر مردم عادی مقدم بودند یا بعضی از منصب‌ها و مسئولیت‌ها به افرادی که مقدار بیشتری از قرآن را حفظ بودند، واگذار می‌شد که متاسفانه در جامعه ما حافظ قرآن عملا هیچ جایگاهی ندارد و هیچ حمایتی نمی‌شود.
عبدالهی خاطرنشان کرد: امیدواریم با بها دادن بیشتر به فعالان قرآنی، زمینه جذب و تشویق افراد برای قرار گرفتن و پیمودن این راه فراهم شود چرا که زمانی که به مفاهیم قرآنی ارزش داده شود، به جامعه آرمانی قرآن خواهیم رسید.
روایت انس با قرآن در 72 سالگی
عبدالهی، پیرمرد مسنی این خانواده قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در سن چهار یا پنج سالگی به مکتب رفتم و روخوانی قرآن را یاد گرفتم و تلاوت قرآن را ادامه دادم.
وی افزود: در سن جوانی خود چند دوره مکتب داشتم و روخوانی قرآن را به سبک آن زمان آموزش می‌دادم و امسال نیز در سن هفتاد و دو سالگی حفظ قرآن را آغاز کرده و موفق به حفظ جزء سی قرآن شدم.
عبدالهی با بیان اینکه حفظ قرآن به انسان نشاط و آرامش داده و موجب انس بیشتر با قرآن می‌شود، تصریح کرد: راه ترویج فرهنگ قرآنی، تبلیغ و انعکاس برنامه‌های قرآنی توسط صدا و سیما و حفظ شان فعالان قرآنی در جامعه است.
وی در مورد راه درست تربیت کودکان قرآنی، خاطرنشان کرد: در این خصوص باید پدر و مادر حتما تلاوت قرآن را در اولویت برنامه‌های خود داشته و در مجالس و محافل قرآنی همراه کودکان خود شرکت کنند و با کودکان خود مهربان و دوست باشند چرا که تنها با محبت می‌توان کودکان را به این سمت جذب کرد.
عدم حمایت از برنامه‌های قرآنی در جامعه
این حافظ قرآن با بیان اینکه فعالان قرآنی باید سعی کنند اخلاق و رفتار قرآنی داشته باشند و به قرآن عمل کنند، تصریح کرد: مسئولان نیز لازم است از برنامه‌های قرآنی حمایت کرده و برای برنامه‌های قرآنی سرمایه‌گذاری کنند.
عبدالهی بیان کرد: درک مفاهیم قرآنی موجب آرامش روحی و روانی فرد شده و کسی که به لحاظ روحی و روانی آرامش داشته باشد، قطعا مشکلات جسمی را نیز راحت‌تر حل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه مسابقات و آزمون‌های قرآنی موجب ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر حافظان و قاریان می‌شود، یادآور شد: عدم حمایت از برنامه‌های قرآنی و بها ندادن به فعالان قرآنی در جامعه از جمله اصلی‌ترین مشکلات فعالان قرآنی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
این خانواده می‌تواند نمونه کامل یک خانواده اسلامی باشد که در دنیای فریب‌ها و غفلت‌ها توانسته با درک درست مفاهیم قرآنی به زندگی‌اش طراوت قرآنی بخشد.
گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha