نقش حاجت بر دار قالی
کد خبر: 3805879
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

نقش حاجت بر دار قالی

گروه معارف ــ در مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند در کنار تمام آموزش‌های قرآنی، کارگاهی وجود دارد که در آن بانوان نقش حاجت بر دار قالی می‌زنند، و امروز قالی از دار جدا می‌شود، تا برای خرید محصول برای ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف به فروش برسد.

اینجا درس زندگی می‌دهند/ نقش حاجت بر دار قالیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، هنر و هنرمندی از دیرباز با مردم ایران زمین عجین بوده و در عصر مدرنیته نیز هنوز این توان دستان ایرانیان است که زبانزد عام و خاص است اما اینکه بتوان این هنر را در راستای قرب به معبود به کار گرفت، خود هنری دیگر است.
به جلسه‌ای دعوت شدم که با تمام جلسات دیگر تفاوت داشت، از همان لحظه ورودم به جلسه فهمیدم که اینجا حس دیگری جریان دارد و به محفلی خاص دعوت شده‌ام. من به محفلی به نام اهل بیت(ع) در یک موسسه قرآنی دعوت شده بودم. در گوشه گوشه این شهر مؤسساتی هستند که به نام قرآن و عترت زینت یافته‌اند و مدیر و مربیان از سر اخلاص و با وجود همه مشکلات آیه‌های وحی را به مشتاقان آموزش می‌دهند. مؤسسه بلدالامین نیز یکی از مؤسسات فعال قرآن و عترت شهرستان بیرجند است که تاکنون حافظان زیادی را تربیت و دوره‌های قرآنی متعددی را برگزار کرده است.
اما امری که این مؤسسه را از دیگر مؤسسات قرآنی متمایز می‌سازد، توجه به تمام ابعاد زندگی انسان است. در این مؤسسه در کنار تمام آموزش‌های قرآنی کارگاهی وجود دارد که در آن بانوان با عشق و اخلاص و با پای دل هر روز حضور می‌یابند و نقش حاجت بر دار قالی می‌زنند.
امروز این قالی که ماه‌هاست شنونده حاجت‌های این بانوان از گوشه گوشه این شهر است، از دار قالی جدا می‌شود و راهی ستاد بازسازی عتبات شده تا برای خرید محصول برای ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف به فروش برسد.
بانوان همه با شور و شوق نشسته بودند تا حاصل زحمات چندین ماهه آنان به بار نشیند و صرف ساخت عتبات مقدسه شود، شور و عشق این بانوان که در سن‌های مختلفی بودند را نمی‌شد توصیف کرد.
چگونه می‌شود حال زنی میانسال را وصف کرد که با حسرت به دار قالی می‌نگرد و در آرزوی دیدن کربلا و نجف است، چطور می‌شود اشک‌های دختری جوان را توصیف کرد که پای این دار قالی درس‌هایی به وسعت بندگی آموخته است؟

اینجا درس زندگی می‌دهند/ نقش حاجت بر دار قالی
اینجا درس زندگی ‌می‌دهند
حمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند، در این مراسم اظهار کرد: یکی از تأکیدات خداوند متعال و اولیای الهی لزوم یادگیری قرآن برای تحصیل تعالیم این کتاب مقدس است. با توجه به اینکه مبادی فراوانی در حیطه آموزش‌های قرآنی متصورم، موسسه فرهنگی بلدالامین به صورت غیررسمی فعالیت خود را در حدود ۱۵ سال پیش به‌صورت هفتگی قرآنی آغاز کرد.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند ادامه داد: این دوره به سرعت با انگیزه و تلاش فراوان اعضای خود شروع به گسترش فعالیت‌ کرد و توانست در ابتدا برنامه هفتگی خود را به‌صورت یک برنامه باکیفیت آموزشی درآورد و در ادامه با در اختیار داشتن مکانی کوچک و با حمایت و تلاش خود و جوانان جلسه برنامه‌هایش را به‌صورت تدریجی گسترش دهد.
جعفری بیان کرد: این مؤسسه افتخار دارد از ابتدای کار خویش تا هم‌اکنون در کنار خود همواره از وجود حدود ۴۰ استاد و مربی که همگی جوانگرا بوده و با اخلاص در راستای اهداف مؤسسه همکاری کرده‌اند، استفاده کند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از سه هزار بانو و آقا مرتبط با فعالیت‌های مؤسسه در حال همکاری هستند، افزود: برگزاری مجالس قرآن هفتگی در منازل اعضای مؤسسه جمعه شب‌ها به همراه فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی جالب و برگزاری محفل هفتگی خواهران هر هفته در محل مؤسسه همراه با یک برنامه متنوع و مناسب آن هفته از مهم‌ترین برنامه‌های این مؤسسه است.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند ادامه داد: برگزاری محافل قرآنی هر شب در ماه مبارک رمضان در مساجد مختلف شهر بیرجند همراه با برنامه‌های ویژه شب قدر و برگزاری این برنامه ویژه خواهران در مؤسسه که همه روزه شرکت‌کنندگان از مباحث دینی در قالب گفت‌وگو و پرسش و پاسخ از استادان مجرب در موضوعات مختلف احکام، اخلاق، تفسیر و طب سنتی از دیگر برنامه‌هاست.
جعفری اظهار کرد: همچنین، برگزاری روضه اباعبدالله الحسین(ع) همراه با زیارت عاشورا در تمام ایام محرم و صفر و ادامه این مراسم در طول سال، برگزاری جلسه هفتگی آموزش قرائت و حفظ قران بعد از نماز مغرب و عشا در مهدیه بیرجند و برگزاری جلسه هفتگی آموزش قرائت و حفظ در محل مسجد حضرت ولیعصر(ع)، برگزاری محافل انس با قرآن در شهرستان‌ها و روستاهای تابعه بیرجند از جمله سربیشه، معدن قلعه زری، سرخنگ، مزار کاهی، رزگ و ریچ و برگزاری محفل انس با قرآن در مؤسسه توانبخشی حضرت علی‌اکبر(ع) بیرجند از دیگر برنامه‌هاست.

آموزش قرآن در کنار شاگردی در مکتب اهل بیت(ع)
مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن شامل؛ حفظ کل، روخوانی و روان‌خوانی، تجوید عمومی و تخصصی، مفاهیم و تدبر، آموزش مداحی، مکالمه عربی از اقدامات مؤسسه است.
جعفری اظهار کرد: همچنین این مؤسسه دوره‌های طب سنتی و دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم و اعطای گواهینامه کشوری و دوره تدبر در قرآن کریم در ماه رمضان و اردوهای سیاحتی و زیارتی و کارگاه‌های آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج و کارگاه بهترین انتخاب - بیشترین امتداد را نیز برگزار می‌کند.
وی ادامه داد: این مؤسسه در کنار آموزش‌های قرآنی از آموزش هنری نیز غافل نشده و کلاس‌هایی را از قبیل خیاطی، هویه‌کاری، شفق‌کاری، تراریوم و ویترا نیز برگزار می‌کند.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند برپایی کارگاه قالیبافی عتبات عالیات را از برنامه‌های جانبی این مؤسسه ذکر کرد که در آن بانوان محله با عشق به این کار می‌پردازند، تصریح کرد: بسیار خرسندیم که در کنار آموزش قرآن توانستیم درس معرفت اهل بیت(ع) را با برپایی این دار قالی آموزش دهیم و امیدواریم این کار در مؤسسه ادامه داشته باشد.

فعالیت 260 کارگاه قالی‌بافی
موسی جوینده، رئیس ستاد بازسازی عتبات خراسان‌جنوبی نیز در این مراسم اظهار کرد: ما باید ببینیم به‌عنوان یک انسان شیعه چه اندوخته‌ای برای جهان آخرت خود داریم.
وی با بیان اینکه قطعاً چراغ ظلمت قبر توسل به ائمه اطهار(ع) است، افزود: قرآن و اهل بیت(ع) از یکدیگر جدا نیستند و بسیار خرسندیم که در این مؤسسه قرآنی کار بزرگ آموزش قرآن در کنار فراگیری معارف اهل بیت(ع) انجام می‌شود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر 260 کارگاه قالی بافی در استان برای ستاد بازسازی عتبات عالیات فعالیت دارند که تمام مدیریت کارهای آن‌ها توسط بانوان انجام می‌شود و فرش‌های بافته شده در شهرهای مختلف استان برای ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف به فروش می‌رسد.
جوینده ادامه داد: اکنون در شهرها، روستاها و محلات مختلف نزدیک به 13 هزار بانو در این کارگاه‌ها مشغول فعالیت هستند و پس از اینکه کار بافتن قالی تمام شد، فرش‌ها کارشناسی شده، به فروش می‌رسد و این گونه چرخه اقتصادی به وجود می‌آید و با این مبلغ در ایران محصول خریداری شده و به عتبات مقدسه فرستاده می‌شود.
وی با بیان اینکه خراسان ‌جنوبی در کمک برای بازسازی عتبات عالیات در کشور همواره پیشتاز بوده است، افزود: سالیانه نزدیک به دو هزار مربع فرش در استان ذیل ستاد عتبات عالیات تولید می‌شود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات خراسان‌جنوبی ادامه داد: خراسان‌جنوبی در بحث نذورات مردمی نیز پیشتاز بوده و در سال گذشته در این حوزه 130 درصد عملکرد داشتیم.
جوینده با بیان اینکه با وجود اوضاع اقتصادی، مردم عنایت ویژه‌ای به ائمه اطهار(ع) دارند، خاطرنشان کرد: تنها موسسه قرآنی در استان که دار قالی دارد و برای عتبات عالیات این فرش‌ها را می‌بافد، مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند است که می‌توان از فعالیت این مؤسسه به عنوان الگو بهره برد.
در پایان این مراسم از بانوان بافنده فرش این موسسه تقدیر شد و پس از آن نخ‌های قالی بریده شد و قالی که حاصل دسترنج بانوان بسیاری بود که از آن حاجت‌ها گرفته بودند، با سلام و صلوات و عطر خوش اسپندی که در هوای مؤسسه پیچیده بود، راهی ستاد بازسازی عتبات عالیات شد تا برای عتبات مقدسه صرف شود.
حس و حال بانوانی که ماه‌ها پای دار قالی نشسته بودند و با دستان پینه بسته خود که از زیر چادرها هم به‌خوبی نمایان بود، قالی را بافته بودند، وصف ناشدنی بود، گویی خود عازم عتبات مقدسه هستند، انگار حرف‌های خود را برای حضرت زهرا(س) با این قالی می‌فرستند.
جلسه به پایان رسید و قالی برده شد، اما هنوز بانوان پای دار قالی می‌گریستند و من در تفکری عمیق به نخ‌هایی که از قالی بریده شده بود و بر دار آویزان بود می‌نگریستم و با خود می‌گفتم چه شد که از قافله یار عقب ماندید و بر دار قالی آویزان شدید ...

اینجا درس زندگی می‌دهند/ نقش حاجت بر دار قالی

اینجا درس زندگی می‌دهند/ نقش حاجت بر دار قالی

اینجا درس زندگی می‌دهند/ نقش حاجت بر دار قالی
گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha