قدرت تخیل ذهن در خواب قوی‌تر است
کد خبر: 3807572
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷

قدرت تخیل ذهن در خواب قوی‌تر است

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان گفت: قدرت تخیل ذهن در خواب قوی‌تر است و به صورت تصویر و نمادها نمایان و ظاهر می‌شود.

قدرت تخیل ذهن در خواب قوی‌تر است

عبدالرسول مشکات، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان، درگفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با خواب و رؤیا اظهار کرد: دو نوع رویا وجود دارد؛ یکی رویا صادقه و دیگری رویای کاذبه یا پریشان که تعبیر قرآنی آن «اضغاث‌احلام» است.
وی افزود: رویای کاذبه ساخته ذهن انسان است که عواملی چون تخیل، تأثیراتی از جمله ضمیر ناخودآگاه انسان، محیط، آرزوها، فیزیولوژیک، تغذیه، داروها و ... سبب خواب کاذبه یا پریشان می‌شود. قدرت تخیل ذهن در خواب قوی‌تر است و به صورت تصویر و فیلم‌ها نمایان و ظاهر می‌شود.
عضو هیئت‌ علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان بیان کرد: رؤیا یا خواب‌‎های صادقه در مواقعی اتفاق می‌افتد که روح انسان از زمان و مکان خارج می‌شود و یک واقعیتی را در زمان گذشته، حال و آینده مشاهده می‌کند، در حالی که ساخته ذهن انسان نیست. برای اینکه بدانیم آیا این خواب‌ها رویای صادقه هستند یا نه، شواهدی برای راستی‌آزمایی حقیقت آن‌ها وجود دارد. انسان خوابی را می‌بیند و فردای آن روز و یا آینده دقیقاً با همان ویژگی برایش اتفاق می‌افتد و این واقعیت رؤیای صادقه است.
مشکات گفت: واژه خواب دارای دو مفهوم است؛ یکی انسان خوابیده و دیگری خواب یا رؤیا دیدن. خواب و رویا دو کلمه‌ایی است که از نظر معنایی تفاوتی ندارند و مترادف هستند. بعضی از خواب‌های پریشان یا کاذب قابل تعبیر نیستند، زیرا در واقع حقیقت ندارند. اما رؤیا‌های صادقه قابل تعبیر هستند که دوگونه‌اند؛ عین واقعیت را می‌بینید. به عنوان مثال یکی از اساتید گروه زیست‌شناسی دانشگاه زنجان برای بنده تعریف می‌کرد که رویا‌های صادقه بسیار می‌بینم و خواب دیده بود که اقوامش برای عروسی به رودبار و منجیل رفته‌اند، شب زلزله‌ای رخ داده بود و همه آنها کشته شدند. این خواب عیناً اتفاق افتاد و نیازی به تعبیر نداشت.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان بیان کرد: برخی خواب‌ها به صورت نمادین و سمبلیک هستند. مانند مار که نشانه ثروت و مال و شیر خوراکی که نماد افزایش علم است. به طور خلاصه خواب‌های صادقه و واقعی دو دسته‌اند: خواب‌هایی که بی نیاز از تعبیرند، یعنی روح به عینه چیزی را می‌بیند و به واقعیت می‌پیوندد. دسته‌ایی دیگر نیاز به تعبیر ندارند که شامل نمادها و سمبل‌ها می‌شود و شخص معبر آن را تعبیر می‌کند. خواب دوست زندانی حضرت یوسف(ع) یکی از نمونه‌های رؤیای صادقه است.
وی اظهار کرد: علم تعبیر رؤیا آموختنی نیست و به اصطلاح علم لدنی و موهبتی از سوی خداوند است. به‌دلیل کم بودن معبران متخصص، انسان‌ها زیاد نیازی نیست که به خواب‌هایشان اعتنا کنند، بلکه بیشتر به امور زندگی مشغول شوند و دچار خرافات نشوند.
انتهای پیام

captcha