مسئولان مراقب تصدی‌گری افراد در رأس امور باشند
کد خبر: 3807823
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴

مسئولان مراقب تصدی‌گری افراد در رأس امور باشند

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اختلاس‌گران به آخرت بی‌توجه هستند و باید فرهنگ آخرت‌اندیشی در جامعه ترویج یابد، گفت: دستگاه‌های نظارتی مراقب باشند چه کسانی در رأس کارها قرار می‌گیرند.

اختلاس‌گران به آخرت بی‌توجه هستند/ مسئولان مراقب تصدی‌گری افراد در راس امور باشندحجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد جامعه ایمانی و وظایف مومنان نسبت به افراد جامعه اظهار کرد: با توجه به دستوراتی که خداوند و اولیای خدا برای حیات و رفتارهای بشر صادر کردند، زندگی مؤمن هم در ساحت فردی و هم در ساحت اجتماعی با زندگی غیرمؤمن متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه جلوه‌ها و صحنه‌های جامعه ایمانی با جامعه غیرایمانی تفاوت دارد، بیان کرد: مومنان در قبال اطرافیان، پدر و مادر، همسر و فرزندان، خواهر و برادر، خویشاوندان نسبی و سببی و هماسیگان وظایفی را برعهده دارند.
مهمانداری؛ ویژگی مومنانه
عضو مجلس خبرگان رهبری‌ اطعام و پذیرایی از دیگران را یکی از ویژگی‌های فرهنگ و جامعه ایمانی برشمرد و گفت: مؤمن برای پذیرایی از دیگران حتی خود را به زحمت می‌اندازد و محبت و علاقه میزبان در قلوب میهمانان رخنه می‌کند. تلاش میزبان برای پذیرایی نشانه تکریم مهمان است.
وی با اشاره به اینکه مهمانی دادن در تالارها و رستوران‌ها جلوه‌های مهمانداری و صمیمیت را کمرنگ می‌کند، ادامه داد: باید صاحبخانه و اطرافیان، برای تکریم مهمان پیش‌قدم شوند. خدمت به مومنان در آیات و روایات مورد تأکید قرار گرفته است.
دولابی تلاش برای رفع تشنگی مؤمنان را از دیگر ویژگی‌های افراد با ایمان دانست و گفت: یکی از بدترین عقوبت‌های اهل جهنم مسئله تشنگی است؛ چراکه جهنمی‌ها و کسانی که برای رفع تشنگی دیگران تلاشی نمی‌کنند، در آتش جهنم فریادشان بلند است.
وی با اشاره به آیه ۵۰ سوره اعراف «وَ نادى‌ أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُما عَلَى الْكافِرِينَ» ابراز کرد: معنی این آیه این است که، و دوزخيان اهل بهشت را ندا دهند و گويند: كمى از آب يا از آنچه خداوند روزى شما كرده است بر ما فرو ريزيد! (بهشتيان) گويند: خداوند اين آب و نعمت‌ها را بر كافران حرام كرده است.
دولابی با اشاره به اینکه هر کس، افرادی که توانایی تهیه آب دارند را نیز سیراب کند مورد پاداش الهی قرار می‌گیرد، یادآور شد: بر اساس روایات مؤمنی که در رفع تشنگی افرادی که توانایی ندارند، اقدامی انجام دهد، مثل این است که ۱۰ برده را آزاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته شهرسازی ما هم متأثر از این فرهنگ بوده و وجود سقاخانه‌ها نشان می‌دهد مؤمنان برای رفع تشنگی یکدیگر تلاش می‌کردند. آیه ۲۵ و ۲۶ سوره مطففین هم به این موضوع اشاره دارد که مومنان به کار خیر دعوت می‌کند.
اختلاس‌گران ‌به آخرت ایمان ندارند
وی با بیان اینکه قرآن مؤمنان را به مسابقه در کارهای خیر تشویق کرده است، اظهار کرد: کسانی که از راه حرام، دزدی و اختلاس مال خود را  زیاد می‌کنند، این کار برای آن‌ها عاقبتی ندارد. اختلاس‌گران ایمانی به آخرت ندارند؛ اگر فرهنگ توجه به آخرت را در بین مردم ترویج کنیم، اختلاس‌گری و دزدی‌ها کم می‌شود. دستگاه‌های نظارتی باید مراقب باشند چه کسانی در رأس کارها قرار می‌گیرند.
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه تأمین لباس برای مومنان از دیگر وظایف در دین اسلام است، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی امروز بعضی از افراد توان تهیه لباس ندارند. هرکس برای نیازمندان لباس فراهم کند؛ خدای متعال ۷۰۰۰ ملک را مامور می‌کند تا برای بخشیده شدن گناهان او استغفار کنند.
وی تزویج مؤمن را از دیگر وظایف مومنان در قبال یکدیگر خواند و گفت: کمک برای ازدواج جوانان باید در جامعه ایمانی پیاده شود اما متأسفانه مشاهده می‌کنیم که برای دریافت وام ازدواج بعضا سختگیری‌هایی از جمله وثیقه و ضامن اعمال می‌شود.
دولابی با اشاره به اینکه هدیه دادن از دیگر وظایف مومنان است‌، ابراز کرد: هدیه دوستی را زیاد می‌کند و کینه را می‌زداید. بهشت جای کسانی که به هم کینه دارند نیست.
سود بالای تسهیلات؛ مخالف جامعه ایمانی
وی قرض دادن را از ویژگی‌های دیگر مومنان دانست و افزود: آیه ۱۱ سوره حدید به این موضوع اشاره دارد. وضعیتی که بانک‌ها در کشور ایجاد کردند و قرض‌هایی با سودهای بالا می‌دهند، با جامعه ایمانی هم‌خوانی ندارد و کشور ما در برخی از سیستم‌های بانکی دچار ربا شده است.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قرض دادن در واقع قرض دادن به خداست. خیلی از گرانی‌ها تقصیر خودمان است. مومن نباید سود زیادی از برادر مومنش بگیرد.
انتهای پیام
captcha