فتح مکه؛ خط بطلانی بر عقاید شرک‌آلود/ گسترش اسلام از راه تصرف قلوب می‌گذرد
کد خبر: 3809453
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵

فتح مکه؛ خط بطلانی بر عقاید شرک‌آلود/ گسترش اسلام از راه تصرف قلوب می‌گذرد

گروه معارف ــ مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی زنجان فتح مکه را خط بطلانی بر عقاید شرک‌آلود دانست و گفت: گسترش اسلام همواره از راه تصرف قلوب مردمان صورت گرفته و جهانیان با هدایت اصول نورانی اسلام به این دین گرایش پیدا خواهند کرد.

فتح مکه؛ خط بطلان پیامبر(ص) بر عقاید شرک‌آلود/تصرف قلوب؛ راه گسترش اسلام در دنیادرباره فتح مکه توسط سپاه اسلام می‌توان گفت که همراهی برخی از بزرگان قریش در هجوم بنی بکر به خزاعه (از متحدین مسلمانان) نقض صریح مفاد پیمان صلح حدیبیه بود. پیامبر(ص) در صورت سکوت در مقابل نقض پیمان حدیبیه اولاً امکان تجدید همبستگی دشمنان حکومت اسلامی در مدینه را فراهم آورده بود و دوماً دولت اسلامی مدینه به سکوت در مقابل دفاع از متحدین خویش متهم شده و اعتبارش در میان اعراب متزلزل می‌شد.
با ناکام ماندن تلاش ابوسفیان در مدینه برای استمرار بخشیدن به عهدنامه حدیبیه، رسول خدا(ص) روانه مکه شد. نکته بسیار مهم در این میان اینکه بررسی اقدامات پیامبر(ص) در غزوه فتح مکه به وضوح نشان می‌دهد که آن حضرت علیرغم اقدامات کفار مکه علیه پیامبر(ص) و مسلمانان، همه این اقدامات، شکنجه‌ها و آزارهای پیشین آنان را به فراموشی سپردند و به جای فتح خونین مکه، قلب‌های اهالی مکه را به تصرف تعالیم الهی و عطوفت خویش درآوردند و روزنه‌ای برای مسلمانان کردن آنان گشودند. این شیوه علاوه بر آنکه از شالوده ماموریت الهی رسول خدا(ص) سرچشمه می‌گرفت، مبتنی بر تدبیری بود که برای ممانعت از شکل گرفتن کینه و عداوت میان مهاجران و انصار در پیش گرفته شد.
در هنگام ورود سپاه مسلمانان به مکه، زمزمه‌هایی از انتقام جویی و قدرت نمایی به گوش رسید. پیامبر(ص) چون به این امر واقف شد، دستور داد تا شعار رحمت به جای انتقام سرداده شود. بنابراین تمام فضای مکه از شعار رحمت انباشته شد و بدین‌گونه اهالی مکه از عظمت روح مردی که وی را بسیار آزار داده بودند به شگفت آمده و بر زشتی‌های رفتار خویش تاسف ورزیدند.
 
خط بطلان پیامبر(ص) بر عقاید شرک‌آلود
سیدمسعود شاهمرادی، مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد فتح مکه و نیز حوادث پیرامون آن از جمله شکستن بت‌ها توسط پیامابر(ص) و امام علی(ع) اظهار کرد: مکه به عنوان شهرمقدس و همچنین جایگاه خانه کعبه در این شهر موقعیت منحصر به فردی به آن بخشیده بود. با این حال این شهر و خانه مقدس آن که روزگاری مرکز توحید بود در دوران جاهلیت به مرکزی برای بت پرستی تبدیل شده بود. با وجود تمام تلاش‌های رسول خدا(ص) در دوران دعوت مکی، این شهر همچنان توسط بت پرستان به عنوان مرکز شرک باقی ماند به‌گونه‌ای که رسول خدا(ص) به ناچار مجبور به مهاجرت به یثرب شدند.
وی ادامه داد: اما هنگامی که حکومت اسلام و مسلمانان در مدینه ثبات و قدرت یافتند لاجرم بایست حرم امن الهی را از لوث شرک پاک می‌کردند. بنابراین در بهترین فرصت ممکن رسول خدا(ص) عازم مکه شدند و با نابودی بت‌ها خط بطلانی بر عقاید مشرکان کشیدند. بنابراین می‌توان گفت آزاد کردن شهر مکه توسط پیامبر(ع) نقطه عطف ماموریت الهی رسول خدا برای به اهتزاز درآوردن پرچم توحید در شبه جزیره عربستان بود زیرا شهر مکه جایگاه بسیار والائی در دیدگان تمامی اعراب داشت.
 
تسلیم اعراب مشرک؛ نتیجه مهم فتح مکه
شاهمرادی تصریح کرد: فتح مکه و تسلیم شدن قریش (که قدرتمندترین قبیله عرب بودند) سبب شد  تا دیگر اعراب خواه ناخواه راه عناد و ایستادگی در مقابل آیین اسلام را فرانهند و قدم در راه تسلیم گذارند. در واقع به همین دلیل بود که در سال نهم هجری نمایندگان متعددی از سوی تمامی قبایل شبه جزیره عربستان وارد مدینه شدند و با اعلام ترک بت پرستی و شرک، در حلقه مسلمانان درآمدند. بدین‌گونه می‌توان گفت تسلیم سراسری اعراب مشرک، نتیجه مهم فتح مکه بود که سبب شد حکومت اسلامی مدینه قدرت بلامنازع شبه جزیره عربستان شود.
 
گسترش اسلام از راه تصرف قلوب
این کارشناس تاریخ یادآور شد: می‌توان فتح مکه را به عنوان نمادی تاریخی برای گسترش دین اسلام به شمار آورد. در توضیح بایست گفت همان‌گونه که تعالیم الهی و آسمانی پیامبر بر سخت‌ترین دشمنان تعالیم الهی در بین اعراب فائق آمد و آنان را در صراط مستقیم الهی رهمنون ساخت، این تعالیم الهی بعدها نیز قلوب مردمان دیگر سرزمین‌ها از جمله ایران و شام و شمال آفریقا و آسیای مرکزی و ..‌. را به تسخیر خویش درآورد و در مدتی کوتاه به دینی جهانی تبدیل شد.
وی ادامه داد: با توجه به تجربه تاریخی فتح مکه می‌توان گسترش اسلام در دنیای معاصر را نیز به این واقعه تاریخی پیوند داد زیرا مطابق وعده خداوند دین اسلام سراسر جهانیان را دربرخواهد گرفت زیرا گسترش جهانی اسلام و هدایت تمامی مردمان وعده‌ای الهی است و همانگونه که اسلام با فتح مکه که مرکز شرک بود، در سراسر شبه جزیره و سپس مناطق اطراف گسترش یافت و قلوب مردمان را به خود فراخواند، در نهایت سراسر جهان را نیز دربرخواهد گرفت.
مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطرنشان کرد: البته گسترش اسلام همواره از راه تصرف قلوب مردمان صورت گرفته و همانگونه که ایرانیان با درک و پذیرش پیام‌های اسلام به این دین مبین گرویدند، جهانیان نیز با هدایت اصول نورانی اسلام به این دین خواهند گروید.
انتهای پیام
captcha