مشغله‌های زندگی اجازه درک حقایق را از انسان می‌گیرد
کد خبر: 3810329
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

مشغله‌های زندگی اجازه درک حقایق را از انسان می‌گیرد

گروه معارف ــ استاد حوزه علمیه قم گفت: نماز و روزه جزو فطرت انسان است اما مشغولیت‌های انسان اجازه پی بردن به حقایق را نمی‌دهد.

مشغله‌های زندگی اجازه درک حقایق را از انسان می‌گیردبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام علی فروغی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته زنجان اظهار کرد: استماع غیر از سمع است. سمع شنیدن اما استماع گوش دادن است‌. باید قرآن را با جان دل و از عمق قلب استماع کرد.
وی ابراز کرد: خدای تبارک و تعالی، با اراده خود عالمی زیبا خلق کرده که زیباتر از آن امکان ندارد. این عالم شاهکار توحید است. عالم احسن از طرف خالق احسن خلق می‌شود.
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: با عقل به دنیا بنگرید، با چشم دنیایی نمی‌شود زیبایی‌های عالم را درک کرد. برای درک جمال و جلال الهی باید از قوه ادراک بهره برد.
فروغی بیان کرد: برنامه زندگی را باید از دستورات خدا بگیریم؛ چراکه مسیر زندگی انسان بر اساس فطرت و عقل توسط دستورات الهی تبیین شده است. هر کسی باید در مدیریت زندگی خود به رحمانیت خدا تمسک جوید.
وی با اشاره به اینکه خداوند احسن القصص را در قرآن ذکر فرموده است، اظهار کرد: انسان با عقل الهی باید زندگی و عقل خود را به عقل الهی وصل کند؛ اگر این اتفاق نیفتد وهم انسان را می‌گیرد و حقیقت را درک نمی‌کند‌. کاری که برخی رسانه‌ها در فضای مجازی انجام می‌دهند و به جای بیان حقایق انسان را درگیر توهمات می‌کنند.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: سراسر زندگی انسان انتخاب است؛ هوی و هوس جهت قلب را عوض می‌کند و نمی گذارد انسان زندگی احسن را انتخاب کند.
وی با اشاره به اینکه شریعت و دین عقل پیغمبر است و عقل پیغمبر یعنی عقل کل، تصریح کرد: خدای تبارک و تعالی به انسان فرموده که بهترین چیز را انتخاب کن. نماز و روزه جزو فطرت انسان است اما مشغولیت‌های انسان اجازه پی بردن به حقایق را نمی‌دهد.
فروغی ادامه داد: خداوند فرموده: کسانی که از طاغوت به درگاه الهی پناه بردند به آن‌ها مژده باد که به سعادت می‌رسند. انسان باید در حرف زدن سخن نیکو بگوید و در رفتار نیز در مقابل بدی دیگران خوبی کند.
انتهای پیام
captcha