روایت ایکنا از ثنای ۵ ساله/ قرائت صحیح قرآن پیش از رفتن به مدرسه
کد خبر: 3814488
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶

روایت ایکنا از ثنای ۵ ساله/ قرائت صحیح قرآن پیش از رفتن به مدرسه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ثنا ایمانی، دختر بچه‌ای در آستانه پنج سالگی است که از سن سه سالگی به همت پدر، همراهی و دلسوزی مادر و تشویق‌های خواهر بزرگ‌ترش پا به عرصه قرآن‌آموزی گذاشته است و در حال حاضر دوره حفظ قرآن را می‌گذراند.

ثنا ایمانی، دختر بچه‌ای در آستانه پنج سالگی است که از سن سه سالگی به همت پدر، همراهی و دلسوزی مادر و تشویق‌های خواهر بزرگ‌ترش پا به عرصه قرآن‌آموزی گذاشته است. به گفته پدرش ثنا اکنون چهار سال و هشت ماه دارد و در این یک سال و اندی که در حال آموزش قرآن است به راحتی می‌تواند قرآن را از روی متن بخواند.

ایمان ایمانی، مدیر مدرسه پسرانه مقطع ابتدایی منظریه شهرکرد، پدر یک خانواده قرآنی با سه دختر است که در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: خوشبختانه در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده‌ام و از کودکی با قرآن انس داشته‌ام حتی در دوران دانش‌آموزی در مسابقات ترتیل قرآن کریم شرکت و چندین بار نیز رتبه کسب کرده‌ام. در خانواده ما نزدیک به 18 سال است که جلسه قرآن به صورت ماهانه برگزار می‌شود و تمام اقوام گردهم جمع می‌شویم و ثواب ختم یک جزء قرآن کریم را به روح ملکوتی حضرت رسول(ص)، ائمه عصمت و طهارت(ع)، شهدا و گذشتگانمان تقدیم می‌کنیم.

ایکنا؛ در رابطه با قرآنی شدن دخترانتان بگویید.
«مطهره» دختر اول ما است که از سن سه سالگی در کلاس‌های جامعة‌القرآن کلام وحی را با اشاره آموخت و کم‌کم حروف را شناخت و در این کلاس استعداد او بیشتر شکوفا شد و اکنون که 10 ساله است حافظ جزء سی قرآن، سوره یاسین و بخشی از سوره بقره است. از این نتیجه خوب و پیشرفت قرآنی فرزند اولم ترغیب شدیم تا این برنامه قرآنی را برای همه فرزندان در نظر بگیریم. لذا به محض اینکه «ثنا» دختر دوم نیز سه ساله شد با فضای قرآنی آشنا شد و اکنون که چهار سال و هشت ماهه است با وجود اینکه سواد خواندن و نوشتن ندارد اما به راحتی می‌تواند از روی قرآن بخواند و این‌ توفیق‌ها همه از لطف خداوند بوده و ان‌شاءالله دختر سومم نیز که سه ساله شد برای قرآن‌آموزی‌اش اقدام می‌کنیم.

ایکنا؛ فرزندانتان در مسابقات نیز شرکت کرده‌اند؟
به نظرم در زمینه قرآن نباید کودکان را مسابقه‌ای تربیت کرد زیرا ممکن است فردی ظرفیت مسابقه را نداشته باشد و این موضوع در روحیه او اثر بگذارد و حتی مانع ادامه آموزش نیز شود.  

ایکنا؛ به عنوان مدیر مدرسه چه فعالیت‌های قرآنی در مرکز آموزشی‌تان اجرا می‌کنید؟
طرح قرآنی «1459» را در مدرسه پیاده کرده‌ایم. همچنین کلاس حفظ جزء سی را با حضور مربی مخصوص قرآن در مدرسه برگزار کردیم که هشت نفر از دانش‌آموزان حافظ جزء سی قرآن کریم شدند و از مجموع 230 دانش‌آموز مدرسه 160 نفر آن‌ها 15 سوره از این جزء را حفظ هستند.

ایکنا؛ به عنوان یک معلم سن قرآن‌آموزی را چه سنی می‌دانید؟
استاد طباطبایی الگو خوبی برای کودکان و خانواده‌ها است که از سن یک سال و نیم قرآن را فراگرفت و در سن سه سالگی حافظ کل قرآن شد پس یادگیری قرآن سن خاصی ندارد و فقط اراده و توکل لازم دارد.

ایکنا؛ مطهره جان، قصد داری تا کی قرآن را یاد بگیری؟
تا زمانی که حافظ کل شوم. معلمی را بسیار دوست دارم و قصد دارم استاد قرآن شوم.

ایکنا؛ از فضای آموزشی جامعة‌القرآن و نحوه تدریس معلمانتان راضی هستی؟
بله، معلمان دلسوزی داریم و یک مطلب را آنقدر تکرار می‌کنند تا یاد بگیریم. همچنین از ما می‌خواهند تا مانند یک معلم درس را برای بچه‌ها توضیح دهیم که این کار باعث می‌شود خودمان نیز مطالب را بهتر یاد بگیریم. این روش بسیار خوبی برای آموزش قرآن است و ای کاش همه جا از این روش استفاده می‌کردند تا همه بچه‌ها قرآن را یاد بگیرند.

ایکنا؛ در زمینه تلاوت از کدام استاد تقلید می‌کنید؟
از استاد عبدالباسط تقلید می‌کنیم.

ایکنا؛ ‌چطور هم‌سالانت را به قرآن دعوت می‌کنی؟
دوستان عزیز همانگونه که اگر گندم بر زمین بکاریم گندم هم برداشت می‌کنیم. اگر کار نیک و خوب انجام دهیم به بهشت و اگر کار بد انجام دهیم به جهنم می‌رویم پس بیایید با قرآن دوست شویم تا به بهشت برویم.

ایکنا؛ مطهره ‌جان حفظ قرآن در درس شما مشکلی ایجاد نکرده است؟
نه، اتقافاً قرآن باعث تقویت حافظه‌ام شده است. زمانی که از مدرسه برمی‌گردم ابتدا کمی قرآن می‌خوانم و بعد به تکالیف مدرسه‌ام می‌رسم. روزانه در کنار تکالیف مدرسه و بازی دو ساعت نیز قرآن می‌خوانم.
در ادامه این گزارش مادر این خانواده قرآنی نیز در رابطه با علاقه‌اش برای تربیت قرآنی فرزندانش گفت: دختر دومم را باردار بودم که همراه مطهره به کلاس قرآن می‌رفتم و پابه‌پای او جزء سی را حفظ کردم و مجدد دختر سومم را باردار بودم که ثنا را در کلاس‌هایش همراهی می‌کردم همین انس با قرآن در زمان بارداری بر روی فرزندانم اثر گذاشت.

ایکنا؛ قرآنی بودن فرزندانتان در رفتارشان هم اثر گذاشته است؟
بله، تربیت قرآنی بر روی رفتار دخترانم اثر گذاشته است و بسیاری از کارهایی که هم‌سن‌وسالانشان انجام می‌دهند را انجام نمی‌دهند. حتی در جمع‌های فامیلی و یا دوستان به دیگران تذکر می‌دهند و آن‌ها را امر به معروف می‌کنند. حتی ثنا از همین سن کم محرم و نامحرم را تشخیص می‌دهد.

یادگیری قرآن سن خاصی ندارد/ ....

گزارش از زینب رحیمی

انتهای پیام

captcha