ممکن شدن غیرممکن‌ها با دعا
کد خبر: 3815739
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

ممکن شدن غیرممکن‌ها با دعا

گروه معارف ــ عضو مجلس خبرگان رهبری به نقش دعا در زندگی بشر براساس آیات قرآن اشاره کرد و  گفت: دعا کارهای غیرممکن را ممکن می‌کند.

ممکن شدن غیرممکن‌ها با دعاحجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد نقش دعا در زندگی بشر اظهار کرد: برخی امور با حساب و کتاب‌های مادی و دنیایی همخوانی ندارد اما با دعا و تضرع کارهای نشدنی ممکن می‌شود که در سوره مریم نقش دعا در اتفاقات غیرممکن را مشاهده می‌کنیم.
وی ابراز کرد: اولین حادثه‌ای که در سوره مریم در خصوص نقش دعا ذکر شده مربوط به ولادت حضرت مریم(س) است؛ چرا که مادر حضرت مریم(س) نازا بود اما خدا به او فرزندی عطا کرد و اکنون الگویی برای زنان و مردان به‌شمار می‌رود.
این کارشناس دینی ادامه داد: واقعه دوم مربوط به ولادت حضرت یحیی است چرا که مادر حضرت یحیی که با مادر حضرت مریم(س) نسبت خواهری داشت نیز نازا بود. حضرت زکریا دست به دعا برداشت، وقتی کراماتی را که مریم با آنها مواجه بود را مشاهده کرد، از خداوند فرزند خواست؛ فرشته‌ای بر او نازل شد و بشارت داد که خدا می‌خواهد به او فرزندی دهد، گفت: زن من نازا و عقیم است چطور ممکن است؟ فرشته مژده داد که این قطعی است و تو صاحب فرزند می‌شوی.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری یاد‌آور شد: حادثه سوم مربوط به ولادت حضرت عیسی(ع) است؛ چرا که او از مادری به نام مریم(س) بدون اینکه ازدواج کرده و کودک پدری داشته باشد، متولد شد. پیام این سه داستان این است که دعا می‌تواند کارهای نشدنی را شدنی کند.
وی با اشاره به اینکه دع می‌تواند گره‌های کور را باز کند، فقط باید انسان‌ها امیدوار به رحمت الهی باشند و دست از دعا نکشند، ابراز کرد: در عین حال داستان حضرت مریم(س) پیام‌های ارزشمندی برای دنیای امروز ما به ارمغان می‌آورد.

پاک‌دامنی قطعه گمشده غرب
دولابی با اشاره به آیات ۱۶ تا ۱۸ سوره مریم تصریح کرد: پاکدامنی و حیای یک بانو مطلبی گمشده در دنیای به ظاهر متمدن امروز غرب است. اروپایی‌ها که خود را پیرو حضرت مسیح(ع) می‌دانند، اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که امروز بانوان در کشورهای اروپایی هیچ شباهتی به مریم‌مقدس ندارند، حتی تصاویری که از این بانوی مکرمه نقاشی می‌شود، از حقیقت این بانو دور است.
وی خاطرنشان کرد: در سوره مریم می‌خوانیم که جبرئیل به سوی مریم فرستاده شد و در قامت یک بشر کامل مقابل او ظاهر شد. در ادامه آیه به این نکته اشاره می‌کند که فرزندی در شکم حضرت مریم رشد کرد و زایمان، مریم را به بیرون شهر کشاند.
وی با اشاره به آیات ۲۳ تا ۲۶ سوره مریم بیان کرد: بر اساس این آیات، مریم(س) در کنار درخت نخلی که خشک شده بود به استراحت پرداخت؛ ندایی به مریم رسید که چشمه‌ای در زیر پای تو جاری شده به او گفته شد تنه درخت نخل را حرکت بده رطب و خرمای تازه به تو خواهد رسید.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: درسی که می‌توان از این آیات گرفت این است که خدای متعال اولیای خود را در سخت‌ترین شرایط هم حمایت می‌کند، مهم این است که انسان بنده خدا باشد. حضرت مریم(س) مأمور است که حرکتی کند و درخت را تکان دهد یعنی حرکت از تو و برکت از خدا.
وی ادامه داد: خداوند به حضرت مریم(س) می‌فرماید: اگر بشری را دیدی بگو من روزه سکوت دارم. روزه سکوت در شریعت ما وجود ندارد این از اختصاصات حضرت مریم بوده اما در عین حال امام صادق می‌فرمایند که روزه فقط خودداری از خوردن خوراکی و آشامیدنی نیست. انسان باید روی رفتار و حرکات خود نیز کنترل داشته باشد و در ماه مبارک رمضان باید مواظب زبان‌های خود باشید و با یکدیگر دعوا و درگیری راه نیندازید.
وی در مورد آیات ۳۰ تا ۳۲ سوره مریم ابراز کرد: کودکی که تازه به دنیا آمده بود گفت: من بنده خدا هستم. خدا به من کتاب داده و من را پیامبر قرار داده است. مرا منشاء خیر و برکت برای مردم قرار داده و تا زنده هستم باید رفتارهای پسندیده را انجام دهم.  خدا مرا را نسبت به مادرم مأمور کرده تا با او نیکوکار باشم اگر کسی با مادر بدرفتاری کند، بدبخت است.

اهمیت جایگاه زن
دولابی جایگاه مقام مادر را بسیار رفیع دانست و گفت: باید جایگاه مادر در ساختار اجتماعی جدی گرفته شود، چرا که در مسئله فرزندآوری گاهی مادری فرزندی به دنیا می‌آورد که مانند حضرت عیسی(ع) زمینه‌ساز هدایت هزاران نفر می‌شود و یا مادر امام زمان(عج) می‌شود که قرار است جهان را پر از عدالت کند.
وی خاطرنشان کرد: امروز دنیای غرب جنبه مادری بانوان را کمرنگ کرده  که اتفاقا به بهانه حمایت از زنان این اقدام را انجام داده اما این اقدام جنایت به زن، خیانت در حق جامعه انسانی و فروکاستن مقام مادری است.
این کارشناس دینی ادامه داد: رسول خدا(ص) فرمود که اسلام به معنای واقعی به زن ارزش داده و تکیه بر حقوق زن در خانواده به این معنی نیست که زن را از شرکت در مسائل اجتماعی و دخالت در مبارزات و فعالیت‌های عمومی منع کند.
انتهای پیام
captcha