نشست «تبیین شخصیت امام خمینی(ره)» برگزار شد
کد خبر: 3816864
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

نشست «تبیین شخصیت امام خمینی(ره)» برگزار شد

گروه اجتماعی ــ نشست تخصصی «تبیین شخصیت امام خمینی(ره) و نقش مقام معظم رهبری در راهبری و مدیریت نظام اسلامی» با حضور جمعی از کارشناسان در دفتر خبرگزاری ایکنا شعبه آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

برگزاری نشست تخصصی «تبیین شخصیت امام خمینی(ره)» در ایکنای آذربایجان‌شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، نشست تخصصی «تبیین شخصیت امام خمینی(ره) و نقش مقام معظم رهبری در راهبری و مدیریت نظام اسلامی» با حضور جمعی از کارشناسان، امروز، 13 خردادماه در دفتر ایکنای آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی در ابتدای این نشست، با بیان این‌که ایران اسلامی هرآنچه دارد از امام راحل بوده است، گفت: دنیا نیز به شخصیت والای حضرت امام معترف بوده و ایشان دارای شخصیتی جهانی بوده و در سطح دنیا تاثیرگذار بوده‌اند.

وی با بیان اینکه در آستانه ایام ارتحال این شخصیت بزرگ هستیم، افزود: ایام ارتحال ایشان در سال‌جاری مصادف با ایام پرخیر و برکت رمضان بوده و ما بر خود وظیفه می‌دانیم در جامعه امروزی ابعاد شخصیتی بنیانگذار کبیر انقلاب را بازگویی کنیم تا نسل جدید و جوان نیز با اندیشه‌هلای ناب و شخصیت برجسته ایشان آشنا شوند.

محسنی، با تأکید بر این‌که فضای مجازی با تمامی مزیت‌هایش یک‌سری آسیب‌ نیز دارد و فضا برای مغرضان فراهم است تا مطالب را وارونه منعکس کنند، اظهار کرد: در این رابطه بر خود وظیفه می‌دانیم که در عرصه جنگ نرم فعالیت کرده و این شخصیت برجسته و موثر را به نسل جوان بشناسانیم.

برگزاری نشست تخصصی «تبیین شخصیت امام خمینی(ره)» در ایکنای آذربایجان‌شرقی

علی بدرشکوهی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی در این نشست اظهار کرد: برای شناخت آرمان‌های امام راحل باید به فرمایشات ایشان در قالب‌‌های مختلف مراجعه کرد و برای تبیین اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی و حضرت امام راحل، زمینه شکل‌گیری انقلاب که منتهی به تاسیس انقلاب شد، اولی‌ترین مقطع است.

وی افرود: در زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی شعارهایی چون «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی» که جهت عمومی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را به شکل اولی بیان می‌کرد مطرح شده است این شعارها حاکی از بینش عمیق امام راحل بود.

بدرشکوهی، در این رابطه افزود: در آن زمان، این مفاهیم و واژه‌های معنادار و عمیق، خبر از به پیروزی رسیدن انقلابی می‌داد که قدرت‌های شرق و غرب را درهم کوبیده و مصالح نامشروع نظام سلطه و استکبار را نه تنها در منطقه بلکه در دنیا به چالش می‌کشد، نظام سلطه نیز با درک این موضوع برای مقابله با جریان انقلاب اسلامی، موضع‌گیری‌هایی چون «مصادره انقلاب به وسیله ایادی خود، انحراف انقلاب از مسیر اصلی خود، ترورها، جنگ تحمیلی و...» را در پیش گرفت اما اهداف شوم دشمن راه به جایی نبرد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که در این مقطع حساس که انقلاب به تازگی پیروز شده بود و دشمن درصدد حربه چینی‌های مختلف علیه ایران اسلامی بود، امام راحل فرموند: حفظ نظام اوجب واجبات است، این موضوع نشان دهنده‌‌ این بود که حفظ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از دغدغه‌های ایشان بوده است.

برگزاری نشست تخصصی «تبیین شخصیت امام خمینی(ره)» در ایکنای آذربایجان‌شرقی

مسلم اورنگی، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آذربایجان‌شرقی، نیز در این نشست با بیان این‌که برای شناخت آرمان‌های امام راحل باید به زمینه‌های پیدایش انقلاب اسلامی برگردیم، گفت: در این رابطه صاحب‌نظران بزرگ نیز با معادلات عقلی خود نتوانستند پاسخ دهند که چگونه بعد از رنسانس، یک حرکت مذهبی و دینی توانست حرکت عظیم جهانی را منجر شود، به نوعی که این انقلاب را بزرگترین پدیده قرن معاصر نامیدند.

وی با تأکید بر این‌که آرمان‌های امام راحل در پیدایش انقلاب اسلامی ایران متجلی می‌شود، افزود: بعد از آیت‌الله بروجردی، مرجع عمومی برای مردم بسیار بود اما امام راحل با حرکت‌هایی در تقابل رژیم سیاسی همچون اعتراض به «انجمن‌های ایالتی و ولایتی یا کاپیتولاسیون» به نوعی پیشتازی خود را از سایر مراجع نمایان کرده و به مرجع تقلیدی سیاسی که سایر مراجع نیز به خط و ربط او نگاه می‌کنند، تبدیل می‌شود.

اورنگی، با بیان این‌که مبنای حرکت‌هایی که امام راحل انجام می‌داد برگرفته از یک‌سری آرمان‌های والا بود، افزود: یک بعد آن، آرمان‌های فرهنگی و تربیتی بود که در قالب آن بر تربیت انسان‌های فرهیخته و متقی که بعد از پیروزی انقلاب سکان مدیریتی انقلاب را در دست می‌گیرند تاکید داشت و در بعد اجتماعی نیز ایشان به‌دنبال تشکیل جامعه‌ای خداپسند بود.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آذربایجان‌شرقی، با اشاره به این‌که بزرگترین آرمان حضرت امام در آرمان‌های سیاسی‌، پیدایش انقلاب اسلامی بود که هیچ شباهتی به حکومت های معاصر نداشت، گفت: امام راحل در مسائل اقتصادی و مدیریتی نیز آرمان‌های بزرگی داشت که تشکیل جامعه‌ای بر پایه مدیریت و اقتصاد اسلامی از جمله آن بود.

برگزاری نشست تخصصی «تبیین شخصیت امام خمینی(ره)» در ایکنای آذربایجان‌شرقی

روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، نیز در این نشست، با اشاره به یکسان بودن آرمان‌های امام‌(ره) و مقام معظم رهبری، اظهار کرد: شیوه نگاه به مسائل امام‌(ره) و مقام معظم رهبری را نمی‌توان از هم جدا کرد، چرا که همچون دو خطی هستند که با یکدیگر انطباق کامل دارند.

وی افزود: با بررسی سخنان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و با مراجعه به نگاه امام، یک سبک رفتاری مشابه و همان صراحت امام را مشاهده می‌کنیم.

متفکر آزاد، با اشاره به مهم‌ترین آرمان امام‌(ره)، گفت: مهم‌ترین آرمانی که امام در 10 سال نخست انقلاب و مقام معظم رهبری در 30 سال دوم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند، ایجاد تمدن اسلامی و مقدمه‌سازی برای ظهور است؛ تمامی زیر بحث‌ها و زیر تیترهای مورد بحث نیز همگی تحت این موضوع قلمداد می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در خصوص نظریه‌های مبنی بر لزوم جدایی دین از سیاست، اظهار کرد: انقلاب اسلامی زمانی پدیدار شد که شرق و غرب جهان در حال یکه تازی گفتمانی بودند و در دوران بعد از رنسانس نیز باور عموم بر این بود که دین باید از عرصه‌های اجتماعی حذف شده و تبدیل به سکولار شود، اما انقلاب اسلامی حضور دین در عرصه های اجتماعی را به‌عنوان یک روش و مسیر نو که خروجی آن یک تمدن جدید خواهد بود، بیان می‌کند.

برگزاری نشست تخصصی «تبیین شخصیت امام خمینی(ره)» در ایکنای آذربایجان‌شرقی

طاهر علمی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، نیز گفت: شخصیت امام راحل را باید در ارتباط وی با خداوند، مردم و دشمن شناخت همانگونه که برای شناخت امامان اصلی خود نیز باید به این موارد توجه کنیم.

وی با اشاره به ماجرای مذاکره آیت‌الله بروجردی در موضع کاپیتولاسیون و نقش امام(ره) در این موضوع، گفت: زمانی که نخست وزیر وقت با اصرار به آیت‌الله بروجردی سعی در تائید کاپیتولاسیون داشتند، آیت‌الله بروجردی قبول نکرده و اظهار می‌کند که تا زمانی که من هستم این امر انجام‌شدنی نیست.

وی افزود: پس از آن حضرت امام به استاد خود مراجعه کرده و می‌گویند که شما باید می‌گفتید تا اسلام هست این امر شدنی نیست؛ آیت‌الله بروجردی با شنیدن این مطلب از بینش و روشنگری امام اظهار رضایت و خرسندی می‌کنند.

علمی با بیان اینکه این موضوع نشان‌دهنده ارتباط امام با خدا است، اظهار کرد: رابطه امام با خدا در دوران نوجوانی و جوانی شکل یافته و معنویت شاه بیت اصلی ایشان بود که آن را شاه بیت انقلاب نیز قرار داده است.

 معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی، گفت: دشمنان انقلاب نیز امروزه به‌دنبال تضعیف معنویت ملت جمهوری اسلامی ایران هستند.

انتهای پیام

captcha