مروری بر روحیه رهبری و هویت بخش امام روح الله
کد خبر: 3817176
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲

مروری بر روحیه رهبری و هویت بخش امام روح الله

گروه سیاست و اقتصاد- 14 خرداد یادآور سالروز عروج بزرگ‌مردی است که با داشتن ویژگی کاریزماتیک و رهبری هوشمندانه خویش، یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های تاریخ را رقم زد و به جامعه اسلامی هویت تازه‌ای بخشید.

از روحیه کاریزماتیک امام خمینی(ره) تا هویت بخشی به جوامع اسلامیبه گزارش ایکنا از زنجان، 14 خرداد سالروز وفات ابرمردی است که با قیام خود سرنوشت یک ملت را تغییر داد و بر اندیشه و افکار مردم دنیا تأثیر گذاشت و اکنون خط امام خمینی(ره) و سیره و سلوک این بزرگ‌مرد تاریخ که بر گرفته از آموزه‌های دین اسلام بوده، رهگشای آزادی‌خواهان جهان است.
 
عرفان عملی امام خمینی(ره)
در بیان ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) اندیشمندان و صاحبنظران نکته‌های مختلفی را ذکر کردند که یکی از آن‌ها، جایگاه معرفتی امام خمینی (ره) در عرفان عملی از زبان آیت الله محمد محمدی ری‌شهری نقل شده که این موضوع را در یکی از فرمایشات ایشان در وصیت‌نامه اخلاقی به فرزندشان احمد خمینی می‌توان دریافت« ایشان فرمودند این وصیتی است از پدری پیر که عمری را به بطالت و جهالت گذرانده و اکنون به سرای جاوید می‌رود، با دست خالی از حسنات و نامه سیاه از سیئات، به امید مغفرت.»
و این در حالی است که امام خمینی(ره) تا آخرین لحظه نماز شب خود را ترک نکرد و به پرهیز از گناه به ویژه غیبت توجه می‌‌کرد. یکی از کباحث عرفانی این است که انسان‌ کارهای خوب خود را نمی‌بیند و در برابر معبود خود را کوچک می‌پندارد که امام(ره) به این مرحله دست یافته بود.
 
روحیه کاریزماتیک رهبر کبیر انقلاب
از دیگر ویژگی‌های امام خمینی که حیرت بسیاری از اندیشمندان را برانگیخته روحیه کاریزماتیک رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران است. محققان بر این باورند که تمام شخصیت‌های بزرگ دنیا، وقتی انسان، از دور، اسم و آوازه شان را می‌شنود، در ذهن، عظمت بسیاری را تصویر می‌کند ولی وقتی انسان آرام آرام نزدیک می‌شود و بیشتر با آنان معاشرت می‌کند، تصور قبلی که در ذهن داشته محو می‌شود. سرانجام هم آن چیزی که واقعیت دارد در ذهن نقش می‌بندد. این مطلب دربارۀ امام، درست حالت عکس داشت. هرچه انسان به ایشان نزدیکتر می‌شد، آن بزرگوار با شخصیت‌تر و با عظمت‌تر جلوه می‌کرد.
جاذبه شخصیتی امام را باید در جنبه‌ای دیگر از زندگی شخصی ایشان نیز جست، که شاید از نظر تقویت هالۀ کاریزمایی، اهمیتی به مراتب بیشتر از سایر جنبه‌های زندگی وی دارد. این جنبه، زندگی عرفانی و معنوی امام است. به همین دلیل، جنبۀ عرفانی زندگی امام، معمایی‌ترین جنبۀ شخصیت و زندگی ایشان را تشکیل می‌دهد.
 
مخالف زد و بند
مهمترین جلوه صداقت امام در عرصه سیاست، در رابطه ایشان با توده‌های مردم بود. او همواره به سیاستمداران تذکر می‌داد که کاری نکنید که نتوانید به مردم توضیح بدهید. بر این اساس، برخلاف پنهانکاری‌ها و زدوبندهای سیاسی مرسوم، حداکثر تلاش را برای رعایت صداقت با مردم به عمل می آورد؛ از ملاقات خصوصی با مقامات و دولتمردان خودداری می‌کرد، هرگز حاضر نشد تا به دلایل امنیتی و حفاظتی، پس از سخنرانی‌های ضدشاه، مخفیانه و از راه‌های پنهان، مجلس را ترک کند و پس از ورود به ایران، به رغم همه مخالفت‌ها و توصیه‌های امنیتی و بهداشتی، به دلیل قولی که به مردم برای رفتن به بهشت زهرا داده بود، به آنجا رفت.
 
هویت‌بخشی به جوامع اسلامی
تاریخ بشر هرگز شخصیت ممتاز و کم‌نظیر حضرت امام خمینی (ره) را که با افکار و اندیشه‌های بلند و سعی و تلاش‌های صادقانه خود، مسیر تاریخ را دگرگون کرده، فراموش نخواهد کرد. شخصیتی که توانست در پرتو اعتماد به لطف الهی و ایمان به هدف کشوری را از یوق بیکانگان بیرون کشد و با جامه عمل پوشاندن به شعار استقلال و آزادی، هویت تازه‌ای به جوامع اسلامی ببخشد.
انقلاب اسلامی ایران بر مبنای اعتقادات دینی بنا گذاشته شده و حضور مردم در سایه‌سار نظام معرفتی است که مردم بر اساس آن انقلاب را به پا کردند و به آن رای مثبت دادند. یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ارائه ترکیب درخشان از جمهوریت و اسلامیت در دنیای امروز است که الگوی نو را در جهان ارائه داده و از همان ابتدا بر محو نظام سلطه و برپایی نظام دادگستر تاکید داشتند.
پیامبر اکرم (ص) وقتی مبعوث شدند گفتند: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ آنچه که امام خواسته است، خواسته رسول گرامی اسلام است. در واقع انقلاب امام ارزشی بود و ایشان به دنبال تغییر فرهنگ جامعه و تغییر ارزش‌های حاکم بر کشور و احیای اسلام بودند شیوه امام تبیین و احیا ارزش‌ها بود و در ادامه راه انبیا و حضرت رسول و ائمه حرکت می‌کرد.
انتهای پیام
captcha