اعزام 13 هزار دانشگاهی به کربلا
کد خبر: 3817877
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴

اعزام 13 هزار دانشگاهی به کربلا

گروه دانشگاه ــ رئیس جدید ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور با اشاره به آغاز ثبت‌نام بیست و یکمین دوره عتبات دانشگاهیان، گفت: ثبت‌نام تا 27 خردادماه، ادامه دارد و 13 هزار دانشگاهی در این دوره اعزام می‌شوند.

به گزارش ایکنا؛ اولین نشست خبری حجت‌الاسلام مرتضی مطهری‌پور، رئیس جدید ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور با هدف تشریح جزئیات بیست و یکمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات، امروز یک‌شنبه 19 خردادماه، برگزار شد.

در این نشست خبری، مطهری‌پور ابتدا با اشاره به تأکیدات امام صادق(ع) مبنی بر داشتن نقشه راه و ترسیم آینده برای گام نهادن در مسیرهای بزرگ، گفت: یکی از اهداف دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تحقق مطالبات امام راحل و مقام معظم رهبری از دانشگاهیان است.

وی ادامه داد: تقویت رابطه با پروردگار، تربیت جوانان انقلابی در دانشگاه‌ها، ارتقای فضای معنوی و اسلامی دانشگاه‌ها و ... از جمله مطالبات مکرر مقام معظم رهبری از دانشگاهیان است، اما چه دانشگاهی بالاتر از مکتب اهل‌بیت(ع) و چه فرهنگی بالاتر از فرهنگ زیارت می‌تواند نقش تعلیمی و تربیتی در دانشگاهیان داشته باشد؟

حجت‌الاسلام مطهری‌پور با تأکید بر ظرفیت والای زیارت که بهره‌گیری درست از آن می‌تواند جامعه را به سمت تعالی و رشد اخلاقی ببرد، گفت: از روز گذشته ثبت‌نام دوره جدید عتبات دانشگاهیان آغاز شده است و در 24 ساعت اول 11 هزار و 200 دانشگاهی و تا این لحظه 13 هزار و 783 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از روند اعزام‌های دو دوره قبل ستاد عتبات دانشگاهیان پرداخت و گفت: دوره 19 و 20 اعزام‌ها در سال 97 برگزار شد که در ابتدای سال به دلیل افزایش قیمت با کاهش چشم‌گیر متقاضیان مواجه شدیم، اما در دوره بیستم 110 هزار و 400 دانشگاهی برای اعزام ثبت‌نام کردند که از این تعداد به دلیل محدودیت اعزام فقط 14 هزار و 500 دانشگاهی راهی عتبات شدند که بیشتر این افراد یعنی 13 هزار و 700 نفر از وام دانشگاهیان استفاده کردند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان ادامه داد: در سال گذشته 405 کاروان به عتبات اعزام شدند که 52 درصد اعضای این کاروان‌ها زائر اولی بودند و 85 درصد آنها نیز زیر 40 سال سن داشتند. 43 درصد دانشگاهیان اعزامی نیز مدرک کارشناسی ارشد به بالا داشته و 62 درصد متأهل بودند.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی مختلف که برای زائران دانشگاهی ترتیب داده شده است، گفت: براساس خوداظهاری دانشجویان سال گذشته 110 ختم قرآن کریم در سفر عتبات دانشگاهیان انجام شده است.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در ادامه به تشریح جزئیات دوره بیست و یکم اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات پرداخت و گفت: ثبت‌نام‌ این دوره از دیروز 18 خردادماه، آغاز شده و تا 27 خردادماه، نیز ادامه دارد؛ قرعه‌کشی نیز 30 خرداد انجام می‌شود. اعزام زائران نیز از 27 تیرماه، آغاز و تا 15 مهرماه، ادامه می‌یابد.

وی تقارن این دوره از اعزام‌ها با مناسبت‌های عرفه، عید قربان، عید غدیر، محرم، عاشورا و تاسوعا را از ویژگی‌‌های این دوره از سفر اعلام کرد و گفت: 350 کاروان شامل 268 کاروان هوایی و 82 کاروان زمینی، 13 هزار دانشگاهی را به عتبات عالیات می‌برند.

حجت‌الاسلام مطهری‌پور اعلام کرد: با هماهنگی انجام گرفته با بانک ملت، زائرانی که به صورت هوایی سفر می‌کنند سه میلیون تومان و زائرانی که به صورت زمینی سفر می‌کنند یک میلیون و 500 هزار تومام وام می‌گیرند؛‌ دانشجویان پسری هم که دوره سربازی خود را نگذرانده‌اند، مجوز خروج از کشور دریافت می‌کنند.

وی در خصوص سفر دانشگاهیان به عمره و سوریه نیز گفت: در این خصوص شورای عالی امنیت ملی تصمیم می‌گیرد و ما تابع تصمیم آنها هستیم.

در پایان این نشست نیز، محمد زارع معاون اجرایی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص هزینه تمام شده سفر برای دانشگاهیان نیز گفت: هزینه سفر به قیمت ارز بستگی دارد؛ براساس اعلام بانک مرکزی و سازمان حج و زیارت ارز با قیمت 11 هزار تومان برای این سفر در نظر گرفته شده است.

وی قیمت تمام شده سفر برای سفر هوایی را سه میلیون و 300 هزار تومان و برای سفر زمینی یک میلیون و 900 هزار تومان اعلام کرد و گفت: براساس نوسانات قیمت ارز، قیمت سفر کاهش یا افزایش خواهد داشت، البته در ایام عرفه شاهد افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت اعزام‌ها خواهیم بود.

زارع همچنین گفت: با حذف روادید اغلب دانشگاهیانی که سال گذشته پول روادید خود را پرداخت کرده بودند با مراجعه به بانک 460 هزار تومان پول پرداختی روادید خود را پس گرفته‌اند. در حال حاضر نیز هزینه روادید از دانشجویان گرفته نمی‌شود و افزایش هزینه سفر به دلیل افزایش قیمت‌ها است.

انتهای پیام

captcha