خشونت و سرقت؛ در صدر پرونده‌های کیفری در زنجان
کد خبر: 3820882
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸

خشونت و سرقت؛ در صدر پرونده‌های کیفری در زنجان

گروه اجتماعی ــ رئیس‌کل دادگستری استان زنجان گفت: خشونت‌های کلامی، سرقت، خشونت رفتاری و تصادفات رانندگی جزء 10 اتهام نخست استان در امور کیفری هستند.

خشونت و سرقت؛ در صدر پرونده‌های کیفری در زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسمعیل صادقی‌نیارکی امروز، ۲۹ خردادماه در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: 277 هزار و 123 پرونده در نقاط مختلف مجموعه دادگستری تحت بررسی قرار گرفته است و در ورودی پرونده‌ها نسبت به سال گذشته با افزایش 9 درصدی مواجه بودیم.
وی تعداد پرونده‌هایی که در سال گذشته رسیدگی شده را 225 هزار و 713 فقره برشمرد و گفت: 35 درصد محکومیت‌های کیفری در طول سال گذشته تنها منوط به جزای نقدی بود که این مهم در راستای حبس‌زدایی و مجازات‌های جایگزین عملی شده است.
رئیس‌کل دادگستری استان زنجان خاطرنشان کرد: 21 درصد از محکومیت‌های کیفری در سطح استان را حبس تشکیل می‌دهد که این موضوع در سالیان گذشته بالغ بر 30 درصد بود و سعی بر این است که تعداد زندانیان کمتر شود.
صادقی‌نیارکی با اشاره به فعالیت شوراهای حل اختلاف و صلح و سازش پرونده‌ها در این شوراها ابراز کرد: 48 هزار و 758 فقره پرونده فقط در شوراهای حل‌اختلاف در سطح استان رسیدگی شده است.
مقام عالی قضایی استان زنجان خشونت‌های کلامی، سرقت، خشونت رفتاری و تصادفات رانندگی را جزو 10 اتهام نخست استان در امور کیفری برشمرد و افزود: اجرای احکام در سیر نزولی ارتکاب قتل تاثیر به‌سزایی داشته است و در سال‌جاری تنها 4 قتل به وقوع پیوسته است.
صادقی‌نیارکی با بیان اینکه اعسار از پرداخت محکوم‌به، مطالبه وجه چک، تامین خواسته، طلاق و مهریه بیشترین مطالبات حقوقی را در سطح استان به خود اختصاص داده است، گفت: به ازای هر 1000 نفر در سطح استان 262 پرونده تکراری ثبت شده است.
وی با اشاره به اینکه میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها غیر از اجرای احکام 62 روز بوده است، گفت: این سیر نزولی قابل تحسین بوده و امید می‌رود که این حرکت تسریع شود.
صادقی‌نیارکی با بیان اینکه تاکنون 43 مورد پابند الکترونیکی به محکومان وصل شده است، خاطرنشان کرد: 36 مورد همچنان منصوب است.
رئیس‌کل دادگستری استان زنجان در مورد سلامت انتخابات پیش‌رو و پیشگیری از تخلفات انتخاباتی تصریح کرد: نامزدها، جریانهای سیاسی و دستگاه‌های برگزار کننده انتخابات علاوه بر مراقبتهای لازم حق ندارند از قانون عدول کنند. ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی در استان تشکیل خواهد شد و تاکید بنده به روسای دادگستری شهرستانها نیز مراقبت از سلامت انتخابات است.
انتهای پیام

captcha