خواسته مؤسسات قرآنی حذف دسته‌بندی «ارشادی»، «تبلیغاتی» است
کد خبر: 3822250
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
نکاتی از آخرین شفاف‌سازی مالی معاونت قرآن وزارت ارشاد/

خواسته مؤسسات قرآنی حذف دسته‌بندی «ارشادی»، «تبلیغاتی» است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین اقدام خود جزئیات و میزان حمایت‌ها از مؤسسات دارای مجوز از این وزارتخانه را منتشر کرد، اما خواسته همگان این است که برای حمایت مالی هرچه زودتر این نگاه دستگاهی حذف شود.

چند نکته در مورد انتشار جزئیات حمایت از موسسات قرآنی / از حذف نگاه دستگاهی تا الگوگیری دیگر دستگاه‌ها

به گزارش ایکنا؛ طی روزهای گذشته معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدام به انتشار جزئیات حمایت از 888 مؤسسه قرآن و عترت کرد که مجوز فعالیت از این وزارتخانه را دارند. وزارت ارشاد با انتشار جزئیات این حمایت‌ها فاز دیگری از شفاف‌سازی بودجه‌ای خود را به سرانجام رساند و نشان داد که در این زمینه از سایر نهادهای قرآنی جلوتر است. در ادامه به ذکر چند نکته در مورد این شفاف‌سازی پرداخته‌ایم.
1 – اولین نکته‌ای که در مورد این حمایت‌ها و انتشار آن به ذهن می‌رسد، میزان کم حمایت‌هاست،‌ براساس جدولی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرده است به طور میانگین هر مؤسسه دو میلیون تومان دریافت کرده‌ است. از سوی دیگر در خبر منتشر شده از سوی این وزارتخانه اعلام شده است؛ «بیش از هزار مؤسسه قرآنی در سال 1397 طرح‌های محتوایی خود را برای اجرا به دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارسال کردند که پس از بررسی، طرح‌های قرآنی ٨٨٨ مؤسسه، واجد شرایط حمایت تشخیص داده شد که مبالغ مصوب، اول تیرماه ۹۸ به حساب این مؤسسات واریز شد».
موضوع قابل طرح این است که در شرایط فعلی چه طرح‌هایی با مبالغی نزدیک به دو میلیون تومان قابلیت اجرا دارد؟ مطمئناً اگر هم طرح‌هایی باشد که با مبالغی نزدیک به این اجرا شود، میزان اثرگذاری چندانی حتی در موقعیت جغرافیایی فعالیت مؤسسه‌ای که طرح را ارائه داده است، نخواهد داشت. بهتر بود عنوان برخی از این طرح‌ها نیز در این جداول ذکر می‌شد.
2 – در جداول منتشر شده مشاهده نام استان‌هایی همچون تهران(با 70 مؤسسه)، اصفهان(63 مؤسسه)، خراسان رضوی(52 مؤسسه) و فارس(54 مؤسسه) در زمره استان‌هایی که بیشترین تعداد مؤسسات را در این جدول داشته‌اند تا حدودی طبیعی و قابل انتظار است، اما مشاهده نام استان کرمان با 56 مؤسسه نیز در نوع خود جالب است، استانی که اگرچه در فعالیت‌های قرآنی کشور(به جز مواردی جزئی) به افتخارات چندانی به ویژه در عرصه مسابقات و مسائلی از این دست نرسیده است، اما حضور در بین استان‌هایی همچون خراسان رضوی و تهران نشان می‌دهد، ظرفیت این استان و فراهم بودن زیرساخت‌ها برای جهش قرآنی مشهود است.
در حالی 56 مؤسسه از استان کرمان از حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار شده‌اند که در همین جدول به نام 16 مؤسسه کرمان جنوبی نیز اشاره شده است، بخشی که اگرچه به لحاظ جغرافیایی جزئی از استان کرمان است، اما معمولاً در ارائه آمار‌ها به صورت مجزا مورد توجه قرار می‌گیرد.
3 – در بین تمام مؤسساتی که از حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار بوده‌اند، نام مؤسسه «جامعه‌القرآن الکریم و اهل‌البیت» بسیار بیشتر از دیگر مؤسسات به چشم می‌خورد. از بین 888 مؤسسه که با ارائه طرح از حمایت‌‌های وزارت ارشاد بهره‌مند شده‌اند نام حدود 195 مؤسسه در جدول منتشر شده است. موضوعی که در وهله اول، پویا بودن شعب این مؤسسه در سراسر کشور را نشان می‌دهد.
به غیر از مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت که شعب آن در سراسر کشور بیشترین تکرار را در جدول منتشر شده دارد، مؤسسات دیگری همچون بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) و مهد قرآن نیز اگرچه با فاصله بسیار زیاد نسبت به جامعه‌القرآن، اما بیشترین تکرار را نسبت به سایر مؤسسات دارند. در مواردی نیز تنوع و تعدد مؤسسات در هر استان قابل توجه است و نشان از تلاش معاونت برای توزیع این حمایت‌ها به بهترین نحو ممکن را دارد.
4 – معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار جزئیات حمایت‌های خود از فعالیت‌های قرآنی و شفاف‌سازی‌هایی که تاکنون انجام داده بر هدفمند بودن توزیع اعتبارات و حمایت‌‌های خود از فعالیت‌های قرآنی مهر تأییدی زده است. ضمن قدردانی از اقدامات این نهاد قرآنی در مورد شفاف‌سازی بودجه‌ها و حمایت‌‌هایی که از بخش‌های مختلف انجام داده است، انتظار می‌رود دیگر نهادها و دستگاه‌های قرآنی و به خصوص سازمان تبلیغات اسلامی و ... نیز این رویکرد را سرلوحه خود قرار دهند و میزان حمایت‌هایی را که از بخش‌های مختلف به عمل آورده‌اند اعلام کنند.
5 – موضوع دیگری که در بحث حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، توزیع براساس نگاه دستگاهی است، این در حالی است که همه، معاونت قرآن وزارت ارشاد را عالی‌ترین بخش دولت در عرصه فعالیت‌های قرآنی می‌دانند و بر همین اساس است که همه فعالان قرآنی، فارغ از وابسته بودن به هر دستگاه و نهادی، چشم انتظار حمایت‌های این نهاد دولتی هستند. لذا بی‌راه نخواهد بود اگر مؤسساتی که از وزارت ارشاد مجوز ندارند نیز در انتظار حمایت این نهاد باشند.

انتهای پیام 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد حسین فدوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۷:۱۹
0
0
با سلام
گزارش های خبری شما در خصوص 888 موسسه خستگی را از تن ما بیرون کرد.
به نوبه خود از عزیزان ایکنا تشکر میکنم.

فدوی- معاون مدیرکل برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکتها
معاونت قرآن و عترت
captcha