مبانی فکری اسلام منبعث از احادیث امام صادق(ع)است
کد خبر: 3823015
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

مبانی فکری اسلام منبعث از احادیث امام صادق(ع)است

گروه معارف _ معاون پژوهش حوزه‌علمیه امام صادق(ع) زنجان با اشاره به اینکه غالب روایات و احادیث منقول در دین اسلام از امام صادق(ع)است، گفت: مبانی فقهی اسلام منبعث از احادیث ایشان است.

مبانی فکری اسلام منبعث از احادیث امام صادق(ع)استحجت‌الاسلام کریم حسنی، معاون پژوهش حوزه‌علمیه امام صادق(ع) زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان با اشاره به اینکه امام صادق(ع) نسبت به ائمه دیگر عمر طولانی‌تری داشتند و 65 سال ایام زندگی ایشان به طول انجامید، افزود:به همین علت ایشان به «شیخ‌الائمه» شهره هستند.
وی ابراز کرد: در عصر امام صادق(ع) امویان در حال سقوط بودند به همین دلیل دغدغه اصلی آنان اضمحلال دولتشات بود از سویی دیگر بنی عباس درصدد به دست گرفتن حکومت بود در این شرایط هر دوگروه مشغول جنگ قدرت بودند و کاری به ائمه معصومین (ع)نداشتند. امام صادق (ع) از این فرصت به نحو احسن استفاده کرده و اقدام به انقلاب علمی کردند.
معاون پژوهش حوزه‌ علمیه امام صادق(ع) عنوان کرد: در فضایی که نه یارحقیقی وجود دارد و نه فضای مناسب فراهم است امام صادق(ع) بهترین تصمیم را اتخاذ کرده  و با شروع نهضت علمی خویش شاگردان بی‌شماری را باواسطه وبی‌واسطه به صورت زنجیره‌وار تربیت کرد.
حسنی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در حرکت علمی ایشان این بود که اقوام و ملل مختلف باگرایش‌های فکری متنوع و ادیان گوناگون در کلاس درس ایشان حاضرشده و تلمذ می‌کردند.
وی رساله شرایع‌الدین،الاهوازیه و توحیدالامفصل را از جمله کتب منتسب به امام صادق(ع) دانست و یادآورشد: مبانی فکری تشیع برگرفته از روایات و احادیث این امام همام است.
انتهای پیام
captcha