دستورات بهداشت روان برای زائران سرزمین وحی
کد خبر: 3823472
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
بایسته‌های سلامت حج/9

دستورات بهداشت روان برای زائران سرزمین وحی

گروه سلامت ــ یکی از شرایط وجوب و قبول حج داشتن استطاعت ذهنی و روانی است، لذا توجه به دستورات بهداشت روان در این سفر می‌تواند به زوار کمک کند تا بتوانند با آرامش اعمال خود را انجام دهند.

دهم تیرماه///دستورات بهداشت روان در سفر به سرزمین وحیبه گزارش ایکنا؛ یکی از شایع‌ترین اختلالات در سفر به بیت‌الله الحرام عود بیماری‌های روانی است، برخی بیماران به تصور اینکه در سفر معنوی شفا می‌گیرند، به غلط دارو‌های خود را قطع کرده و بیماری آن‌ها مجددا بروز پیدا می‌کند. با بروز بیماری‌های روانی پرخاشگری و رفتار غیر اجتماعی به اوج خود می‌رسد و مشکلات فراوانی برای زوار دیگر ایجاد می‌کند، لذا به هیچ وجه دارو‌های افراد نباید قطع شود.

مشاهده هرگونه تغییر رفتار نظیر پرحرفی و ادعا‌های بزرگ معنوی از علائم مهمی است که باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد. استرس می‌تواند هم بیماری کنترل شده قبلی را بازگردانده و هم بیماری جدیدی را آغاز کند و موجب تشدید بیماری جدید شود. در پی استرس ممکن است اختلالات جسمی نظیر درد سردل، اختلالات ماهانه بانوان، تشدید بیماری‌های قلبی و فشار خون نیز پدید آید.

اختلال دیگری که ممکن است در افراد مسن ایجاد شود، عدم شناخت زمان، مکان و اختلالات شناختی است که اصطلاحا به آن دمانس(زوال عقل) می‌گویند؛ لذا از آن جا که یکی از شرایط وجوب حج، دارا بودن استطاعت ذهنی است، پیشنهاد می‌شود افرادی‌ که کهولت سن دارند و پزشک آن‌ها را از تشرف به حج منع می‌کند، به این سفر که شعور بالایی را طلب می‌کند، مشرف نشوند.

از اختلالات شایع دیگر، اختلال در سازگاری است؛ وسواس‌ها و اختلالات ارتباطی و رفتار‌هایی که متعاقب آن بروز پیدا می‌کند از جمله اختلالات روانی است که با استرس نیز تشدید می‌شوند. این بیماران حتی با شدت یافتن بیماری اصرار بر بازگشت به ایران دارند که این امر مقدور نیست.
 
از مشکلات رایج دیگر اعتیاد به موادمخدر است؛ اعتیاد در کشور عربستان جرم است و در معاینات پیش از عزیمت در صورت ابتلا، حتما باید به پزشک مراجعه شود. متأسفانه برخی افراد بدون درمان به این سفر مشرف می‌شوند، در این صورت دچار بیماری‌های ناشی از قطع دارو شده و برای خود، همراهان، هم کاروانی‌ها، مدیر و عوامل کاروان معضلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورند.
 
افراد مبتلا به موادمخدر باید توجه داشته باشند که مرکز پزشکی حج دارویی برای این منظور در اختیار نداشته و اصولا مجاز به تدارک آن نیست؛ لذا تشرف افراد معتاد اکیدا منع می‌شود مگر اینکه از چندماه قبل اقدام به ترک کرده باشند.
 
انتهای پیام
captcha