جای خالی نهج‌البلاغه در سیستم آموزشی کشور
کد خبر: 3825832
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

جای خالی نهج‌البلاغه در سیستم آموزشی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک معلم فعال در حوزه نهج‌البلاغه گفت: باید زمینه برای عملیاتی شدن سیره علوی را از طریق گسترش معارف، فهم و درک نهج‌البلاغه در جامعه فراهم کنیم و در این بین جای خالی کتاب نهج‌البلاغه در سیستم آموزشی کشور احساس می‌شود.

جای خالی نهج‌البلاغه در سیستم آموزشی کشورفاطمه قره شیخ بیات، مشاور تحصیلی در آموزش پرورش استان مرکزی و نفر اول رشته نهج‌البلاغه در چهارمین دوره مسابقات فرهنگیان سراسر کشور در گفت‌و ‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: نهج‌البلاغه مانند شخصیت امیرالمومنین(ع) که در مظلومیت و مهجوریت عمر خود را سپری کردند مهجور است؛ لذا باید بیشتر به نهج‌البلاغه بها داده و آن را کاربردی و عملیاتی کنیم.

وی افزود: تدبیر و تدبر در فهم خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه بسیار می‌تواند در همه اقشار جامعه و خاصه فرهنگیان که تربیت آینده‌سازان جامعه را در دست دارند کارگشا و راه‌گشا باشد.

نفر اول رشته نهج‌البلاغه در چهارمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان کشور ابراز کرد: آشنا کردن دانش‌آموزان با شخصیت والای حضرت علی(ع) و نهج‌البلاغه تأثیر بسزایی در تربیت این قشر دارد.

تقویت قدرت سخنوری با آموزه‌های نهج‌البلاغه

وی ادامه داد: از آنجا که مشاور تحصیلی دانش‌آموزان هستم؛ لذا وقت آزادتری نسبت به سایر معلمان در کلاس دارم که از این فرصت استفاده کرده قدرت سخنوری را به آنان آموزش می‌دهم تا بتوانند به‌خوبی صحبت کنند و قوه سخنوری خود را تقویت کنند.

قره شیخ بیات بیان کرد: از آنجا که فهم و درک نهج‌البلاغه بسیار سنگین است و ماه‌ها باید روی حتی یک فراز از نهج‌البلاغه کار کرد تا بتوان از آن بهره‌برداری کرد؛ لذا در این خصوص مهم است که برای آموزش دادن به دانش‌آموزان صبر و حوصله به خرج داد و بر آموزش استمرار بورزیم.

وی تصریح کرد: من به‌عنوان یک فرهنگی دغدغه‌ای که در خصوص دانش‌آموزان دارم این است که نهج‌البلاغه هم مانند سایر کتب آموزشی به سیستم آموزش و پرورش نیز اضافه شود و برای دبیران دینی و معارف به‌صورت تخصصی دوره‌های آموزشی نهج‌البلاغه برگزار کنند تا دانش‌آموز از پایه با معارف این کتاب ارزشمند آشنا شود.

این معلم فعال در حوزه نهج‌البلاغه اظهار کرد: نهج‌البلاغه یک کتاب چند بعدی است و یکی از بزرگترین ویژگی‌های شاخص این کتاب ارزشمند هم همین چند بعدی بودن آن است. می‌توانیم در فاز سیاست، عدالت، حکومت علوی و اسلامی وارد عمل شده و فرازهای این کتاب ارزشمند را در جامعه و زندگی پیاده و عملیاتی کنیم.

قره شیخ بیات ابراز کرد: باید زمینه برای عملیاتی شدن سیره علوی را از طریق گسترش معارف، فهم و درک نهج‌البلاغه در جامعه فراهم کنیم؛ لذا از مسئولان امر در بحث برنامه‌ریزی کتب درسی در مدارس خواهانم تا با تدبیر در این زمینه وارد عمل شده و کتاب نهج‌البلاغه را در سیستم آموزشی وارد کنند و از طرفی معلمان نیز با علاقه به تدریس این درس بپردازند.

وی گفت: والدین فرزندان خود را بهتر می‌شناسند؛ لذا به زمینه‌های استعداد فرزندان خود بیشتر واقف هستند و توصیه من به والدین این است که علاوه بر زمینه‌های ورزشی، هنری فرزندان خود را به معارف قرآنی و آموزه‌های کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه نیز رهنمون کنند و این کتاب را از مهجوریت بیرون آورند.

نفر اول رشته نهج‌البلاغه در چهارمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان کشور بیان کرد: هر چند کم است اما قرآن کریم نیز با همین برگزاری مسابقات و محافل قرآنی مورد عنایت و توجه است اما نهج‌البلاغه خیلی دور از دسترس مانده و امید دارم که این امر عملیاتی شود.
انتهای پیام

captcha