پیامدهای منفی نظم امنیتی منطقه برای کشورهای اسلامی
کد خبر: 3827030
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد:

پیامدهای منفی نظم امنیتی منطقه برای کشورهای اسلامی

گروه اجتماعی ــ تحلیل‎گر مسائل سیاسی، نظم امنیتی امروز منطقه خلیج فارس را تحمیلی و مبتنی بر حفظ منافع آمریکا و اسرائیل دانست.

نظم امنیتی منطقه، مبتنی بر حفظ منافع آمریکا و اسراییل استبه گزارش ایکنا از قم، عابد اکبری، تحلیل‎گر مسائل سیاسی امروز 23 تیرماه در نشست تخصصی حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام که در دفتر بعثه رهبری در قم برگزارشد گفت: امروزه به واسطه عدم وجود یک نظم امنیتی، حوادث و بحران‎های گسترده‎ای در منطقه شاهد هستیم.
وی افزود: نظم امنیتی منطقه، ناشی از راهبردها و توافقات قدرت‏‌های غربی است که با محوریت ایالات متحده در جهان اسلام شکل گرفته یا در آینده شکل خواهد گرفت.
این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: این نظم امنیتی اصول سه‌گانه‎ای را دنبال می‎کند که اولین هدف آن، تامین منافع اقتصادی قدرت‎های بزرگ و تعیق گفتمان غربی در مقابل جایگزینی گفتمان اسلامی وسومین موضوع مستخرج از نظم امنیتی، مشروعیت‌بخشی به امنیت رژیم صهیونیستی است.
وی گفت: این نظم امنیتی وارداتی، پیامدهایی برای جهان اسلام به بار داشته است که در راس همه این پیامدها رد پای رژیم صیهونیستی را شاهد هستیم.
اکبری یادآورشد: اسلام‌هراسی و بازتولید مفاهیمی که منجر به اسلام هراسی می‌شود از پیامدهای این نظم امنیتی است؛ افزایش شکاف فرهنگی و نژادی در منطقه؛ تشدید تمایل به تجزیه‌طلبی از دیگر پیامدهای این نظم امنیتی است.
وی گفت: گروه‎های شکاف‌زا و گروه‎هایی که در شکاف‎های این نظم شکل می‌گیرند مانع بزرگی برای امنیت منطقه هستند.
وی افزود: این پیامدها، دو دسته کارکردی دارند؛ نخستین دسته معطوف به این گزاره هستند که بازیگران منطقه که در جهان فعالیت دارند از این پیامدها آسیب می بینند، به جز رژیم صهیونیستی؛ لذا این بازی، بازی همه سر باخت برای جهان اسلام است.
این پژوهشگر سیاسی بیان کرد: نظم امنیتی جدیدی که می تواند به همگرایی بازیگران منجر شود، پاسخی به شرایط بی ثباتی فعلی است؛ در این نظم کلیدواژه‎هایی وجود دارد که اولین آن، مردم‌محور کردن امنیت است.
وی گفت: عدالت از جمله واژه‎هایی است که اسلام همیشه آن را در گفتمان خود تکرار کرده است همچنین مقابله با نظم امنیتی تزریقی رایج، از دیگر کلیدواژه‎های گفتمان نظم اسلامی است.
انتهای پیام

captcha