از رضایت‌بخش بودن میزبانی زنجان تا مهجوری فعالیت‌های قرآنی در تلویزیون
کد خبر: 3827172
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

از رضایت‌بخش بودن میزبانی زنجان تا مهجوری فعالیت‌های قرآنی در تلویزیون

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی سراسر کشور در بخش پسران درحالی برگزار شد که عمده متسابقان از میزبانی زنجان ابراز رضایت داشتند اما از کمرنگ بودن فعالیت‌های قرآنی در برنامه‌های شاخص تلویزیون گلایه داشتند.

از رضایت‌بخش بودن میزبانی زنجان تا مهجور ماندن فعالیت‌های قرآنی در برنامه‌های شاخص تلویزیونبه گزارش ایکنا از زنجان، سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی پسران در بخش پژوهشی به میزبانی زنجان برگزار شد. در این مسابقات 495 دانش‌آموز از سراسر کشور در 5 رشته شامل احکام، تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و انشای نماز به رقابت پرداختند.
دنبال رقابت نیستیم، رسیدن به جامعه قرآنی هدف است
محمدرضا مسیب‌‌زاده، مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش در مورد روند برگزاری این مسابقات اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور به میزبانی زنجان از ۵ سال پیش برنامه‌ریزی شده است‌؛ هرچند که در این سال‌ها استان زنجان شاهد تغییرات مدیریتی بوده اما فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز بالاتر از سطح تغییرات مدیریتی است و و هر مسئولی در هر کجا خدمت کند، قطعاً به قرآن ارادت دارد.
وی با اشاره به برگزاری مسابقات کتبی در بخش پژوهشی تصریح کرد: تاکنون هیچگونه نقص و کمبودی را در روند برگزاری مسابقات شاهد نبودیم و زنجانی‌ها تمام تلاش خود را برای میزبانی شایسته انجام دادند.
این مسئول در مورد اطلاع‌رسانی و پوشش رسانه‌ای مسابقات قرآن بیان کرد: متأسفانه مردم آگاهی چندانی از رویدادهای قرآنی ندارند و حتی در نظرسنجی انجام شده از تهرانی‌ها تنها ۱۱ درصد مردم از برگزاری مسابقات بین‌المللی اطلاع داشتند و این موضوع نیاز به فرهنگسازی دارد.
مسیب‌زاده ادامه داد: همه ما به قرآن اعتقاد داریم و برای آن قداست قائلیم اما تدبر در قرآن و عمل به آن را به‌درستی در زندگی خود پیاده نکردیم و احترام به این کتاب آسمانی به تنهایی کافی نیست.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: در یک تعبیر ساده بنایی که ساخته می‌شود برای این نیست که مردم از ظاهر آن لذت ببرند بلکه باید در بخش‌های مختلف آن حضور یافته و از فضاها و امکانات آن استفاده و در آن زندگی کنند در این حالت است که به شکل کاربردی از بنا بهره‌مند شدند.
مسیب‌زاده بیان کرد: مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای فعالان قرآنی فرمودند که ما در زمینه مسائل تخصصی پیشرفت‌های خوبی داشتیم و حلفظان، قاریان، طلاب علوم قرآنی و مفسران ایرانی در دنیا سرآمد هستند اما در جامعه آن‌طور که شایسته است کار نکردیم.
وی با اشاره به اینکه در مسابقات قرآن دانش‌آموزی به‌دنبال رقابت و معرفی برنده و بازنده نیستیم، ابراز کرد: در این مسابقات ایجاد فضای معنوی و تشویق دانش‌آموزان به فعالیت‌های قرآنی مطرح است اما از طرفی تا رقابت در میان نباشد، پیشرفت حاصل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از چهار سال گذشته مسابقات شکوفه‌ها و مسابقات آموزش و پرورش با هم ادغام شده است، عنوان کرد: تنها در مسابقات رسمی حوزه دانش‌آموزی در بخش قرآن آموزش و پرورش است که با مساعدت اوقاف از موازی‌کاری جلوگیری شده است.
مسیب‌زاده با اشاره به اینکه سه اصل در برنامه‌های قرآنی در مدارس در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: محوریت برنامه‌ها مدرسه است که فعالیت‌ها در مدارس پیگیری و دنبال می‌شود.
مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اثربخشی برنامه‌های قرآنی دیگر محور این برنامه‌ها است، گفت: ما مسئول 13.5 میلیون دانش‌آموز هستیم نه مسئول دانش‌آموزان قرآنی و مذهبی که راه را یافته‌اند.
وی با اشاره به اصل سوم در برنامه‌های قرآنی آموزش و پرورش که توجه به توسعه مشارکت و استفاده از ظرفیت پرورشی و فرهنگی در سراسر کشور است، گفت: بارها گفته شده آموزش و پرورش نه می‌تواند نه می‌خواهد به تنهایی بحث تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را عهده‌دار شود.
مسیب‌زاده تصریح کرد: آموزش و پرورش ضمن قدردانی از صدا وسیما، اوقاف و امور خیریه، شورای عالی قرآن، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد اقامه نماز که همواره یار و همراه ما بوده دعوت می‌کند از دستگاه‌های مختلف با آموزش و پرورش همکاری کرده تا بتوانیم اقدامات اثربخش و فراگیر را انجام دهیم.
فعالیت‌های قرآنی در رسانه‌ مهجور مانده است
محمدجواد رسولی‌نیا، شرکت‌کننده از استان قزوین در رشته نهج‌البلاغه پایه دهم از تجربه سومین حضور خود در مرحله کشوری مسابقات سخن گفت و افزود: مهمان‌نوازی مردم و آموزش و پرورش زنجان قابل تقدیر است. از حضور در دانشگاه زنجان به‌عنوان محل مسابقات و اسکان لذت بردیم و نظم حاکم بر مجموعه و پذیرایی از دوره قبل بهتر بود.
وی رسانه‌ای کردن این رویداد بزرگ قرآنی را یک پیشنهاد مهم برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی برشمرد و گفت: این مسابقات قرار بود از شبکه قرآن پخش شود اما محقق نشد. در حالی که وقتی دانش‌آموزان در منزل این رویداد قرآنی را مشاهده می‌کنند، از آن آگاه شده و به فعالیت‌های دینی ترغیب می‌شوند.
این دانش‌آموز در مورد شهر زنجان ابراز کرد: گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان از شاهکارهایی معماری است که علاقه زیادی به بازدید از آن داشتم. افراد بزرگی مثل آیت‌الله شبیری از این استان برخاستند. این شهر به پایتخت شور و شعور حسینی شهرت دارد و بارها عزاداری حسینیه اعظم زنجان را از تلویزیون مشاهده کرده‌ام.
وی در مورد سوابق قرآنی خود یادآور شد: بنده در کنار مسابقات قرآن، عترت و نماز، از پایه هفتم در رشته پژوهش نهج‌البلاغه فعال هستم. یکی از حسن‌های این مسابقات این است که از مدرسه تا مرحله کشوری، نظم و برنامه ویژه‌ای به دانش‌آموزان می‌دهد، ساختار و اصول داوری را برای آن‌ها معرفی می‌کند و منابع را به آن‌ها ارائه می‌دهد و دانش‌آموزان در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرند.
وی گفت: یکی از مهم‌ترین ارکانی که دانش‌آموزان را به مبحث قرآن تشویق می‌کند، برگزاری مسابقات است. این مسابقات از لحاظ مادی، جایزه چندانی ندارد، اما بهانه‌ای برای حضور دانش‌آموزان و بهره‌مندی از فضای معنوی است.
رسولی‌نیا تقسیم‌بندی مسابقات به دو بخش آوایی و پژوهشی را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: دانش‌آموزان در کنار مباحث قرآن، عترت و نماز می‌توانند تاثیر خوبی در زندگی شخصی خود بگیرند.
تأثیرگذاری در مخاطب بیش از برنده شدن برایم مهم است
دیگر شرکت‌کننده از استان مازندران در رشته انشای نماز فضای مسابقات را دوستانه و عاری از نقطه ضعف توصیف کرد و گفت: اولین بار است که در مسابقات قرآن، عترت و نماز به مرحله کشوری راه یافتم و خیلی دوست داشتم استان زنجان را ببینم.
وی در مورد تاثیر قرآن در زندگی افراد ابراز کرد: کسانی که در حوزه قرآنی فعال هستند نشاط، امید و انگیزه تلاش بیشتری دارند و ناامیدی کمتر آن‌ها را آزار می‌دهد، مسابقات قرآن نیز سرشار از فضای مثبت است.
این دانش‌آموز با اشاره به اینکه انگیزه‌اش از حضور در این مسابقات اصلاً رقابت در این عرصه نبود، گفت: در مرحله نخست فقط این قصد را داشتم که مطلبی راجع به نماز بنویسم و اگر این مطلب حتی در یک نفر تاثیر بگذارد برایم ارزشمند است.
شوق حضور در حسینیه اعظم زنجان
یکی از شرکت‌کنندگان اهل خراسان شمالی که در رشته احکام در پایه دهم در این مسابقه قرآنی حضور یافته است، با ابراز رضایت از میزبانی زنجان بیان کرد: سطح سؤالات بالاتر از حد انتظار و تصورم بود اما سؤال‌ها استاندارد طراحی شده بود.
وی با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته اطلاعات زیادی در مورد زنجان داشتم و مطالبی راجع به گنبد سلطانیه، مقبره قیدار نبی و موزه رختشویخانه شنیده بودم، ادامه داد: همیشه دوست داشتم به استان زنجان سفر کنم.
وی گفت: زنجان مداحی با نام حاج مهدی رسولی دارد که افتخار این شهر به‌شمار می‌رود. این شهر در ایام محرم حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد و مایلم در ایام محرم در حسینیه اعظم زنجان حضور داشته باشم.
یادآور می‌شود، افتتاحیه این مسابقات در حالی برگزار شد که قرار بود بخش‌هایی از آن به شکل زنده از شبکه استانی اشراق و شبکه قران و معارف سیما به شکل زنده پخش شود و حتی مجری این موضوع را در مصاحبه با نماینده ولی‌فقیه ذکر کرد اما گویا پخش زنده این قسمت از شبکه قرآن انجام نشده است.
محسن لطیفی، مدیرکل صدا و سیمای زنجان گفت: بنده در مورد پخش زنده صحبتی نکردم. پوشش مراسم طبق صحبت‌هایی که انجام گرفته اجرا شده و اگر کسی ادعایی در مورد پخش زنده داشت، مراتب را از مسئول مربوطه یا مسئول برگزاری افتتاحیه سؤال کند.
انتهای پیام
captcha