همایش «قرآن‌پژوهی» در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 3827551
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

همایش «قرآن‌پژوهی» در اردبیل برگزار شد

گروه فرهنگی ــ همایش «قرآن‌پژوهی» دیروز 24 تیر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل برگزار شد.

خداوند یک دین را نازل کرده استبه گزارش ایکنا از اردبیل، امین فتحی، استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی، روز گذشته، ۲۴ تیرماه در همایش «قرآن‌پژوهی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، گفت: خداوند در طول تاریخ فقط یک دین دارد اینکه می‌گوییم ادیان، غلط است بلکه ظاهر و احکام دینی وابسته به زمان و مکان متفاوت است.

وی افزود: قرآن حضرت ابراهیم را حنیفأ مسلمأ، حضرت عیسی(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت شعیب(ع)، حضرت یعقوب(ع) و همه را مسلمأ خطاب می‌کند، چون در طول تاریخ خداوند فقط یک دین دارد.

فتحی بیان کرد: بسیاری از مردم معتقدند که امام رضا(ع) به زور به ایران آورده شده است، اما چنین تفکری غلط است، چون امام رضا(ع) می‌توانست با توجه به علم غیب و باتوجه به اینکه از آینده آگاه بود و می‌دانست که به شهادت خواهد رسید می‌توانست به ایران سفر نکند.

وی تصریح کرد: اگر امام رضا(ع) به ایران نمی‌آمد امروز نه ایران شیعه بود و نه از انقلاب اسلامی خبری بود، از نفس قدسی امام رضا(ع) همین را بگویم که نقشی که در پالایش فکری و رفتاری که در ذهن ایرانیان دارد با هیچ سنجشی قابل اندازه‌گیری نیست.

فتحی گفت: همه چیز در قرآن آمده است، ولی دانشمندان مسلمان و مفسرین قرآن اینگونه بیان می‌کنند که قرآن در پاسخ به نیاز‌های جامعه دارای سه دیدگاه حداکثری، حداقلی و بینابینی است، حداکثری‌ها می‌گویند قرآن پاسخگوی تمام نیاز‌های جامعه است، حداقلی‌ها می‌گویند قرآن فقط کتاب هدایت است و اسباب و ابزار هدایت فقط در قرآن آمده است، اما بینابینی‌ها می‌گویند نه حداکثری و نه حداقلی، می‌گویند در قرآن همه چیز است، ولی کار هرکسی نیست همه چیز را از قرآن بداند و همه علوم فقط در پیشگاه اهل بیت بوده و درحال حاضر اهل بیت در دوران غیبت است و این بیانات آنان است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به سوره یوسف تأکید کرد: قرآن برای تعقل نازل شده است و اگر می‌خواهید قرآن را پژوهش کنید باید با قلبتان به سراغ قرآن بروید، کسی که میخواهد به سراغ قرآن برود باید تفکر هم داشته باشد و بالاتر از آن تذکر است.

فتحی در آخر به محور‌های قرآن‌پژوهی این همایش ولایه‌هایی از قرآن اشاره کرد و افزود قرآن ۴ لایه دارد که عبارتند از: ۱- عبادت ۲- بشارت ۳- لطایف ۴- حقایق و می‌توان به اثرات روانشناختی تلاوت و حفظ قرآن در رشد و ارتقای سلامت معنوی، آثار زندگی قرآنی در سلامت جسمی و روانی افراد، بررسی معیار‌های سبک زندگی اسلامی درقرآن، نشاط و تفریح سالم از منظر قرآن و مدیریت و مسئولیت پذیری در قرآن نیز اشاره کرد.

انتهای پیام

captcha