واقعه گوهرشاد از هویت ملی صیانت کرد
کد خبر: 3827722
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی:

واقعه گوهرشاد از هویت ملی صیانت کرد

گروه فرهنگی- رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: واقعه گوهرشاد یک صیانت در برابر هویت ملی و معرفی غیرت مردمان دینی است.

واقعه گوهرشاد از هویت ملی صیانت کردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی امروز 25 تیرماه به مناسبت بزرگداشت واقعه مسجد گوهرشاد و گرامیداشت روز عفاف و حجاب درهفدهمین برنامه از سه شنبه‌های فرهنگی که در موزه قرآن آستان قدس رضوی با حضور جانبازان و خانواده شهدای قیام گوهرشاد برگزار شد، اظهار کرد: واقعه گوهرشاد همواره یکی از اسنادی است که بی لیاقتی رضاخان را در مقابل جان‌های مردم عادی که غیر از نماز، دعا و زیارت قصد دیگری نداشتند و آرمانشان تنها دفاع از دین بود؛ نشان می‌دهد. از این رو تمام دستگاه‌ها باید توجه کنند این واقعه یک صیانت در برابر هویت ملی و معرفی غیرت مردمان دینی است. 
وی افزود: در نتیجه این دفاع‌ها منجر به خاک و خون کشیده شدن مردم توسط این رژیم شد. از این رو است که ما باید نسبت به این امر بیش از پیش اهتمام بیشتری داشته باشیم.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی عنوان کرد: همواره واقعه گوهرشاد دارای پیشینه تاریخی است که به گفته مقام معظم رهبری 30 سال دیر به فکر آن افتادیم و 30 سال دیر در این راستا اقداماتی صورت گرفت. این واقعه به نوعی فاجعه‌ای است که در دوره خود در مسجد گوهرشاد روی داد که از این نظر قابل تأمل بوده و هم به لحاظ موضوعات مختلف دیگری که پیرامون این واقعه وجود داشته  قابل توجه است و باید در جامعه امروز به آن‌ها توجه لازم شود.
گنابادی نژاد با بیان اینکه  در این راستا اقدامات ارزشمندی هم انجام شده است، اضافه کرد: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به نمایشنامه«باغ خونی» که توسط هنرمندان این شهر تولید و اجرا شد اشاره کرد که در سال گذشته همچنین در سال جاری  به نمایش درآمد. این نمایشنامه به نوبه خود توانست به اثری فاخر در عرصه استانی و ملی تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: البته که توجه به این واقعه تنها با این نمایشنامه به اتمام نرسیده و همچنین نباید ماجرایی باشد که در تریبون‌های انقلابی، اجتماعی و نهادهای مختلف به آن کم توجهی شود. این در حالی است که در آینده توجه گسترده‌تری به این موضوع خواهیم کرد. 
فن‌آوری فرهنگی یکی از خلأهایی حوزه فرهنگ 
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی عنوان کرد: باید گفت که ما ذخایر، منابع، فرصت‌ها و امکانات قابل توجهی در عرصه فرهنگی داریم البته در این میان باید گفت که در فرهنگ، خلأهایی احساس می‌شود و می‌توان به حوزه فن‌آوری و فرآورده فرهنگی اشاره کرد که متاسفانه نسبت به این دو امر هیچگونه توجهی نشده است.
گنابادی نژاد افزود: این در حالی است که ما بر این باور هستیم می‌توانیم با استفاده از سرمایه‌های غنی دستاوردهای خوبی داشته باشیم اما این باور غلطی است و اگر مدیری نتواند به فن‌آوری‌ها و فرآورده‌های فرهنگی توجه داشته باشد نمی‌تواند آن تاثیر گذاری باید را داشته باشد. 
وی خاطرنشان کرد: موضوع فن‌آوری در فرهنگ را همانگونه که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند؛ راهیان نور می‌تواند یکی از فن‌آوری‌های فرهنگی محسوب شود. از این رو سازمان کتابخانه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی با اقدام برنامه‌های سه‌ شنبه‌های فرهنگی به نوعی توانسته است به فن‌آوری و فرآوری فرهنگی کمک کند.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: در واقع این اسناد همیشه در این گنجینه بوده است و ما در گذشته می‌توانستیم از آن‌ها استفاده کنیم اما متاسفانه با وجود ارزشمندی این اسناد از آن‌ها آنگونه که باید استفاده نکردیم. با این وجود امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور با استفاده از اینگونه ذخایر آستان قدس رضوی به یکی از الگوهای موثر در عرصه ملی و بین‌المللی تبدیل شویم.
گنابادی نژاد عنوان کرد: همواره عفاف و حجاب یک میراث ارزشمندی برای ما به شمار می‌رود که در وجود مردان و زنان ما عجین شده است و افراد زیادی برای برچیده شدن آن از میان زنان و مردان ما اقدامات زیادی انجام دادند و در این مسیر هزینه‌های زیادی را نیز صرف کردند. 
وی خاطرنشان کرد: افرادی  پای حجاب ایستادند که شاید کمترین بهره‌ای را به لحاظ کلاسیک و آکادمیک از تحصیلات حوزه علم نداشتند و اجازه نمیدادند زنانشان بدون حجاب بیرون روند. در مقابل محرومیت‌های اجتماعی که رضاخان برای آن‌ها به وجود آورده بود به جان خریدند.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: امروزه حجاب به یک دستاورد فرهنگی رسیده چرا که اخبار زیادی از سراسر دنیا در خصوص محجبه شدن افرادی که دارای مذاهب مختلفی هستند به گوش می‌رسد.بنابراین سازمان کتابخانه‌ها با دارا بودن گنجینه غنی خود، می‌تواند مجال خوبی برای انتقال این پیام‌ها باشد.
از بین رفتن قبح حجاب، بالاتری زیان در جامعه
سردار غلامحسین صفایی، جانباز و فعال فرهنگی در ادامه این مراسم عنوان کرد: شهر مشهد با این کمبود مواجه بود که چنین اقدامی در آن صورت گیرد و خوشبختانه این اقدام توسط آستان قدس رضوی انجام شد و اقدامی کاملا شایسته‌ای بود. اما در این راستا من چند درخواستی از آستان قدس رضوی، ستاد امر به معروفف نیروی انتظامی، مرکز آفرینش‌های آستان قدس رضوی، سازمان تبلیغات استان و همچنین صداوسیمای استان نیز دارم.
وی افزود: اینکه در کشور قبح حجاب از بین رفته بالاترین زیان برای جامعه است. از این رو از تمام این نهادها که توانایی ترویج این فرهنگ را دارند انتظار می‌رود که تلاش کنند و نسبت به این امر بی توجه نباشند.
صفایی عنوان کرد: حیای زنان و غیرت مردان ایرانی در برابر کشف حجاب رضاخان منجر به قیام گوهرشاد شد. اکنون هم افراد تا جایی که توانایی دارند باید این کار را انجام دهند چرا که این کارها نتایجی را به دنبال دارد که تا آینده ماندگار می‌شود.
انتهای پیام
captcha