حذف کتب قرآنی در مقطع پیش‌دبستانی/ آموزش قرآن کاربردی می‌شود
کد خبر: 3828065
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹

حذف کتب قرآنی در مقطع پیش‌دبستانی/ آموزش قرآن کاربردی می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی- رئیس اداره امور آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: با تغییر محتوای پیش‌دبستانی 2 دیگر به صورت مجزا کتاب قرآن نخواهیم داشت، ولی در پیش 1 همچنان از کتاب رنگین‌کمان برای آموزش استفاده می‌شود و به مرور محتوای این دوره نیز تغییر خواهد کرد.

تغییر محتوای پیش دبستانی‌ها/حذف کتب قرآنیبه گزارش ایکنا از یزد، یوسف حقیر، رئیس اداره امور آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، 26 تیرماه در کارگاه آموزشی مدیران مؤسسات قرآنی استان یزد اظهار کرد: محتوای قرآنی دروس پیش‌دبستانی در حال تغییر رویکرد است به نحوی که رویکرد قبلی آموزش بر اساس ترم و موضوع‌محور بود که واحد‌های کاری داشت و کتاب‌های تفکیکی در بخش قرآن، علوم، زبان آموزی، ریاضی و واحد‌های کاری جداگانه بود.

وی ادامه داد: اکنون به سمت پروژه‌محور حرکت کرده و به سمت مواردی پیش رفته که مورد علاقه دانش‌آموز و مواردی که ارزش یادگیری دارد و آنچه برای زندگی ضروری است مطرح خواهد‌ شد و در کلاس پس از ارائه مطالب درسی سؤالاتی مطرح می‌شود که ممکن است سؤال برخی از دانش‌آموزان یا گروهی از نوآموزان باشد.

حقیر افزود: مربی به گونه‌ای دانش‌آموزان را هدایت می‌کند که خودشان پاسخ سؤالات خودشان را به دست بیاورند و معلم نقش هدایتگری را به عهده دارد.

وی ادامه داد: به دلایلی که گفته‌ شده دیگر تفکیک کتب را نداریم و آموزش به صورت تلفیقی و درهم تنیده است. نوآموز به صورت مشاهده‌ای آموزش می‌بیند و در حین مشاهده از همه‌ حواسش باید استفاده کند و فقط نباید به دیدن بپردازد کودک در حین مشاهدات سؤالاتی می‌پرسد که معلم آن سؤالات را فهرست و دسته‌بندی انجام می‌دهد و از بچه‌ها می‌خواهد پاسخ سؤالات را پیدا کنند.

رئیس اداره امور آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: پاسخ به سؤالات کودکان مراحلی دارد که این مراحل در کارگاه‌هایی که پایان مردادماه برای مربیان برگزار می‌شود آموزش داده‌ می‌شود. کودکان وقتی به سؤالات خودشان پاسخ می‌دهند مسائل دینی و قرآنی، مهارت‌های اجتماعی، پرورش خلاقیت و عواطف و ریاضیات را آموزش می‌بینند. در واقع همه‌ دروس با هم و در کنار هم آموزش داده خواهد شد برای مثال در داستان هم مباحث ریاضی به نوعی آورده می‌شود و هم نکات آموزشی، صفات همدردی یا اعداد و مهارت‌های دیگر را کودک از قصه یاد می‌گیرد.

حقیر بیان‌ کرد: بر همین اساس رویکرد به صورت کاملاً تلفیقی اجرا خواهد شد و در سال گذشته دو کتاب رنگین‌کمان 1و2 آموزش داده می‌شد و امسال به این سمت رفته‌ایم که نوآموز دیگر کتاب نداشته‌ باشد و مفاهیم به صورت کاربرد‌ی آموزش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: برای مربی کتاب ویژه‌ای در نظر گرفته شده به عنوان کتاب راهنماست که آموزش ببیند چگونه با نوآموزان کار کند و کتاب دیگر کتاب مرجعی است که داستان‌ها، شعر‌ها، قصه‌ها و انواع کاردستی‌ها آمده‌ است و برخی وسایل و پاکت‌های آموزشی نیز برای تدریس آماده‌ می‌شوند.

حقیر اظهار کرد: با تغییر محتوای پیش‌دبستانی 2 دیگر به صورت مجزا کتاب قرآن را نخواهیم داشت ولی در پیش‌دبستانی 1 همچنان از کتاب رنگین‌کمان به جهت آموزش استفاده خواهیم کرد تا به مرور محتوای این دوره نیز تغییر خواهد کرد.

وی افزود: برای دوره پیش‌دبستانی یازده هدف در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها انس کودکان با قرآن است و در این بخش به مباحثی که باید در بحث قرآنی آموزش داده‌ شود و هم نحوه آموزش مطرح شده‌ است. آنچه مورد تأکید است علاقه به قرآن کریم و یادگیری قرآن است. فقط بحث علاقه مطرح است تا در مراحل بعدی آموزش قرآن پذیرا شود و همچنین پخش نوا‌های قرآنی که جذاب و زیبا هستند بسیار اهمیت دارد. علاقه به حفظ قرآن علی‌الخصوص برخی سوره‌ها قرآنی باید ایجاد شود اما اجباری برای حفظ نداریم.

رئیس اداره امور آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: هدف سوم آشنایی با برخی از آموزه‌های قرآنی است و در آن آیات و پیام‌های قرآنی که حداکثر دارای 5 کلمه است برای نوآموزان بیان می‌شود و کودک مفهوم و ارتباط آن پیام را با زندگی آموزش خواهد دید.

وی با اشاره به هدف چهارم ادامه داد: علاقه به شنیدن برخی از داستان‌های قرآنی سبب می‌شود که کلاس جذاب شود و علاقه کودک به قرآن نیز افزایش پیدا کند. علاقه به یادگیری خواندن قرآن هدف آخر است که البته خواندن قرآن کریم در پایه‌های بالاتر ابتدا به صورت روخوانی و پس از آن به صورت روانخوانی آموزش داده خواهد شد.

حقیر افزود: نرخ پوشش دوره پیش‌دبستانی به عنوان شاخص دوره استان به حساب می‌آید. در واقع توجه به اینکه چه درصدی از کودکان دوره‌های پیش‌دبستانی را در استان گذرانده‌اند خیلی مهم است و در تفاهم‌نامه‌ها مورد تأکید قرار گرفته تا بتوانیم کم‌کم پوشش صد در صدی کودکان را داشته‌ باشیم.

رئیس اداره امور آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد تصریح کرد: چون اعتبارات بر اساس گزار‌ه‌ها و آمار تخصیص داده‌ می‌شود خواهشمندیم آمار قرآن‌آموزان خود را در سامانه ثبت کنند.

محمد جواد شاهدی، کارشناس مدارس غیردولتی استان یزد، نیز در این نشست گفت: طی سال‌های آتی ممکن است که مجوز آموزش و پرورش برای برخی فعالان مورد نیاز باشد. به همین دلیل از عزیران درخواست دارم به یک نحوی وارد زیرمجموعه آموزش و پرورش شوند.

وی ادامه داد: اداره مشارکت‌های علمی در وزارتخانه و مدارس غیردولتی به دنبال این موضوع هستند که مدارس غیردولتی را مثل دولتی به نحوی محدود کنند و سامانه برای مدارس سقف تعیین می‌کند که براساس ظرفیت نوسازی مدرسه مشخص می‌کند که شما حق دارید چهار کلاس و مثلاً 70 ظرفیت نوآموز ثبت نام کنید.

شاهدی تصریح‌ کرد: شهریه‌ امسال مدارس کاملاً قابل قبول است و سعی شده شهریه‌ها به نحوی به هم نزدیک باشند و میانگین شهریه‌ها یک میلیون و 800 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: این شهریه براساس امکانات مؤسسه و خدمات آن و مبلغ شهریه‌ آموزش و پرورش و برخی موارد دیگر تعیین شده است.

انتهای پیام

captcha