مراقبت‌های بهداشتی در زمان رمی جمرات
کد خبر: 3828207
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
بایسته‌های سلامت حج/ 17

مراقبت‌های بهداشتی در زمان رمی جمرات

گروه سلامت ــ یکی از مکان‌هایی که زوار بیت‌الله الحرام باید مراقب سلامت خود باشند، مشعرالحرام و به ویژه در زمان رمی جمرات است؛ بدین جهت توجه به نکات بهداشتی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

مراقبت‌های بهداشتی در زمان رمی جمراتبه گزارش ایکنا؛ وقوف حجاج در مشعرالحرام در ایام تشریق، خستگی ناشی از اعمال متوالی، ازدحام در زمان رمی جمرات و پیاده‌روی‌های طولانی مدت، می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی زائران به وجود آورد، لذا توجه به نکات بهداشتی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.
 
براساس وقت تعیین شده یکی دو ساعت قبل از حرکت به طرف مشعرالحرام وسایل خود را آماده کنید و حتما آب کافی برای نوشیدن و وضو و زیرانداز به همراه خود داشته باشید.
 
در مشعرالحرام به دلایلی همچون؛ اضطراب حرکت کاروان و جاماندن از آن، تراکم جمعیت، سر و صدا، دود اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه و ترافیک شدید، تغییرات هوا (بعضا سردی نیمه شب یا بارندگی)، بیداری و عدم استراحت(عدم شرایط مناسب برای استراحت کافی) و خستگی مفرط، نیاز به پیاده روی نسبتا طولانی همراه ساک و بسته و وسایل شخصی، ناآشنا بودن به مسیر، محیط، مقصد و چادرها، گم شدن بعضی از زائران، تداوم اعمال نسبتا سنگین و تحلیل رفتن قوا و ... بدن در معرض ابتلا به بیماری‌ها از جمله گرفتاری‌های تنفسی می‌شود.

در صورت امکان از قبل کروکی‌های مربوط به چادر‌ها را داشته باشید، تا سرگردان نشوید؛ قبل از عزیمت برای رمی جمرات، از داشتن بند عینک، دمپایی راحتی، سنگ‌های جمع‌آوری شده، بطری آب و .. اطمینان حاصل کنید.
 
برای جمع‌آوری سنگ ریزه در رمی جمرات حتی‌المقدور از دستکش یکبار مصرف یا کیسه نایلون استفاده کنید و دست‌ها را برای جمع کردن سنگ ریزه از محل‌ها ناامن و غیر بهداشتی و نیز اطراف سوراخ‌های موجود در خاک که احتمالا لانه حشرات است، خود‌داری کنید. ضمنا برای جمع‌آوری سنگ سعی کنید که از کوه بالا نروید. در حین رمی جمرات نیز در تراکم جمعیت، از خم شدن، جهت برداشتن اشیا از روی زمین پرهیز کنید.
 
برای رمی جمرات، از عینک‌های طلقی استفاده کنید تا دچار آسیب ناشی از اصابت سنگ نشوید.
 
بعد از اتمام اعمال اشاره شده، استحمام کنید و به استراحت بپردازید تا جهت انجام بقیه اعمال انرژی لازم را ذخیره کنید.
 
از پهن کردن لباس‌های شسته برروی پنجره‌های آلوده، دیوارها، چادر‌های غیر تمیز و محل‌های عبور و مرور جدا پرهیز کنید. می‌توانید لباس‌های خود را در فرصت مناسب تری بشویید.
 
انتهای پیام
captcha