طرفداران حج سکولار مفهوم قرآنی این فریضه را نفهمیده‌اند
کد خبر: 3828657
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
حجت‌الاسلام اسلامی:

طرفداران حج سکولار مفهوم قرآنی این فریضه را نفهمیده‌اند

گروه حوزه‌های علمیه ــ رابط بعثه مقام معظم رهبری و امام جمعه تاکستان با بیان اینکه برخی با تفسیر رأی آیات قرآن دنبال تحمیل سلیقه بر احکام الهی هستند، گفت: شاهزادگان وهابی سعودی، که با ممنوعیت برائت از استکبار دنبال سکولاریزه کردن حج هستند، مفهوم این عبادت الهی را نفهمیده‌اند.

حج / تکمیلحجت‌الاسلام والمسلمین علی اسلامی، رابط بعثه مقام معظم رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه حج یکی از مهم‌ترین فرائض اسلامی است که از دوره آدم و نوح(ع) سابقه داشته است، گفت: وقتی سوژه و موضوعی در دین مطرح شد، به ویژه وقتی این موضوع برجسته و محور باشد، در تبیین و تحلیل آن باید جوانب مختلف را بسنجیم تا سخنی برخلاف صاحب شریعت نگفته باشیم.

حج فریضه‌ای ریشه‌دار

وی با اشاره به حج سکولار و ترویج آن از سوی برخی افراد و به خصوص وهابیون آل سعود تصریح کرد: حج در قرآن و روایات بیان شده است؛ انبیای گذشته در مورد حج سخن و منسک و آئین داشته‎‌اند مانند آدم، نوح، ابراهیم و اسماعیل(ع) و در دوره حضرت محمد(ص) به نهایت و تکامل خود رسیده است. بنابراین فریضه‌ای ریشه‌دار و تاریخی است و کسی نمی‌تواند با برداشت‌های شخصی و سلیقه‌ای چیزی بر آن بیفزاید و از آن کم کند.

امام جمعه تاکستان با تأکید مجدد بر اینکه حج را نمی‌توان به صورت سلیقه‌ای تفسیر کرد، بیان کرد: در حج، بحث از ناس و عموم مردم و بشریت است؛ در آیات شریفه ۲۷ و ۲۸ سوره مبارکه حج «وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَ عَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ» و «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَ یَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِیمَةِ الْأَنْعَامِ فَکُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ» خداوند بر عمومی بودن حج و منافع عام آن برای بشریت تأکید فرموده است.

حیات‌بخشی حج برای بشریت

وی با بیان اینکه خیرات و برکات حج برای عموم مردم خیلی واضح بیان شده است، اظهار کرد: در کمتر از آیاتی از قرآن کریم، بحث «ناس» را داریم، ولی در بحث حج فرموده منافع آن برای همه مردم است؛ یعنی حج مفهومی حیات‌بخش و ویژه برای همه بشریت است و نفرموده که منافع آن برای مسلمین و یا مؤمنان منحصر است.

اسلامی ادامه داد: شاهزاده‌های آل سعود که خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند برداشت انحرافی و سلیقه شخصی خود را بر آیات قرآن کریم تحمیل کرده و مصداق بارز تفسیر به رأی است که رسول اکرم(ص) در حدیث شریفی فرمودند که کسانی که تفسیر به رأی کنند جایگاهشان در دوزخ است. حج مانند صوم و صلات تفسیر خود را دارد و خداوند برای هر عبادت و منسکی، احکام ویژه خود را بیان فرموده است و ابراز برائت از مشرکین هم جزئی از مناسک حج است و کسی نمی‌تواند آن را از حج بگیرد و حج را توخالی و به تعبیری سکولار کند.

عظمت کنگره جهانی حج در کلام معصوم

وی با بیان اینکه دو دعای عرفه از امام حسین(ع) و دیگری عرفه امام سجاد(ع) داریم، اظهار کرد: در دعای عرفه امام سجاد(ع) ایشان از خداوند درخواست فرموده‌اند که «وَ اجْعَلْ بَاقِیَ عُمُرِی فِی الْحَجّ وَ الْعُمْرَةِ ابْتِغَاءَ وَجْهِکَ»؛ در دعای ابوحمزه ثمالی هم امام چندین بار درخواست حج از خداوند در یک دعا را داشته است که نشان از اهمیت آن است. آن هم در زمانی که امام در مدینه بوده و دسترسی ایشان به حج مانند امروز نبوده است.

این مبلغ و روحانی کاروان‌های حج در سال‌های گذشته افزود: شهید صدر در مورد این درخواست امام سجاد(ع) گفته است: «با خواندن این فراز از دعا این سؤال در ذهنم ایجاد شد که چطور ایشان در یک دعا چندین مرتبه درخواست داشته‌اند که به حج مشرف شوند؛ وقتی به سفر حج مشرف شدم و عظمت این کنگره جهانی را دیدم گفتم ای کاش امام به جای دو یا سه بار ده دفعه هم بیشتر درخواست حج داشت».

وی تأکید کرد: حج مفهومی است که تعریف و خصوصیات و احکام آن را خدا بیان کرده است و کسانی که حج سکولار را مطرح می‌کنند معنای آن را نفهمیده‌اند.

هدفمندسازی ولیمه حج در سفره فقرا

امام جمعه تاکستان در مورد ولیمه حج و مراقبت در پرهیز از اسراف بیان کرد: بیشتر مردم در شرائط سخت اقتصادی زندگی می‌کنند، ولی نباید این مسئله سبب تضعیف ولیمه حج شود، زیرا در روایات بر آن تأکید شده است؛ نباید سلائق را وارد دین کنیم، زیرا اسلام فرموده که برای ازدواج، خانه جدید و فرزند ولیمه بدهید؛ بنابراین هر کسی می‌تواند به اندازه وسع خود در این راه قدم بردارد، ولی بحث این است که این ولیمه را هدفمند کنیم.

وی افزود: به جای اینکه ولیمه صرفاً برای دوستان و اقوام و آشنایان باشد مقداری از آن را صرف فقرا و دستگیری از آنان کنیم و آن‌ها را بر سر سفره حاجی دعوت کنیم و با یک تیر چند نشان بزنیم. البته پرهیز از اسراف در هر کاری لازم است.

اسلامی با اشاره به دیدار ائمه جمعه در هفته گذشته با رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کرد: ایشان در این دیدار بر این موضوع تأکید داشتند که ائمه جمعه به کانون‌های ثروت و قدرت نزدیک نشوند، بنابراین می‌توان سفره‌های ولیمه را برای کمک به فقرا جهت‌دهی کنیم تا تعداد زیادی از فقرا بر سر سفره‌های حاجیان یک شهر بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

 

captcha