نظر داوران مسابقات قرآن اوقاف فارس/ میان آموزش‌های مقدماتی و سطوح بالا شكاف وجود دارد
کد خبر: 3829381
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

نظر داوران مسابقات قرآن اوقاف فارس/ میان آموزش‌های مقدماتی و سطوح بالا شكاف وجود دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس ۱۲ داور در دو بخش بانوان و آقایان حضور داشتند که در این گزارش نگاهی به نظرات برخی از آنان درباره این مسابقات داریم.

به گزارش ایكنا از فارس، در چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس 12 نفر در دو بخش بانوان و آقایان در رشته‌های مختلف به داوری پرداختند. از این تعداد 6 نفر بانو و 6 نفر آقا بودند كه وظیفه داوری این مسابقات را به عهده داشتند.

در میان داوران در هر دو بخش بانوان و آقایان تنها 3 داور از پایتخت به شیراز آمده بودند و مابقی داوران از اساتید برجسته استان فارس انتخاب شده بودند كه شامل ربابه بازگیر، داور بخش دعاخوانی بانوان، كریم دولتی، رئیس هیئت داوران و داور وقف و ابتدا بخش آقایان و محسن یاراحمدی، داور بخش لحن بودند.

سایر هیئت داوران در هر دو بخش شامل حسن گلزار داور حسن حفظ، امیر فتح‌پور داور صوت، محمدباقر ماهانی داور تجوید، سیدعباس انجوی داور دعاخوانی بخش آقایان و وحیده گنبدی داور صوت و رئیس هیئت داوران، مرضیه فیروززاده داور لحن، زهره معارف داور وقف و ابتدا، زهرا كسرایی داور حسن حفظ و صدیقه شب‌خیز داور تجوید بخش بانوان بودند.

این مسابقات مانند سایر رقابت‌های دیگر دارای نكات فنی و ریزی بود كه مسلماً كسی بهتر از داوران و اساتیدی كه در این مسابقات كار قضاوت را به عهده داشتند، بدان‌ها واقف نیست؛ لذا به سراغ داوران این مسابقات رفتیم و نظر آنان را درباره این مسابقات جویا شدیم.

محمد باقر ماهانی، داور تجوید بخش آقایان در این رابطه به خبرنگار ایكنا گفت: به نظر من متسابقان استان فارس به‌طور كلی هم استعدادهای بسیار بالایی دارند و هم توانمند هستند چنانچه نتایج سال گذشته در رشته‌های قرائت ترتیل، حفظ و اذان این مسئله را ثابت كرد.

متسابقان استان فارس توانمندی‌های بالایی دارند

وی افزود: به‌طور كلی استان فارس این توانایی را دارد كه بتواند در مرحله كشوری بدرخشد البته شاید برخی بی‌تجربگی‌ها و مسائل دیگر رخ دهد اما می‌توانیم بگوییم در برخی از رشته‌ها مخصوصاً رشته حفظ و اذان متسابقان استان فارس موفق خواهند شد و نگرانی از این بابت نداریم.

ماهانی، بیشترین نقطه ضعف متسابقات استان را عدم شناخت برخی از جزئیات دانست و گفت:‌ همچنین این افراد ارتباط كمتری با مركز دارند به همین دلیل شاید تجربه كمتر داشته باشد و در جزئیات درگیر هستند شامل جزئیات لحنی و مقداری هم صوت كه شاید به خاطر فضای جغرافیایی استان فارس و شیراز است كه رطوبت كافی ندارد و در آن صدا شكننده‌تر است به همین دلیل بر روی لحن و صوت تأثیر می‌گذارد اما من باز هم این‌ها را نقص نمی‌دانم چون در تمام رشته‌ها افرادی داریم كه در مسابقات صاحب رتبه می‌شوند ولی باید برای آن زمان بگذاریم.

این داور مسابقات قرآن اظهار كرد: تنها نكته‌ای كه نگران‌كننده است عدم پشتوانه است یعنی هر سال یك نفر را داریم كه اول می‌شود و در برخی از رشته‌ها این فرد خارج می‌شود و سطح نفرات بعد از او هنوز فاصله دارد و این مسئله اصلاً خوب نیست در صورتی كه رقابت‌ها باید بین 5 یا 6 یا حتی 10 نفر باشد كه در یك سطح هستند تا رقابت‌ها فشرده شود؛ مطمئنم نفرات اولی كه هر سال اول می‌شوند دوست دارند كه رقیب سرسختی داشته باشند كه باعث ارتقای آن‌ها شود.

وی ادامه داد: بنابراین عدم پشتوانه نگران‌كننده است و باید فضای خانواده به سمتی رود كه فرزندان دوست داشته باشند در عرصه رقابت‌های قرآنی ورود كنند و به‌صورت پایه‌ای با آن‌ها كار شود.

میان آموزش‌های مقدماتی و سطوح بالا شكاف وجود دارد

ماهانی با بیان اینكه متأسفانه میان آموزش‌های مقدماتی و روخوانی تا سطوح بالا شكاف و فاصله وجود دارد، گفت: این مسئله هم در خانواده‌ها برطرف می‌شود كه كار فرزندان خود را ابتدا از آموزش‌های مقدماتی آغاز كنند تا به سطوح بالاتر برسند كه بتوانند جایگزین خوبی برای برگزیدگان در سال‌های آینده باشند.

زهره معارف، داور وقف و ابتدا بخش بانوان نیز به خبرنگار ایكنا گفت: متسابقان استان فارس در این دوره از مسابقات خوب بودند و همگی به‌دنبال پیشرفت هستند و سعی می‌كنند تكنیك‌های جدید و ترجمه‌ها را بیشتر یاد بگیرند.

وی افزود: البته به‌طور كلی وقف و ابتدا یك رشته بسیار مظلومی است چون همه توقع دارند كه 15 نمره كامل آن را بگیرند و اگر نمره‌ای كم شود، اعتراض می‌كنند این در حالی است كه دانستن مفاهیم آیات بسیار مهم است و باید بدانیم زمانی كه تلاوت می‌كنیم چه چیزی را داریم می‌خوانیم و بر اساس معانی آیات تلاوت كنیم.

معارف با یادآوری اینكه تاكنون در مسابقات قرآن 5 استان كشور به‌عنوان داور حضور داشته است، گفت:‌ به‌طور كلی مسابقات استان فارس قابل قیاس با سایر استان‌ها نیست و بسیار بهتر است هم به لحاظ كیفیت اجرای برنامه، هم همكاری مسئولان و هم نظم و روال كلی برنامه كه بسیار راضی‌كننده است و به نظر من همیشه برنامه‌های شیراز در نظم حرف اول را می‌زند.

ربابه بازگیر،‌ داور دعاخوانی بخش بانوان هم به خبرنگار ایكنا گفت: به نظر من مسابقات امسال استان فارس خیلی بهتر بود و چهره‌های جدیدتری هم در آن حضور یافته بودند.

می‌توان امیدوار به درخشش متسابقان در مرحله كشوری بود

وی با بیان اینكه پیشرفت متسابقان رشته دعاخوانی در وادی كار و اصول اجرا بسیار بهتر شده بود، گفت: می‌توان امیدوار باشیم كه برای مرحله كشوری برگزیدگانی از استان فارس داشته باشیم چون هم چهره‌ها جدید بودند هم كارها جدید بود.

بازگیر با یادآوری اینكه رشته دعاخوانی یك رشته جدید در مسابقات قرآن اوقاف است، گفت: سطح متسابقان در تمام استان‌ها در این رشته تقریباً یكسان است اما بستگی به هنرمندی كسی دارد كه در این رشته شركت می‌كند تا بتواند صاحب مقام شود.

به‌طور كلی نكاتی كه داوران این دوره از مسابقات درباره متسابقان استان فارس بیان كردند نكاتی امیدواركننده بود كه اگر هم متسابقان، هم مسئولان برگزاری مسابقات و متولیان امور قرآنی استان و هم خانواده‌ها بدین نكات توجه داشته باشند، می‌توانیم به آینده‌ای درخشان در عرصه فعالیت‌های قرآنی برای استان فارس امیدوار بود.

انتهای پیام

captcha