بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ادغام اتحادیه‌های قرآنی/ پایانی بر سال‌ها دوگانگی
کد خبر: 3830390
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲

بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ادغام اتحادیه‌های قرآنی/ پایانی بر سال‌ها دوگانگی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ بیانیه‌ای به منظور تبیین روند ادغام اتحادیه‌های مردم‌نهاد قرآنی از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.

بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ادغام اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی

به گزارش ایکنا؛ بیانیه‌ای به منظور تبیین روند ادغام اتحادیه‌های مردم‌نهاد قرآنی امروز، ششم مردادماه، از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد. متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«ثُمَ‌ أَورَثنَا الکِتَابَ‌ الَّذِينَ‌ اصطَفَينَا مِن‌ عِبَادِنَا فَمِنهُم‌ ظَالِمٌ‌ لِنَفسِهِ‌ وَ مِنهُم‌ مُقتَصِدٌ وَ مِنهُم‌ سَابِقٌ‌ بِالخَيرَاتِ‌ بِإِذنِ‌ اللَّهِ‌ ذلِکَ‌ هُوَ الفَضلُ‌ الکَبِيرُ»(الفاطر/32)

تشکیل اتحادیه­‌های صنفی یکی از راهبردهای افزایش مشارکت مردمی در اداره امور کشور بوده است. این موضوع در حوزه فرهنگی نیز مطمح نظر فعالان قرآنی قرار گرفته است و مبتنی بر مصوبه الحاقیه ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانون­‌ها و انجمن­‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها(مصوبه جلسه 520 مورخ دهم تیرماه 1382 شورای عالی انقلاب فرهنگی) اتحادیه‌‌های تشکل­‌ها و مؤسسات مردمی قرآنی در ساحت مشارکت‌های مردمی حوزه فرهنگ قرآنی استقرار یافتند. در پی بروز مشکلات ناشی از تعدد اتحادیه‌ها و برخی رقابت­‌های تنش‌زا، موضوع ادغام اتحادیه‌ها به مطالبه جدی بخش مردمی تبدیل و در دستور شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار گرفت. این شورا مقارن با تمهید تحقق اهداف بلند نظام­‌سازی و فرهنگ‌‌سازی قرآنی مصرح در منشور توسعه فرهنگ قرآنی، ساماندهی و رفع موازی­‌کاری در امور قرآنی را نیز وجه اهتمام قرار داد.

بر این مبنا یکی از اصلی­‌ترین مصوبات و تصمیمات شورا در پاسخ به مطالبات بخش­‌های مختلف جامعه قرآنی تصویب اصل ادغام دو اتحادیه و کلیات اساسنامه اتحادیه مدغم مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و فرایند ادغام دو اتحادیه مردم‌نهاد قرآنی در جلسه 24 و 25 شورا در سال 1393 و واگذاری تعیین تکلیف موارد اختلافی به هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت بوده است. مصوبه ابلاغی مذکور، برای همه بخش‌­های مرتبط قطعی و لازم­‌الاجرا می­‌باشد. افزون بر آن صحن و ظرفیت شورا طی شش سال (در جلسات سوم مورخ 14/2/1389، بیست‌ویکم مورخ 10/12/1392، بیست‌وششم مورخ 5/10/1394، سی­‌ام مورخ 25/2/1395، چهل‌و‌یکم مورخ 3/6/1397، چهل‌ودوم مورخ 6/9/1397، چهل‌وچهارم مورخ 30/11/ 1397و چهل‌وپنجم مورخ 31/2/ نیز 1398) مصروف مشاجرات و مجادلات لم لانسلِّم طرفین بود.

در پی بروز مشکلات ناشی از تعدد اتحادیه‌ها و برخی رقابت‌های تنش‌زا، موضوع ادغام اتحادیه‌ها به مطالبه جدی بخش مردمی تبدیل و در دستور شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار گرفت. این شورا مقارن با تمهید تحقق اهداف بلند نظام­‌سازی و فرهنگ‌‌سازی قرآنی مصرح در منشور توسعه فرهنگ قرآنی، ساماندهی و رفع موازی­‌کاری در امور قرآنی را نیز وجه اهتمام قرار داد

با توجه به تقابل منافع و مضار ذی­‌نفعان در امر ادغام و غلبه مناظر فردی و گروهی بر هویت جمعی، فرایند ادغام اتحادیه‌ها در سطح استانی توسط هیئت مذکور به صورتی فرسایشی قریب به چهار سال به طول انجامید. با تغییر موضِع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به هیئت مذکور، مانع جدیدی بر سر ادغام ایجاد شد که نهایتاً پس از موافقت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی توافقنامه­‌ای به تصویب جلسه 43 مورخ 15/10/97 شورای توسعه فرهنگ قرآنی رسید. همچنین مقرر شد دو دستگاه پیشنهاد مشترک خود در خصوص ادغام دو اتحادیه را ارائه نمایند. اما نظر به عدم ارائه پیشنهاد مشترک و نیز عدم باورمندی برخی از مدیران اتحادیه­ های موجود به تأثیر ادغام در هم‌­افزایی و رشد فعالیت‌­ها، موضوع ادغام دو اتحادیه در سطح کشوری بر زمین تشاجر و سوء تفاهمات باقی ماند.

در این مسیر پرنشیب، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت بازگرداندن فرایند ادغام به طریق مصوب قانونی مساعی بسیاری مصروف کرد و جلسات فراوان به منظور گفت‌وگوی طرفین به­ ویژه اقناع طرف مستنکف برگزار نمود. لکن علی­رغم این تلاش‌ها همچنان مسئله برجای مانده و منجر به ظهور و بروز مطالبات فزاینده­ تعداد کثیری از فعالان مردمی امور قرآنی در ماه­‌های اخیر گردیده است.

بنابراین برای تبیین و تنویر افکار فعالان قرآنی تصمیمات و ملاحظات زیر مبتنی بر مصوبه 10/4/1382 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تأکید است:

اتحادیه‌های مردم ­نهاد قرآنی استانی که به ثبت رسیده‌اند و بر اساس مصوبات شورا و هیئت رسیدگی به مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت به عنوان اتحادیه مدغم استانی تغییر نام و اساسنامه داده‌اند، تنها اتحادیه­ مردم‌نهاد قرآنی استان­ می­‌باشند و تمامی مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی هستند، می‌توانند به عضویت اتحادیه استان­‌ها درآیند.
اتحادیه مدغم کشوری که کلیات اساسنامه آن بر اساس مصوبه جلسه 24 و 25 شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده است؛ جایگزین اتحادیه‌های قرآنی موجود می‌شود.
مسئولیت قانونی اجرایی شدن مصوبه ادغام و تعیین فرآیندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن بر عهده هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی موضوع مصوبة جلسه 385 مورخ 8/8/1375 و ماده واحده الحاقیه مصوب جلسه 520 مورخ 10/4/1382 شورای عالی انقلاب فرهنگی است. این هیئت می­ تواند طی سه ماه آینده نسبت به برگزاری انتخابات پیش از موعد هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه‌های استانی مدغم اقدام نماید.
اتحادیه مؤسسات و تشکل­‌های قرآن و عترت کشور و اتحادیه­‌های استانی تحت پوشش آن، تنها تشکیلات مرکزی فراگیر مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سطح کشوری و استانی هستند. از این پس مسئولیت نظارت بر فعالیت اتحادیه ­های کشوری و استانی و تأیید هر گونه تغییرات اساسنامه و سایر امور حقوقی و معرفی به مرجع ثبتی منحصرا بر عهده هیئت فوق خواهد بود.

انتظار می­ رود همه دستگاه‌ها و نهادها به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی، با اتباع از معارف ناب قرآنی و تأسی به سیره ائمه معصومین علیهم السلام در حفظ وحدت کلمه، از تصمیمات و مصوبات وحدت­‌آفرین حمایت کنند و در طریق پرتوفیق انسجام و یکپارچگی در امور مردمی قرآنی با همراهی و همدلی و اخلاص، زمینه کسب عنایات الهی و توجهات ائمه طاهرین علیهم السلام را فراهم آورند. بمنّه و کرمه
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
پنجم مردادماه 98

انتهای پیام

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۱۲:۵۹
0
0
تبریک...الحمدالله که این داستان پرغصه و قصه تمام شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۳۱
چی تموم شد. تازه درگیری ها دوباره شروع میشه. یعنی اصل که ترویج قرآنه رو ول کردیم چسبیدیم به کارهای فرعی و تشکیلاتی.
captcha