آیین‌نامه مدیریت اجرایی دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است
کد خبر: 3831626
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

آیین‌نامه مدیریت اجرایی دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است

گروه اجتماعی - رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: ریاست دانشگاه باید مدیریت اجرایی داشته باشد یا اینکه حکم رهبری دانشگاه را داشته باشد، نظر ما این است که رهبری دانشگاه اسلامی را داشته باشیم وقتی‌که تفاوت دیدگاه باشد آیین‌نامه مدیریت متحول می‌شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمد‌مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته، نهم مرداد در جلسه مشترک رؤسای دانشگاه‌های استان با اعضای کمیسیون آموزش مجلس که در استانداری برگزار شد با اشاره به برگزاری جلسه مشترک تا یک ماه آینده با مسؤلان استانی پیرامون مسائلی که مطرح شد، لزوم اجرای طرح آمایش سرزمینی و ادغام برخی واحدها را مورد تأکید قرار داد و گفت: اجرای این طرح‌ها هرچند در سطح اجتماعی زمینه‌ساز بروز پیامد اجتماعی است اما در برخی مواقع اجتناب‌ناپذیر است.
وی با اشاره به نزدیک بودن سه واحد دانشگاه آزاد در محدوده شهرستان‌های دلیجان و محلات ابراز کرد: وجود سه مرکز دانشگاه آزاد در این منطقه لزومی ندارد، چراکه از لحاظ بعد مسافتی فاصله کوتاه بوده و نیازی به تعدد مراکز دانشگاهی از یک واحد مشخص نیست. در این دانشگاه‌ها سرمایه عظیمی نهفته است که درست نیست بلا استفاده باشد، باید از تمام منابع استفاده بهینه شود.
زاهدی در خصوص هیأت امنای دانشگاه‌ها هم اظهار کرد: کارگروهی خارج از مجلس برای رسیدگی در نظر گرفته شده است که این کارگروه در قالب سه محور تغییر و تحول اساسی در آیین‌نامه اعضای هیئت علمی، آیین‌نامه مدیریت اجرایی دانشگاه‌ها و هیئت امنا فعالیت دارد، این سه شاخصه باید از اساس تغییر پیدا کند تا شاهد تحول جدی بر اساس تمدن‌سازی که مدنظر رهبری است برسیم.
زاهدی با اشاره به اینکه آیین‌نامه مدیریت اجرایی دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است و در شآن نظام جمهوری اسلامی نیست، ابراز کرد: ریاست دانشگاه باید مدیریت اجرایی داشته باشد یا اینکه حکم رهبری دانشگاه را داشته باشد، نظر ما این است که رهبری دانشگاه اسلامی را داشته باشیم وقتی‌که تفاوت دیدگاه باشد آیین‌نامه مدیریت متحول می‌شود.
این مقام مسئول اضافه کرد: در مورد نظر استاندار در خصوص قرار دادن مبلغ گلوبال نمی‌توانیم این‌کار را انجام دهیم چراکه تبعات دارد، در دانشگاه صنعتی و دانشگاه اراک اقدامات خوبی صورت گرفته است می‌طلبد که صنایع استان دانشگاه‌های استان را باور داشته باشند که دانشگاه‌ها در رونق تولید می‌توانند اثرگذار باشند. دانشگاه پیام نور محلات نیز اقدامات خوبی انجام دادند که اگر مورد حمایت قرار گیرند چه بسا در بحث صادرات‌ ماهی‌های زینتی، گل و گیاه و.... می‌توانند مؤثر باشند.
زاهدی با اشاره به رویکرد ضعیف وزارت بهداشت در حوزه فرهنگی در سطح کلان افزود: تغییراتی در حوزه معاونت فرهنگی صورت گرفته است که امید است این تغییرات منتج به توسعه برنامه‌های فرهنگی شود، قبول داریم که دانشگاه‌های وزارت بهداشت طلب بسیار زیادی از بیمه‌ها دارند که اگر این طلب‌ها وصول شود وضعیت مالی بهتر می‌شود و بسیاری از مشکلات رفع می‌شود، دولت در زمان اجرای طرح جامع سلامت باید کمک کند نمی‌توان به دانشگاه برای مخارج طرح فشار آورد.
وی در خصوص اجرای طرح۵۰۵۰ هم گفت: اصرار داریم طرح اجرایی شود سازمان برنامه بودجه هم اصرار دارد کار صورت گیرد، حتما در جلسه‌ای دنبال می‌شود تا این اتفاق بیفتد. در بودجه امسال تدبیر خوبی اتخاذ شده است مبنی بر اینکه وام‌هایی با سود کم و دوره تنفس دو ساله به دانشگاه‌ها جهت خرید تجهیزات پرداخت شود و هیأت امنا جهت ضمانت مراجعه کنند.
زاهدی همچنین به ظرفیت‌های خوب دانشگاه‌های پیام نور اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های آزاد و پیام نور گاه ساختمان دارند دانشجو ندارند، بهتر است واحد‌های علمی کاربردی ایجاد کنید، تاکنون رویکرد وزارت علوم متاسفانه منفی بود، در استان ظرفیت‌های خوبی برای برگزاری دوره‌های دانشگاهی گل و گیاه، معدن، سنگ، ماهی‌های زینتی وجود دارد که در قالب دانشگاه‌های حرفه‌ای، علمی کاربردی و مهارتی است، قرار شد ظرفیت دائر شدن این رشته‌ها ایجاد شود.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حوزه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت باید حمایت شود. همچنین دانشگاه پیام نور در حوزه نیروهای قراردادی مشکل جدی دارد، تا حدی مشکل اعضای هیئت علمی که به صورت پیمانی مشروط بودند حل شده است. به نظر می‌رسد حدود ۳۰۰ نفر باقی ماندند که مشکل آنان حل نشده است.
وی در خصوص فرسودگی ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان هم اظهار داشت: فرسودگی ساختمان‌های فرهنگیان را قبول داریم چراکه اکثر این ساختمان‌ها تربیت‌معلم‌های سابق یا دبیرستان‌های گذشته بودند. خواهش ما این است امسال هم ما این مشکلات را در قالب کمیسیون پیشنهاد داده‌ایم اما متاسفانه کمیسیون تلفیق موافقت نکرد، در این وضعیت اقتصادی ۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای آموزش و پرورش و بازسازی مدارس در نظر گرفته شده است در طرح ما دانشگاه فرهنگیان هم بود که دانشگاه در کمیسیون تلفیق حذف شد در حالی‌که فرقی بین این دو نیست، خواهش ما این است که ما این مورد را بار دیگر ذکر می‌کنیم و دوستان بودجه‌ای کمک کنند تا اعتبار جهت بازسازی ساختمان‌های فرسوده دانشگاه فرهنگیان اختصاص یابد.
زاهدی در پایان اظهار کرد: رشته‌های دانشگاهی موجود باید انعطاف‌پذیری مطلوبی داشته باشند، یک واحد دانشگاه آزاد در سطح کشور سراغ دارم که در سال گذشته در برخی از رشته‌ها تنها با یک عضو هیأت علمی توانسته است تا ۱۲۰ رساله کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشد. این نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد باید در ارائه رشته‌های دانشگاهی برای کشور کمک‌حال سایر دانشگاه‌ها باشد، اما نباید بدون حساب و کتاب نسبت به ارائه و یا راه‌اندازی واحدهای درسی جدید اقدام کند.
به گزارش ایکنا؛ محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم نیز با اشاره به اینکه در استان مرکزی ۳۶ مرکز دانشگاهی وابسته به وزارت علوم فعالیت دارند گفت: دانشگاه‌های استان صاحب ۲۱ ژورنال تخصصی علمی هستند که ۴۳ شماره آن منتشر شده است، همزمان استان مرکزی میزبان ۳۵ همایش علمی، تخصصی و‌ سخنرانی‌های علمی بوده است. پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمی دانشگاه‌های استان ۲۶ هزار و ۶۶۵ مقاله علمی چاپ کردند که یک‌هزار و ۲۳۹ مقاله بین‌المللی است، حدود ۱۶ هزار و ۸۳۹ مقاله در همایش‌های علمی و داخلی منتشر شده است. در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ حدود ۵۰ هزار دانشجو با ۲۲۰۰ عضو هیئت علمی مشغول به تحصیل هستند.
وی امکانات کالبدی استان را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه امکانات کالبدی این استان کم نیست و آمارهای به دست آمده گواه بر این ادعاست، تصریح کرد: مهم این است که از امکانات کالبدی استان حداکثر استفاده می‌شود یا خیر. در این برهه زمانی نیاز است استاندار و مجموعه مدیریتی استان مرکزی آموزش عالی را از دید آمایشی مورد توجه قرار دهند برنامه‌های این مهم در ستاد در حال انجام است و استان‌هایی که صنعتی هستند نگرانی وجود ندارد که صرفا تنها یک دانشگاه جامع باشد، قطعا در کنار دانشگاه جامع دانشگاه دیگری هم وجود دارد.
نظر‌پور تأکید کرد: باید اقداماتی صورت گیرد تا دانشگاه صنعتی اراک به جایگاه اصلی و واقعی خود برسد و این ظرفیت در استان وجود دارد که با کمک وزارت علوم، نمایندگان، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجموعه دانشگاه صنعت این شهرستان که سابقه خوبی هم دارد بتواند به جایگاه واقعی خود برسد.
وی با اشاره به کم و کاستی موجود در مجموعه بازدیدها، اظهار کرد: کم و کاستی‌ها دسته‌بندی شده و سعی داریم تا جایی که امکان پذیر است کسری‌ها را برطرف کنیم، دانشگاهیان دقت داشته باشند که با توجه به شرایط فعلی ممکن است تخصیص اعتبارات ۱۰۰ درصدی نباشد بایستی تلاش و مدیریت کرد آنچه تخصیص داده می‌شود بهینه مصرف شود.
این مقام مسئول ادامه‌ داد: ممکن است در برخی مواقع نتوانیم منابع درآمدی داشته باشیم یا تنوع‌بخشی درآمدی داشته باشیم ولی می‌توانیم در بخشی از سرمایه خود صرفه‌جویی کرده و سرمایه خود را حفظ کنیم، با حفاظت از سرمایه می‌توانیم امورات را بگذرانیم.
انتهای پیام

captcha