ضرورت توجه به ساده‌زیستی در ازدواج
کد خبر: 3831979
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸

ضرورت توجه به ساده‌زیستی در ازدواج

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف گیلان گفت: اگر خواهان سعادتیم و پیرو راستین اسلام، بایستی تا مرز توان تلاش کنیم تا مراحل اول ازدواج بر مبنای صحیحی صورت گیرد و دوم آنکه ساده‌زیستی در تمام شئون زندگی جامعه و به خصوص ازدواج راه یابد.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف گیلان، امروز، 12 مرداد‌ماه در جشن بزرگ سالروز ازدواج حضرت على(ع) و حضرت زهرا(س) که در آستان مقدس آقا سيدمحمد آخوند مزار آستانه اشرفیه برگزار شد، اظهار کرد: در زمان حیات رسول خدا(ص) خانواده ای تشکیل شد که دو عضو مهم آن را حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) تشکیل می داد و این خانواده مقدس از هر نگاه برای مسلمانان الگو و نمونه هستند.

وی افزود: در این ازدواج از رسم عروسی گرفته تا جهیزیه، ولیمه و سایر فرآیندهای لازم در ازدواج، همه برای کسانی که می خواهند بنا به دستور اسلام تشکیل خانواده بدهند، الگو و سرمشق است.

مدیرکل اوقاف گیلان اظهار کرد: امروز متأسفانه مراسم های ازدواج نه تنها مطابق سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به عنوان یک الگو نیست، بلکه خیلی از رسوم‌ غیرمشروع و نامعقول در آن رواج یافته و سادگی جای خود را به تجمل‌گرایی داده است.

علیزاده گفت: پیوند مبارک ازدواج که بیشتر یک امر معنوی است، امروزه جای خود را به یک معامله و داد و ستد مادی داده و رنگ تجمل‌گرایی به خود گرفته است.

علیزاده به چند نمونه از زندگی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) اشاره و اظهار کرد: همسرداری، قناعت ورزیدن، احترام متقابل، کمک کردن به یکدیگر در امور، کمک و یاری همسر، تربیت فرزند و ... از عمده ترین شاخصه هایی است که در زندگی این دو بزرگوار به چشم می خورد.

وی تأکید کرد: اگر خواهان سعادتیم و پیرو راستین اسلام، بایستی تا مرز توان تلاش کنیم تا مراحل اول ازدواج بر مبنای صحیحی صورت گیرد و دوم آنکه ساده‌زیستی در تمام شئون زندگی جامعه و به‌خصوص ازدواج راه یابد وگرنه قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر نشئت گرفته از فرهنگ غیراسلامی و یا ساخته ‌و پرداخته ذهن‌های کوتاه مادی و اشرافی است بر نابسامانی‌های روانی و مشکلات اخلاقی دامن می زند.

مدیرکل اوقاف گیلان گفت: در جریان ازدواج آن دو بزرگوار که به فرموده حضرت رسول(ص) خداوند فاطمه را به ازدواج علی درآورد نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی وجود دارد.

وی ادامه داد: از آن جمله می‌توان به کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، سخت نگرفتن بر همدیگر، ملاک قرار دادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت، حجب و حیا و... اشاره کرد.

علیزاده اعلام کرد: به این خاطر است که یک پیوند با این ویژگی‌ها پیوند آسمانی لقب می‌گیرد چرا که رضایت خدا و رسول خدا(ص) در آن وجود دارد.

انتهای پیام

captcha