تعطیلی حج به بهانه فقرزدایی صحیح نیست/ زندگی حاجی رنگ الهی بگیرد
کد خبر: 3832067
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳

تعطیلی حج به بهانه فقرزدایی صحیح نیست/ زندگی حاجی رنگ الهی بگیرد

گروه معارف ــ مدیرعامل کانون فرهنگی و هنری «والفجر» مشهد با بیان دستاوردهای فردی و اجتماعی حج، گفت: در شبکه‌های مجازی باهدف قرار دادن احساسات مردم تعطیلی حج را بهانه‌ای برای فقرزدایی می‌دانند در حالیکه قرآن به منافع بی‌شمار حج اشاره کرده و در روایات بسیاری از حج گزاردن به عنوان عامل فقرزدا نام برده شده است.

تعطیلی حج به بهانه فقرزدایی تفکر معاندان اسلام استحجت‌الاسلام محمد ناطقی، مدیرعامل کانون فرهنگی و هنری «والفجر» مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: آنچه بیشتر به آن در خصوص دستاوردهای حج پرداخته شده این است که یک حاجی طی انجام مناسک حج، راه و رسم بندگی را می‌آموزد، اما باید از جنبه‌های دیگر به این واجب الهی و تأثیرات آن در زندگی پرداخته شود.

وی گفت: با نگاهی به روایات در خصوص حج می‌بینیم که یکی از عوامل فقر زدا در جامعه همین مسئله حج است، در حالیکه در شبکه‌های مجازی بسیاری از افراد عامدانه به این بحث دامن می‌زنند که به افراد باید هزینه سفر حج را صرف فقرا کند، در صورتی که می‌بینیم افراد برای سفرهای دیگر هم هزینه می‌کنند.

مدیرعامل کانون فرهنگی و هنری «والفجر» مشهد افزود: در احادیث داریم که اگر مردم از حج رفتن امتناع کردند حاکم شرع باید هزینه سفر عده‌ای را برای گزاردن مناسک حج بپردازد تا این واجب الهی تعطیل نشود و این شعائر اسلامی زنده بماند.

ناطقی با بیان اینکه زندگی یک حاجی باید رنگ الهی بگیرد، بیان کرد: بهترین سوغات حج در واقع ظهور و بروز رفتار و اخلاق اسلامی به ویژه رعایت حقوق مردم است که فرد از خود در تعاملات اجتماعی نشان می‌دهد. فردی که توفیق حج یافته باید به گونه‌ای رفتار کند که از سایر افراد متفاوت باشد.

حج؛ سربازی بندگی

وی اظهار کرد: حج، سربازی بندگی است. خداوند در این سفر با مناسکی که واجب کرده به انسان آموزش بندگی و رعایت حق‌الناس می‌دهد، آموزش دور بودن از تکبر و تجملات، آموزش تواضع، صبر و کمک به نیازمندان از جمله مواردی است که در حج می‌آموزیم.

مدیرعامل کانون فرهنگی و هنری «والفجر» مشهد ادامه داد: پوشیدن لباس‌های متحدالشکل که نشان دوری از هرگونه تجمل است، تحمل سختی‌های یک سفر طولانی و انجام مناسک دشوار حج که نمونه بارز صبر بر طاعت است. در ایام احرام نباید حتی به یک پشه آسیب رساند و این در واقع راه و روش زندگی را به ما آموزش می‌دهد که نه تنها به بندگان خدا بلکه به هیچ یک از موجودات آسیب نرسانید.

ناطقی با اشاره به آیه 32 سوره حج که خداوند می‌فرماید: «وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ» «هر کس شعائر (دین) خدا را بزرگ و محترم دارد این از صفت دل‌های باتقواست»، گفت: یاد و نام و سنت‌های خدا با گزاردن حج زنده می‌ماند این شرایط از زمان حضرت ابراهیم بوده و امروز بعد از همه سال باید شعائر خداوند زنده بماند.

وی بیان کرد: خداوند در آیه 28 سوره حج می‌فرماید: «لِيَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم وَيَذكُرُوا اسمَ اللَّهِ في أَيّامٍ مَعلوماتٍ عَلىٰ ما رَزَقَهُم مِن بَهيمَةِ الأَنعامِ ۖ فَكُلوا مِنها وَأَطعِمُوا البائِسَ الفَقيرَ» تا شاهد منافع گوناگون خویش (در این برنامه حیاتبخش) باشند و در ایام معینی نام خدا را، بر چهارپایانی که به آنان داده است، (به هنگام قربانی‌کردن) ببرند، پس از گوشت آن‌ها بخورید و بینوای فقیر را نیز اطعام نمایید. استنباط از این آیه نشان می‌دهد منافع حج هم شامل منافع دنیوی و هم منافع اخروی است.

ناطقی اضافه کرد: یکی از این منافع توجه به فقرا و فقرزدایی از جامعه است، همچنین در احادیث زیادی به این موضوع اشاره شده که حج‌گزار فقیر نمی‌شود. امام علی(ع) می‌فرمایند: «و حَجُّ البَيتِ و العُمْرَةُ ، فإنَّهُما يَنْفيانِ الفَقرَ،و يُكَفِّرانِ الذَّنبَ، و يُوجِبانِ الجَنّةَ، به جاى آوردن حجّ و گزاردن عمره، فقر را از بين مى برند، گناهان را پاك مى كنند و موجب بهشت رفتن مى‌شوند.»

مدیرعامل کانون فرهنگی و هنری «والفجر» مشهد بیان کرد: قربانی کردن علاوه بر اثر معنوی که همان غالب شدن بر هوای نفسانی است، یک اثر مهم اجتماعی دارد که آن توجه به فقرا است. حج‌گزار که توفیق حاجی‌شدن را یافته باید خیرش به دیگران برسد، ضمن اینکه این امر نشان می‌دهد که سبک زندگی اسلامی صرفا نماز خواندن و روزه گرفتن نیست، بلکه کمک به نیازمندان امری ضروری محسوب می‌شود.

همسان‌سازی؛ درس‌ حج

ناطقی همسان‌سازی را از دیگر درس‌های حج برشمرد و بیان کرد: در این سفر همه مسلمانان از جای جای جهان اسلام از رنگ‌های مختلف با زبان های متفاوت گرد هم می‌آیند و شیعه و سنی در کنار هم مناسک حج را انجام می‌دهند.

مدیرعامل کانون فرهنگی و هنری «والفجر» مشهد با بیان اینکه حجاج پیام‌آوران اسلامی هستند، ابراز کرد: در سال حدود 100 هزار نفر از ایران به حج مشرف می‌‎شوند که در واقع مبلغان دین هستند و اسلام را در عمل نشان می‌دهند که این یک سرمایه بزرگ است.

ناطقی ادامه داد: امنيت يكی از مهمترين دستاوردهاي حج است و در منطق قرآن امنيت، از پيش نيازهای حج محسوب می‌شود. اعمال حج در سرزمين «مكه» صورت می‌گيرد كه خدای متعال اين سرزمين را سرزمينی آزاد قرار داد و به آن منتهای حرمت را اعطا كرد و آنجا را بيت‌الله الحرام نام نهاد. بيت‌الحرامی كه انسان در آن حق تجاوز به هيچ چيزی را ندارد و در چنين فضايی همه موجودات در امان بوده، از اين جهت همه چيز در مكه دارای امنيت است. بدين سبب می‌توان «امنيت اجتماعی» را يكی از مهمترين اهداف حج دانست آنگونه كه خداوند متعال فرمود: «هر كس داخل در مكه شود در امان است».

مدیرعامل کانون فرهنگی و هنری «والفجر» مشهد گفت: از سوی ديگرمهم‌ترين دستاورد اتحاد، حفظ صلح، آرامش، امنيت و دور ماندن از جنگ و خون‌ريزی و جدايی است، اتحاد در جامعه جهانی، حس نوع‌دوستی و همكاری متقابل را نيز تقويت می‌كند و همه فتنه‌های اجتماعی را از بين می‌برد، همچنين اتحاد پيروان اديان آسمانی، از تنش ميان آنان كاسته و اتحاد ميان مؤمنان، زمينه درگيری را مرتفع می‌سازد.

انتهای پیام

captcha