فساد یعنی نادیده گرفتن توان داخلی/ رونمایی از ۳۱ طرح فناورانه جهاددانشگاهی
کد خبر: 3832672
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
دکتر طیبی:

فساد یعنی نادیده گرفتن توان داخلی/ رونمایی از ۳۱ طرح فناورانه جهاددانشگاهی

گروه دانشگاه - رئیس جهاددانشگاهی در نشست خبری سالروز تأسیس این نهاد با اشاره به رونمایی از 31 طرح فناورانه به‌ثمرنشسته در مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس این نهاد، گفت:‌ فساد یعنی وقتی توان انجام کاری در داخل وجود دارد، مجموعه‌های اجرایی به بهانه‌های مختلف به سراغ خارجی‌های بروند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ به مناسبت 16 مردادماه، سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، نشست خبری تشریح فعالیت‌ها و اقدامات این نهاد، امروز دوشنبه ۱۴ مردادماه، با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی این نهاد و جمعی از اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

طیبی در آغاز این نشست با تأکید بر اینکه از جمله اهداف مهم تأسیس جهاددانشگاهی انجام فعالیت‌های گزین فرهنگی، فناورانه و دانش‌بنیان به منظور ایجاد روحیه خودباوری، اتکا به خود و افزایش غرور ملی در مردم بوده است، اظهار کرد: ارتقای هویت ایرانی - اسلامی در میان جوانان به ویژه در میان قشر جوان دانشجو از جمله اولویت‌های ماست.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: اساس کار در جهاددانشگاهی به این شکل بود که این نهاد، مسائل کشور را مورد بررسی و واکاوی قرار می‌داد و وارد حوزه‌های متناسب با نیاز‌های کشور می‌شد. ۳۹ سال فعالیت جهاددانشگاهی به ما نشان داد برای اثبات قابلیت‌های نهادی مانند جهاد، سه تا ۱۰ سال، زمان نیاز است تا بتوان مسئولان و مدیران کشور را قانع کرد تا به توانمندی‌های آن اعتماد کنند.

وی با بیان اینکه چند سالی است تمرکز جهاد بر واگذاری مأموریت‌هاست، ادامه داد: سال گذشته در حوزه پژوهش و فناوری، ۱۰ طرح شاخص فناورانه را با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی کردیم. این‌ موارد طرح‌هایی بودند که با موفقیت به پایان رسیدند. پیگیری استفاده از دستاوردها، واگذاری مأموریت‌های فناورانه به این نهاد و نیز اثبات قابلیت‌های آن زمان‌بر است. تلاش کرده‌ایم تا نظام به ما مأموریت بدهد؛ بر همین اساس در سال ۹۲ مأموریت اجرایی شدن نقش جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور تبیین شد.

رئیس جهاددانشگاهی در ادامه با اشاره به انجام ۳۱ طرح فناورانه جدید طی یک سال اخیر از سوی این نهاد، افزود: از جمله طرح‌هایی که امسال به ثمر نشست می‌توان به طرح بازیافت فلزات گران‌بها از وسایل الکتریک مستعمل اشاره کرد که این طرح با موفقیت اجرا شده است؛ هم‌اکنون این زباله‌ها در کشور با قیمت ارزان از سوی خارجی‌ها خریداری می‌شود. ساخت ابزار‌های نمونه‌گیری از بافت‌ها و نشانه‌گذاری در بافت‌های سرطانی که مصرف زیادی در حوزه پزشکی خواهد داشت، از جمله مهمترین این طرح‌هاست. در مراسم سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی از جمله طرح‌هایی که قرار است رونمایی شود، طرح تولید داروی گیاهی رویال آیسینگ (داروی درمان مشکلات جنسی) است، مجوز تولید این دارو اخذ شده است. پروژه ارزشمند دیگر که در قالب یک طرح از سوی جهاد دنبال شد و در حوزه علوم انسانی و اجتماعی؛ طرح پیمایش ملی خانواده بود که با هدف سنجش و کسب اطلاع دقیق از وضعیت خانواده‌های ایرانی در موضوعاتی همچون ازدواج، طلاق، اختلافات میان اعضای خانواده، شاخص‌های اقتصادی و نیز شیوه‌های حل اختلافات است. هدف از اجرای این طرح، راه‌اندازی یک بنگاه و بانک اطلاعاتی حاصل از رصد تحولات بنیان خانواده برای استفاده پژوهشگران، محققان و برنامه‌ریزان بر پایه نتایج حاصل از این طرح است.

وی گفت: پروژه ملی دیگر، طرح پیمایش گردشگران داخلی و خارجی است، با داشتن داده و اطلاعات حاصل از پیمایش مسائل مربوط به گردشگران داخلی و خارجی، می‌توان در زمینه توسعه زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری از آن‌ها استفاده کرد.

طیبی به دیگر طرح‌ها و برنامه‌های جهاددانشگاهی که به زودی به ثمر می‌نشیند، اشاره و بیان کرد: طی دو ماه آینده دکل حفاری دیگری که ساخته جهاددانشگاهی با همکاری شرکت نفت ایران است، رونمایی می‌شود. افتتاح مرکز تحقیقات پزشکی در حوزه دیابت، چاقی و متابولیسم، همچنین راه‌اندازی پایگاه پیشگیری و درمان بیماری‌های سرطان با کمک بیومارکر‌ها در مازندران از دیگر طرح‌هایی است که به زودی افتتاح می‌شوند.

فساد یعنی نادیده گرفتن توان داخلی/ رونمایی از ۳۱ طرح فناورانه جهاددانشگاهی
 
رئیس جهاددانشگاهی در این نشست همچنین آماری هم از رقم عقد قرارداد‌ها و ارزش ریالی آن‌ها ارائه کرد و گفت: در یک سال گذشته مجموعاً ۵۴۵ قرارداد ملی انعقاد شد که ۴۰ مورد آن از سوی دفتر مرکزی پیگیری شده است، ۲۵۵ مورد پروژه کارفرمایی بود و ۲۵۰ قرارداد از سوی پژوهشگاه‌ها و پژوهشکد‌های جهاددانشگاهی دنبال شدند. هم‌اکنون یک‌هزار و ۱۰۸ پروژه فناورانه در دست اجرا داریم که تعداد ۵۰۸ مورد آن کارفرمایی و ۴۳۲ مورد داخلی است. همچنین حدود یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش ریالی قرارداد‌های کارفرمایی است.
 
نرخ رشد جهاددانشگاهی طی یک سال گذشته؛ ۴۷ درصد
به گفته طیبی؛ نرخ رشد جهاددانشگاهی طبق آمار‌های به دست آمده طی یک‌سال گذشته، ۴۷ درصد بوده است. در همین مدت، تعداد ۶۰۳ مقاله خارجی در ژورنال‌های معتبر از سوی محققان جهاددانشگاهی چاپ شده که این رقم در مقایسه با آمار سال گذشته با رشد ۱۲ درصدی روبرو بوده، همچنین تعداد ۸۰۱ مقاله در داخل از سوی محققان ما به چاپ رسیده که رشد ۲۶ درصدی در این حوزه را نشان می‌دهد.

وی افزود: در آبان‌ماه سال ۹۷، توفیق دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری را داشتیم و در این دیدار، در مورد دستاورد‌های مهم جهاددانشگاهی خدمت ایشان توضیحاتی ارائه شد، که ایشان پس از توضیحات ما، این فعالیت‌ها را مورد حمایت و لطف و تشویق خود قرار دادند.

طیبی با اشاره به حضور جهاددانشگاهی در نمایشگاهی که ۱۰ طرح فناورانه این نهاد معرفی و به نمایش درآمد اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه که موفق به ارائه و نمایش طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی شدیم، برخی وزرا و رؤسا و مدیرعاملان شرکت‌ها به بازدید از غرفه جهاد آمدند و این بازدید‌ها نهایتاً منجر به عقد قرارداد‌های مشترکی شد. تا کنون اقدام به عقد قرارداد‌های همکاری با نهاد‌هایی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و وزارت نفت کرده‌ایم. با همکاری وزارت نفت، پروژه بزرگ نمک‌زدایی در قالب ۵۰ هزار بشکه در روز را دنبال خواهیم کرد. همچنین قرارداد راه‌اندازی خط هایتک استخراج و پمپاژ نفت از عمق چند هزار متری در دمای بسیار بالا را به سرانجام خواهیم رساند. جهاددانشگاهی همچنین تجربه کار در حوزه موتور‌های الکتریکی را داشته و خوشبختانه موفق هم بوده است. قرارداد آن در حال انجام کار‌های اداری برای انعقاد است. ما همچنین اقدام به تولید تور پرورش‌ماهی کرده‌ایم؛ سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن، ماهی، در قفس پرورش داده می‌شود که این قفس‌ها از خارج وارد می‌شد، طبق قراردادی مبتنی بر دانش و فناوری در اختیار جهاد، تولید این تور‌ها به ما واگذار شده است. همچنین طراحی و ساخت سیستم رانش واگن‌های مترو، با توجه به اینکه به چند هزار واگن برای استفاده در مترو نیاز داریم، به جهاددانشگاهی محول شده است.

نرخ رشد جهاددانشگاهی طبق آمار‌های به دست آمده طی یک‌سال گذشته، ۴۷ درصد بوده است. در همین مدت، تعداد ۶۰۳ مقاله خارجی در ژورنال‌های معتبر از سوی محققان جهاددانشگاهی چاپ شده که این رقم در مقایسه با آمار سال گذشته با رشد ۱۲ درصدی روبرو بوده، همچنین تعداد ۸۰۱ مقاله در داخل از سوی محققان ما به چاپ رسیده که رشد ۲۶ درصدی در این حوزه را نشان می‌دهد
رئیس جهاددانشگاهی یادآور شد: هوشمندسازی گلخانه‌ها، فعالیت دیگر جهاددانشگاهی است؛ به علت مشکلات کمبود آب و مسائل خاک، ما باید به سمت توسعه گلخانه‌ها برویم. تجهیز و هوشمندسازی گلخانه‌ها به جهاددانشگاهی واگذار شده است. در این طرح‌ها با همکاری و حمایت سازمان برنامه‌ریزی و با همکاری بانک مرکزی، کار آغاز شده و به زودی نتایج آن‌ها مشخص می‌شود.

وی همچنین چند توصیه در حوزه پژوهش و فناوری داشت و بیان کرد: اعتماد به توان داخل، اولین نکته است، جهاددانشگاهی آمادگی لازم برای اجرای کار‌های بزرگ فناورانه را داراست. این موقعیت در کشور فراهم است که مأموریت‌ها به جهاد واگذار شود، بعضی کار‌ها اگر در زمان مناسب خود پیگیری نشوند، بعد‌ها فایده‌ای ندارد. همچنین خوب است که در کار‌ها و پروژه‌های بزرگ، کل زنجیره فناوری را به مجموعه اجرای طرح واگذار کنیم و از آن مجموعه نیز مطالبه‌گری کنیم؛ یعنی اگر آن نهاد یا سازمان، مأموریتی را می‌پذیرید، موظف خواهد از همه توان کشور استفاده کند. اگر پاسخگویی توسط یک نهاد و یا سازمان باشد، آن مجموعه به خاطر اعتبار و آبروی خود، مجبور به انجام کار خواهد بود.

طیبی با اعلام آمادگی برای قبول مسئولیت انتقال فناوری، ادامه داد: آب دریا را باید شیرین کنیم، جهاددانشگاهی این ظرفیت و قابلیت را دارد که از فناوری به دست آمده در این نهاد در حوزه آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده شود.
 
فساد یعنی وقتی توان انجام کاری در داخل وجود دارد، سراغ خارجی‌ها برویم
به گفته رئیس جهاددانشگاهی؛ برخورد با فساد باید جدی‌تر و دقیق‌تر باشد، چرا که هزینه مبارزه با فساد در کشور کم است. یکی از فساد‌ها این است که وقتی توان انجام کاری در داخل وجود دارد، مجموعه‌های اجرایی به بهانه‌های مختلف به سراغ خارجی‌های بروند.

وی همچنین به موفقیت اجرای طرح ملی توسعه الگوی نوین اشتغال خانگی در ۹ استان کشور، به صورت پایلوت اشاره کرد و گفت: در این طرح، ابتدا مزیت‌های مشاغل خانگی هر استان شناسایی می‌شود و آموزش‌های لازم به افراد علاقه‌مند و دارای ظرفیت انجام کار، داده می‌شود و سپس اقدام به خریداری محصول و ارائه خدمات به آن‌ها می‌کنیم. جهاددانشگاهی تلاش می‌کند این‌ موارد را به بازار وصل کند. امروز تولید بدون کارخانه در کشور پا گرفته و عده‌ای توان تولید در خانه و کارگاه‌های محدود خود را دارند. قرار است در حاشیه مراسم سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی، قرارداد همکاری با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای توسعه این طرح در ۳۱ استان کشور منعقد شود. همچنین طرح توان‌افزایی شش‌هزار زن سرپرست خانوار با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی در این طرح پیگیری می‌شود. این امکان هم وجود دارد که به واسطه این طرح، سالانه ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی را مشغول به کار کنیم.

ارائه آموزش‌های مهارتی به 16 هزار سرباز
وی گفت: جهاددانشگاهی همچنین حضور خوبی در بحث راه‌اندازی طرح سرباز ماهر داشته و تا کنون توانسته است به ۱۶ هزار سرباز در کشور آموزش‌های مهارتی ارائه بدهد.

تحریم را چیز خوبی نمی‌دانیم و معتقدیم حمایت از تولید ملی باید در حالت غیرتحریم باشد. اما در رفع وابستگی‌های کشور مشکلی نداریم و فقط باید تحریم‌ها را مدیریت کنیم و بتوانیم در شرایط فعلی از توان داخلی برای رفع نیاز‌ها استفاده کنیم
طیبی با بیان اینکه تا کنون ۱۳ رویداد استارتاپی از سوی جهاددانشگاهی اجرایی شده، افزود: در حوزه آموزش در جهاددانشگاهی، کار‌های معمول به خوبی انجام شده است. در حوزه آموزش به سمت آموزش‌های مهارت‌محور حرکت کرده‌ایم. همچنین تلاش می‌شود، محققانی که فیزیک علم را خوب فهمیده‌اند به بدنه دانشجویی منتقل کنند.

وی با بیان اینکه به زودی مرکز آموزش‌های تخصصی رویان افتتاح می‌شود،‌ گفت: انتقال تجربیات خوب رویان به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در قالب دوره‌های سه‌ماهه و شش‌ماهه و فراهم‌کردن امکان مهارت‌آموزی به دانشجویان، از جمله اهداف راه‌اندازی این مرکز است.

طیبی در پایان صحبت‌های خود از حمایت‌های همیشگی مقام معظم رهبری از جهاددانشگاهی قدردانی و تشکر کرد و نیز درباره شرایط تحریم در کشور، گفت: تحریم را چیز خوبی نمی‌دانیم و معتقدیم حمایت از تولید ملی باید در حالت غیرتحریم باشد. اما در رفع وابستگی‌های کشور مشکلی نداریم و فقط باید تحریم‌ها را مدیریت کنیم و بتوانیم در شرایط فعلی از توان داخلی برای رفع نیاز‌ها استفاده کنیم.
 
فساد یعنی نادیده گرفتن توان داخلی/ رونمایی از ۳۱ طرح فناورانه جهاددانشگاهی

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، نیز در این نشست خبری حضور داشت و طی سخنانی ویژگی مهم جهاددانشگاهی را اتکا به جامعه دانشجویی دانست و با بیان اینکه طی سال گذشته ۳۰۰ هزار دانشجو در فعالیت‌های فرهنگی جهاد مشارکت داشته‌اند، گفت: حوزه فرهنگی در جهاددانشگاهی با فعالیت‌های‌ متنوعی همراه بوده، این نهاد همچنین با دارا بودن سه خبرگزاری و یک مرکز افکارسنجی، دارای پایگاه‌های خوبی برای مطالعه، رصد و پیمایش اتفاقات و مسائل حوزه فرهنگی و اجتماعی است. رویکرد‌هایی که جهاددانشگاهی در طول این سال‌ها دنبال کرده، حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، دینی و انقلابی بوده و تقریباً در تمام فعالیت‌های خود در هر یک از این حوزه‌ها با وجود خبرگزاری‌های ایکنا، ایسنا و ‌سیناپرس با استقبال روبرو بوده است. همچنین به واسطه مرکز افکارسنجی این نهاد، پیمایش‌های خوبی در موضوعات و مسائل فرهنگی انجام شده است.

مراکز افکارسنجی نبض جامعه‌اند
علیزاده با بیان اینکه مراکز افکارسنجی، نبض جامعه‌ هستند، گفت: امسال نیز موج‌های مختلف سنجش افکار عمومی در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی طراحی می‌شود. شادکامی مردم، پتانسیل‌های رفتاری مردم و سبک زندگی دانشجویان از جمله موضوعاتی است که در آینده مورد پیمایش توسط مرکز قرار خواهد گرفت. اگر‌چه این طرح‌ها کارفرما دارد، اما اگر نتایج پیمایش‌های مراکز افکارسنجی در برنامه‌ریزی‌ها مورد استفاده قرار نگیرد، عملاً بی‌فایده است.

وی با تأکید بر این اینکه ما به دلیل مسائل و مشکلات مالی، ناچار هستیم در حوزه فعالیت‌های فرهنگی جهاد، آسیب‌شناسی کنیم و آن برنامه‌هایی که ضرورتی ندارد را حذف کنیم، افزود: در این سال‌ها طبق نظرسنجی‌ها و خروجی پیمایش‌ها، فعالیت اجتماعی، یکی از زمینه‌های فعالیتی مورد علاقه دانشجویان است. در این نوع فعالیت‌ها، کانون‌هایی از جمله کانون‌های فعالان محیط زیست به منظور رفع چالش‌های این حوزه و آسیب‌شناسی در این زمینه تأسیس شدند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه تأکید بر مقوله گفتمان و شکل‌گیری گفت‌وگو در میان جوانان دانشجو، جهاد را تشویق کرد که هشت سال اقدام به برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی، منطبق بر تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی کند.

انتهای پیام

گزارش تصویری نشست خبری را اینجا ببینید.
 
captcha